Jann Mardenborough je jedním z vůbec nejúspěšnějších absolventů Gran Turismo Academy a určitě o něm brzy uslyšíte v nejvyšších příčkách motorsportu. S pomocí závodního oddělení Nissanu se ale teď vrátil zpátky na začátek, když kočíroval GT-R předělané na dálkové ovládání pomocí gamepadu z herní konzole Playstation. Je to hodně "meta", když se po vypracování z virtuálního do skutečného kokpitu jako by vracíte ke kořenům a ovládáte skutečný vůz virtuálně. Mardenborough naskočil do helikoptéry, aby měl ten správný rozhled (je to trochu podvádění, takovou ptačí perspektivu nemáte ani v samotné hře) a obkroužil několik koleček. On i auto z toho vyvázli bez úhony.

Na rovinkách Jann atakoval dvoustovku, ale logicky jel pomaleji, než kdyby v autě seděl. Návratem ke gamepadu se totiž vzdal fyzického kontaktu s vozem a povrchem trati, takže si nemohl dovolit tolik riskovat. Na druhou stranu v autě neseděl, takže se nemusel bát sám o sebe, snad jen o to auto, které je ve hře z jedniček a nul, ale tady šlo o skutečný vůz a ten přeci jenom stojí nemalé peníze. Laciné PRko u příležitosti vydání dalšího dílu Gran Turisma (tentokrát s podtitulkem Sport a orientací na online závodění), ale inspirovalo mne k malému zamyšlení.

Ona totiž ta myšlenka aut bez pilotů není úplně od věci. Jen si to představte - všichni budou sedět v pohodlných kójích daleko od aut, aby se jim nemohlo nic stát. Budou mít volant, pedály, kokpit a milion kamer. A budou do toho moct jít naplno, protože maximálně zkřiví vlásek vozům a nikoliv sobě navzájem. Zápisy do černých kronik vymizí a bude se zase závodit blatník na blatník. Zní to absurdně? Ano, schválně jsme tu absurditu dotáhli úplně do konce, ale věřte nám, že někdo ve FIA si určitě s touhle myšlenkou alespoň v duchu pohrává. Jistě, nejsou to piloti stíhaček, kteří kvůli bezpečnosti přesedají do dálkově ovládaných dronů, ale závodění je přece jen kroužení kolem, a tak není důvod, aby v těch autech někdo seděl - na rozdíl od běžných smrtelníků se přece nepotřebuje přesunout z místa A do místa B, no ne?

Velká absurdita, ale srovnejte si to s nástupem autonomního závodění. Ano, to už je hotová věc. Tak jako se teď automobilky hrnou do elektrických formulí, budou se za pár let hrnout do autonomní série, aby nám ukázaly, že jejich novinky jsou nejrychlejší a nejlepší nejen v běžném provozu, ale i na závodních okruzích. A závodníci nebudou mít co žrát, protože místo nich bude závodit umělá inteligence - nebude nutné ji platit, bude snažší ji neustále vylepšovat a ze závodění se stanou inženýrské přebory se vším všudy, kompletně zbavené primadon s reklamními kšiltovkami.

Ne, nebojte, právě kvůli reklamním kšiltovkám a onomu člověčenství k tomu jen tak nedojde. Fanoušci by totiž z umělé inteligence nikdy hvězdu neudělali a sebelepšímu marketérovi by se nepovedlo ji polidštit. I to nás zatím chrání před touhle šílenou budoucností. A i Jann na konci z playstationového GT-R přesednul do jeho staršího, analogového bratříčka. Zavřete tenhle článek a běžte se projet. Dokud ještě můžete.