Hlavní obsah

Starostky Paříže a Madridu vytáhly do souboje s motoristy

Foto: Archiv Garáž.cz

Anne Hidalgo a Manuela Carmena chtějí všechny osobní vozy vykázat ze svých měst. A pokud je voliči nezastaví, možná se jim to do pěti let povede. Obě totiž chtějí osobáky vyhnat co nejrychleji, ačkoliv se na nedávné konferenci oháněly rokem 2025.

Článek

Devět let je zjevně málo ambiciózních, protože se na začátku roku obě starostky nechaly slyšet, že by nejradši města zbavily aut do roku 2020. A diesely by měly pokud možno zmizet hned, jako mávnutím kouzelného proutku. Na rozdíl od skandinávských plánů, které nadále počítají s utápěním miliard v pobídkách, a tedy s postupnou elektrizací vozového parku, kdy do historických center, později i širších center a nakonec celých měst budou moci pouze vozy s velmi nízkými nebo nulovými emisemi, jde na to Paříž a Madrid metodou plošných nařízení. Podle velkých plánů obou dam by za tři roky mohli do většiny čtvrtí pouze rezidenti - pokud ovšem přislíbí, že si v dohledné době plánují pořídit ekologičtější vozy - zbytek obyvatel se bude pohybovat MHD nebo na kole. Ostatně Anne Hidalgo vyhlásila rok 2017 v Paříži rokem kola a hodlá masivně zvýšit počet pruhů pro cyklisty na úkor všech ostatních.

Foto: Archiv Garáž.cz

V Madridu jsou na tom stejně. Pruhy se ubírají ve prospěch autobusů a kol, doprava kolabuje a z toho jsou samozřejmě obviněni řidiči, kteří si nedají říct a furt do toho centra jezdí, ačkoliv se jim do cesty staví rezidenční zóny, kradou se jim pruhy a vyrábějí se jim zúžení a objížďky. Co nám to jenom připomíná? Obě starostky jsou opozicí, ale i odborným tiskem opakovaně obviňovány z toho, že jejich plán nemá žádnou koncepci a především ho jejich oddělení s nikým nekonzultuje. Jde o tikající bombu, po jejímž zavedení se provoz ve městě seskládá jako domeček z karet.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenom v té Praze nikdo nepřizná, že se snaží v podstatě o totéž. Prostředky jsou stejné jako v případě Paříže a Madridu, jen ten účel jaksi není čitelný. Pražské řidiče totiž nikdo netrestá za to, že jezdí zastaralým vozovým parkem (často nemají na výběr), nikdo jim neslibuje ekologické vratky při nákupu zelenějšího auta - jsou prostě obětí nedostavěné a nedomyšlené infrastruktury, kdy chce být město výkladní skříní třetího tisíciletí a horlivě opisuje každý zahraniční trend, a přitom mu leží v šuplíku nerealizované plány staré půl století. A zatímco v Paříži a Madridu vyhrožují konkrétními termíny, u nás je "konečné řešení" v nedohlednu.

Reklama

Načítám