Asi si všichni pamatují tento motor ve spojí s legendárním soutěžním béčkem Audi S1. Také se vám vybavují šílené nástupy výkonu, supění a hrozivé oddechování turba? Ano, to byl zřejmě jeho vrchol, který poháněl rallyová auta značky Audi v osmdesátých letech. Z pohledu závodních aut měl svůj vrchol v modelu S1 pro Pikes Peak. Spekuluje se, že dosahoval výkonu okolo 1000 koní, ale podle jezdce Waltera Röhrla jich bylo "pouze" 750!

Jenže to jsou závodní auta a zajímavých hodnot dosahovala jednotka i v těch sériových. Přeplňovaná pětiválcová dvadvojka je jedním z těch motorů, které se cpou i do jiných aut, kde se vůbec neobjevovala. Navíc, když už z ní v závodech vydolovali tisíc koní, tak proč by to nedokázali i v běžných autech. Tenhle motor k úpravám úplně vybízí.

Především díky možnosti instalovat do něj větší, větší a ještě větší turba. Když se k tomu přidají kované písty, zvětšený objem, naladěná elektronika a posílené vstřikování, rázem se pohybujete někde v rozmezí 600 až 900 koní. 

A kdybyste chtěli vědět, kdy se tenhle motor objevil poprvé, tak už to bylo v roce 1976. V druhé generaci modelu Audi 100, což byl v té době relativně velký sedan a rodinné kombi. Asi známější je třetí generace, ta byla trošku kulatější a legendární motor tady zvedl objem z 2,1 na 2,2 litru. Samozřejmě to nebyl jediný model, kde se tenhle motor objevil v sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých letech, vzpomeňme třeba na RS2.