Síla tisíce blesků

Podle Renaultu by mohla mít v roce 2027 moderní Formule 1 až 1000 kW a to prosím při váze pouhých 600 kilogramů. Kosmické materiály by si tak podaly ruku... s elektromotorem? Je to asi nevyhnutelná situace, ale proč cpát do Formule 1 elektriku, když nám tu vzniká Formule E? Není nerealistické si myslet, že se obojí nakonec spojí, ale když už vymeteme spalovací motory odevšad, proč jim nenechat alespoň čestné místo v motorsportu? Zvlášť když kombinovat nízké váhy a vysoké výkony lze i s benzínovým smradem za zády a především s ušitrhajícím zvukem? Ten poměr váhy a výkonu se nám líbí, elektrický pohon zas tak moc ne. Navíc se tím asi úplně vyřadí možné poruchy techniky při závodech. Dokážete si představit, že by mohla být Formule 1 ještě větší nuda než teď?

Čtyřkolky

Za deset let by Formule 1 mohla být rychlejší nejen díky bleskovým elektrickým odpichům, ale také díky pohonu všech kol a hlavně natáčení zadních kol. To všechno jsou technologie, které dnešní osobáky umí. A formulím by pomohly k ještě většímu gripu. Těžko odhadovat, čeho by byly speciály v takové konfiguraci schopné, ale vzhledem k dnešním možnostem pneumatik už by jezdci museli nosit kompresní obleky, aby to přetížení v zatáčkách a při dobržďování zvládnuli a nezačali během něj omdlévat. 

Uzavřené kokpity

Tohle je bezpečnostní vychytávka, která se s velkou pravděpodobností do Formule 1 dostane už brzy. Uzavřený kokpit, jež nebude bránit výhledu, ochrání jezdce a dost možná i zlepší aerodynamiku, je vlastně dobrým nápadem, a pokud se FIA bude moci prsit zvýšením bezpečnosti, jistě ho brzy odklepne. Je to jedna ze skulin v jinak velmi vysokém zabezpečení jezdců a určitě se nebude dlouho váhat s jejím utěsněním.

Vidět a být viděn

Futuristická formule od Renaultu je plná LEDkových ploch. To je velmi chytrý nápad a nikoliv jen laciná vizuální kopírka sci-fi snímku Tron. Na bocích kol chce Renault zobrazovat různá data (pozice vozu ve vztahu k ostatním závodníkům, počet ujetých kol apod.), ale především chce zvýraznit aerodynamické prvky a rozsvítit je jinou barvou, když je závodník používá. To je moc chytrý nápad, ostatně s LED značkami už se experimentuje dlouho - v Le Mans tak mají řešeny všechny vozy startovní čísla a v některých jiných sériích se tak divákům komunikuje třeba umístění nebo počet povolených boostů. Jen to není jako u Renaultu vyvedeno na kolech, ale na malém displeji na bočním okénku (které samozřejmě formule nemá).

Nováčci a závodnice

A proč mít vlastně LED osvícení? Protože by se Renaultu líbilo pořádat i noční závody. Ideálně v pátek před kvalifikací a hlavním závodem. Byly by určeny divokým kartám ze zemí, kde se Formule 1 zrovna jede, ale také zálohám a testovacím jezdcům jednotlivých týmů. Pro diváky je to další zábava navíc, pro závodní stáje zase možnost objevit nové talenty a udržet v kondičce své záložníky. A Renault myslí i na závodnice, proto do svého promo videa nasadil španělskou závodnici Carmen Jordá, která u této závodní stáje funguje jako záložní jezdec. Ostatní sice kritizují Renault za to, že si ji vybral kvůli vzhledu a ne kvůli výkonům, ale marketingově nelze sílu tohoto poselství opomenout. Pokud to k závodění přivede víc holek, je to jedině dobře.

A co si o Formuli Renault z roku 2027 myslíte vy? Vyjádřete se v komentářích.