Hlavní obsah

První Ford Mustang byl šestiválec. A vy si ho můžete koupit.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kupátko s pořadovým číslem 2 půjde do aukce už v květnu. Radši si připravte pořádně tučný obnos, protože v tomhle případě půjde cena až do nebe. A je úplně jedno, že pod kapotou nevrní osmiválec. Tohle je kus historie.

Článek

Sporů o prvenství, co se týče prvního vyrobeného kusu, bylo za to půl století existence hned několik. I Ford ale potvrzuje, že jako první sjel z výroby kabriolet s VIN kódem obsahujícím jedničku a hned za ním toto šestiválcové kupé v modré barvě. Napůl ho postavili v Allen Parku, kde vzniklo i 180 testovacích modelů, ale finální práce už proběhly v Dearbornu, kde auto dostalo svůj VIN kód. Mělo zamířit do Kanady, ale kvůli chybě v administrativě skončilo v Yukonu, kde ho místní dealer používal jako předváděcí vůz. K prvnímu zákazníkovi zamířil vůz v květnu 1965 a vystřídal deset majitelů, než se ho ujal v roce 1997 fordovský nadšenec Bob Fria, který ho dva roky neúnavně renovoval. Auto má pod kapotou původní šestiválec a hlavně je to manuál (třístupňový). Za novým majitelem se podívá koncem května, skoro přesně 52 let poté, co poprvé opustilo brány autosalonu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ptáte se, kde je kabriolet s tím úplně prvním VIN kódem? Samozřejmě ve Fordově muzeu. Auto bylo vyrobené podle specifikací a jeho osudem bylo zůstat v majetku automobilky, ale těch administrativních chyb bylo v dubnu 1964 zjevně víc. Nejen že úředníci poslali "dvojku" do špatného autosalonu, dokonce se jim povedlo "jedničku" omylem prodat. Koupil ho pilot Stanley Tucker, který měl firmu na ostrově Newfoundland. Auto budilo na ostrově takové pozdvižení, že Tuckera běžně zastavovali lidé na dálnici a chtěli vědět, co je to zač. I proto Tucker odmítnul nabídku od Fordu, který si během několika dní uvědomil fatální chybu a chtěl vůz odkoupit zpátky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nakonec ale vše dobře skončilo. Pro Ford i Tuckera - automobilka mu totiž o dva roky později nabídla výměnou za první exemplář zbrusu nového Mustanga s pořadovým číslem jeden milion. Tucker souhlasil a historicky první Mustang, alespoň podle papírů, putoval do muzea, kde stojí dodnes. A ještě dlouho stát bude, takže jestli chcete alespoň "dvojku", očekávejte cenu v hodnotě několika milionů dolarů. Hemi Cuda kabrio z roku 1971 se prodal za 3,5 milionu. Tenhle Mustang by ho ale mohl hravě trumfnout.

Reklama

Načítám