Hlavní obsah

Startuje éra autonomních traťových rekordů

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už je to tady, dámy a pánové. Nezávodíme jen o nejrychlejší čas a dokonalejší spojení člověka a stroje. Startup NIO, který se nedávno pochlubil megawattovým sporťákem, si z amerického okruhu COTA odnesl skalp nové generace.

Článek

Ještě než to začneme rozebírat, přiznejme si, že jde o rekord vlastní produkce. Tj. doposud ještě nikoho nenapadlo se o něj pokoušet, takže NIO může být velmi rychle trumfnuto někým jiným. Původně automobilka na texaský okruh COTA (Circuit of the Americas), kde se jezdí o Formule 1, přijela zajet co nejrychlejší čas se svým supervozem NIO EP9, elektrickým šídlem s výkonem 1341 koní alias 1000 kW alias 1 Megawatt. Ano, podobná čísla jako v případě Koenigseggu 1:1, se kterým kdysi dávno slíbil Christian zajet rekord na Severní smyčce. Jenže na té se toho za posledních pár měsíců moc nezajelo - provoz je hustý a stavební úpravy trati dávají tušit, že rekordy nebudou vzájemně porovnatelné. A tak automobilky i různí snažílkové cestují po světě a zajíždí rekordy na odlišných tratích, kde se naopak nedá srovnat skoro nic s ničím, protože konkurence tam ještě nedorazila.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ale zpátky k tématu. EP9 zajel moc hezký čas 2 minuty 11 sekund. Jen pro srovnání s gétéčky, Aston Martin v závodní variantě tu zajede pole position někde kolem dvou minut a tří sekund, takže je to moc hezký výkon, ale EP9 nelze počítat mezi produkční vozy, protože celkem vzniklo méně kousků, než byste spočítali na prstech obou rukou. A proto se inženýři rozhodli pustit na trať auto samotné. Ano, slyšíte dobře. EP9 se vydal na trať poháněný jen svým autonomním softwarem a zajel čas 2 minuty 40 sekund. Nešlo o žádné "naprogramování předem", ale o zkoušku schopností systému. Na nejrychlejší rovince byl vůz asi o 16 km/h pomalejší a celkem ztratil na člověka třicet sekund. Prostě byl hodně opatrný. Všichni ale víme, kam to směřuje.

Za chvilku budou všechny tyhle rekordy mít úplně jiný rozměr. Počítače nás porazí na trati stejně jako nás porazili v šachu nebo pokeru. A pak už mezi sebou budou automobilky bojovat virtuálně. Bude to souboj programátorů a inženýrů, nikoliv závodních jezdců. NIO svým experimentem, který lační pouze po publicitě, vědomě začíná novou éru srovnávání nesmyslných rekordů a čísel. Jednoho dne nebudeme fandit Loebovi nebo Solbergovi, bude to Intel vs. AMD nebo i15156 vs. A848641. Vyhraje ten, kdo má víc GHz, nikoliv ten s většíma koulema a šikovnějšíma rukama.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nemá smysl doufat, že je to slepá ulička. Můžeme se jen modlit, abychom se toho nedožili v aktivním věku.

Reklama

Načítám