Když se před necelým měsícem schvalovala německá novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, jen málokdo si všimnul, že je v ní pasáž o samořídících vozech, která razantním způsobem upravuje možnosti provozu aut jednotlivých autonomních úrovní. Byl v tom evidentní lobbing domácích automobilek, které autonomní řízení překotně vyvíjejí a snaží se vystrnadit z výsluní Teslu, o jejímž Autopilotovi se toho v médiích tolik napovídalo. U koncernu jste si jistě všimli možnosti bezpracného popojíždění v zácpách - to když např. Škodu Superb vybavenou automatem necháte zapnout adaptivní tempomat a udržování v pruzích - pak ani nemusíte na D1 otravně popojíždět, chytré technologie v autě to udělají za vás. Přece jenom se ale vyplatí je kontrolovat, protože co kdyby. Nové Audi A8 ale přichází se systémem autonomního řízení třetí úrovně, tj. auto je plně schopné do 60 km/h na silnicích s jednosměrným provozem (resp. oddělenými jízdními pruhy, tj. na dálnicích a rychlostních silnících) řidiče zastoupit.

 

To je velká věc. V hustším provozu a zácpách tedy skutečně nemusíte auto kontrolovat, můžete si prý klidně číst noviny nebo brouzdat na internetu (bude zajímavé sledovat, jak se to bude bít se zákazem používání mobilních telefonů za jízdy), protože auto se o sebe postará samo a nebude ani vyžadovat ruce na volantu, nebo občasnou kontrolu. Tahle funkce se samozřejmě dá kdykoliv velmi rychle vypnout (stačí fyzicky převzít řízení, šlápnout na pedál brzdy či plynu apod.). Hlavní finta ale je, že zatím je možné takhle NEřídit pouze v Německu. To jako první schválilo legislativu, která nové funkce Audi A8 legalizuje. Ve všech ostatních koutech světa je používání takového systému nejen na vlastní nebezpečí, ale hlavně v rozporu s právní úpravou. V případě nehody byste pak asi měli co vysvětlovat nejen pojišťovně, ale případně také policii. A je možná jedno, kdo by do koho narazil, protože vy jste se pravděpodobně v danou chvíli dostatečně nevěnovali řízení.

Další státy budou jistě Německo následovat, ale určitě to nebude rychlý proces. Prozatím se ale vyplatí vědět, že při cestách přes celé Německo si můžete v téhle limuzíně při houstnoucím provozu opravdu "ulevit". Už se nemůžeme dočkat, až to pojedeme otestovat.