Článek
Kdo by tým Joest neznal, ten pravděpodobně výsledky čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans čte jen podle palcových titulků, protože tihle borci z Německa s tovární podporou Audi mají na kontě hned šestnáct vavřínu z nejslavnějšího vytrvalostního závodu na světě. Jsou ale také jednou z obětí Dieselgate, protože jakmile se Audi z Le Mans narychlo stáhlo, přišli borci o práci. Naštěstí netrvalo dlouho a začala s nimi vyjednávat právě Mazda. Slovo dalo slovo a po šesti měsících je hotovo, což je pro Japonce skvělé, protože v IMSA se začínají hýbat ledy - tovární tým Cadillacu tu všechny drtí, ale příští sezónu se sem chystá i Acura vyzbrojená know-how od úspěšného týmu Penske. Mazda byla doposud spíše otloukánkem, teď má ale šanci promluvit do hry o nejvyšší trofej.
Problémový prototyp s benzínovým čtyřválcem o objemu dvou litrů už automobilka odeslala do Německa, kde ho kompletně rozeberou a navrhnou možné úpravy. Spekuluje se i o tom, že se motor zahodí a nahradí něčím spolehlivějším, ale diesel to jistě nebude, takže se Joest po letech dominance s naftou vrací zpátky k tomu správně vonícímu palivu. V Atlantě už se buduje nové zázemí pro závodní stáj Mazda Joest, kde si pak nový prototyp přeberou a začnou ho dál vylepšovat, aby byl připravený na čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně, která se jede v lednu 2018 a startuje novou sezónu.
Mazda je mimochodem stále jedinou japonskou automobilkou, které se povedlo vyhrát čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Toyota se sice úspěšně snaží tenhle rekord nalomit, ale zatím se nezadařilo. Pokud ale Joest vytáhne Mazdu zpátky na výsluní v USA, není důvod, aby se nevrátil s novým odznáčkem na kapotě i do Le Mans. A to by teprve začalo být zajímavé...