Článek
A není to jen rychlost plošného zákazu, co Nory namíchlo. O vykázání naftových vozidel za hranice města se mluvilo dlouho, ale většinou v souvislosti s tímto drakonickým nařízením padají termíny jako 2020 nebo 2025. Norům při pohledu na smogovou situaci ale došla trpělivost a zavádějí testovací provoz už teď. Majitelé dieselů ovšem protestují. Někteří z nich mají totiž dobrou paměť a připomínají úředníkům sliby z roku 2006, které lákaly na nákup nových čistých dieselů s filtry pevných částic. Jsou prý ještě zelenější než benzínové motory. Kupujte je a norská vláda vám na ně přidá.
Přetočte si o deset let dopředu a situace je zcela odlišná. Kvůli emisním skandálům a prudce se zhoršujícímu ovzduší nad Oslem jsou najednou diesely v nemilosti a pobídky se zcela přesunuli k zákazníkům elektromobilů. Ty jsou pro pohyb po městě celkem výhodné, ale řada Norů ráda cestuje na delší vzdálenosti, nebo prostě nemá na nový vůz peníze, bez ohledu na výši potenciální slevy. Představte si, že by se něco podobného zavádělo v Praze, když je průměrným autem na silnicích třináct let stará dieselová oktávka. Norové jsou na tom o něco líp, ale bez dehtového šrotovného se pravděpodobně neobejdou, pokud budou chtít svou averzi k dieselům dotáhnout do důsledků.