Hlavní obsah

Tenhle motor z rodinného kombi mohl mít až 1 000 koní

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dalo by se říct, že je skoro stejnou legendou jako některý veterán. Přeplňovaný pětiválec od Audi je motorem motorů, který má neskutečný charakter, ale lze z něho také vyždímat stovky až tisíce koní. Podívejte se, co tenhle skvost dokáže.

Článek

Asi si všichni pamatují tento motor ve spojí s legendárním soutěžním béčkem Audi S1. Také se vám vybavují šílené nástupy výkonu, supění a hrozivé oddechování turba? Ano, to byl zřejmě jeho vrchol, který poháněl rallyová auta značky Audi v osmdesátých letech. Z pohledu závodních aut měl svůj vrchol v modelu S1 pro Pikes Peak. Spekuluje se, že dosahoval výkonu okolo 1000 koní, ale podle jezdce Waltera Röhrla jich bylo "pouze" 750!

Jenže to jsou závodní auta a zajímavých hodnot dosahovala jednotka i v těch sériových. Přeplňovaná pětiválcová dvadvojka je jedním z těch motorů, které se cpou i do jiných aut, kde se vůbec neobjevovala. Navíc, když už z ní v závodech vydolovali tisíc koní, tak proč by to nedokázali i v běžných autech. Tenhle motor k úpravám úplně vybízí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Především díky možnosti instalovat do něj větší, větší a ještě větší turba. Když se k tomu přidají kované písty, zvětšený objem, naladěná elektronika a posílené vstřikování, rázem se pohybujete někde v rozmezí 600 až 900 koní. 

Foto: Archiv Garáž.cz

A kdybyste chtěli vědět, kdy se tenhle motor objevil poprvé, tak už to bylo v roce 1976. V druhé generaci modelu Audi 100, což byl v té době relativně velký sedan a rodinné kombi. Asi známější je třetí generace, ta byla trošku kulatější a legendární motor tady zvedl objem z 2,1 na 2,2 litru. Samozřejmě to nebyl jediný model, kde se tenhle motor objevil v sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých letech, vzpomeňme třeba na RS2.

Reklama

Načítám