Hlavní obsah

Přestane konečně Mazda své fanoušky krmit planými sliby?

Foto: Archiv Garáž.cz

Vypadá to, že sám velký šéf automobilky Masamichi Kogai promluvil k věci. Nejsou to dobré zprávy, ale snad to pár snílků definitivně vyléčí z bláhového stavění vzdušných zámků.

Článek

Předem je třeba říct, že máme Mazdu jako automobilku rádi. Není největší, ale staví v aktuální designové generaci pěkná a velmi příjemná auta, ze kterých se nevytratila ona řidičská nálada - ve trojce i šestce tak máte pocit, že jste se dobře svezli - ačkoliv jsou to zástupci těch nudných segmentů, Mazda dokáže i ze základních motorizací vykřesat solidní jízdní vlastnosti a SkyActiv dlouhodobě platí za ukázku toho, že úspornost nemusí jít ruku v ruce s nudou. Potíž je v tom, že Mazda má nějakou tu sportovní historii a její fanoušky nechce pozlobit. Proto nám v duchu hesla slibem nezarmoutíš, pořád maže med kolem huby a ukazuje nám nejrůznější koncepty, slibuje nástupce sportovního modelu RX (ačkoliv RX-8 zas taková pecka rozhodně nebyla), slibuje nový Wankel, slibuje tu závodní placku, tu brutální oturbenou MX-5 s výkonem nad 200 koní, onde zas návrat ostrých modelů Speed. Jenže nic z toho se nestane a je třeba si vystrčit hlavu ze zadku a konečně to přiznat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Šéf automobilky teď definitivně v upřímném rozhovoru naznačil, že nás Mazda skutečně trochu tahá za nos, protože budoucnost podle něj patří prémiovějším autům, hlavně crossoverovým řadám CX. Mazda MX-5 v různých verzích bude podle Kogaie dostatečnou úlitbou fanouškům sportování za volantem, takže žádné větší sportovní auto rozhodně značka nechystá. A co se týče nových technologií, Wankel není finančně rozumnou ani dlouhodobou investicí, jestli máme něco v autech od Mazdy čekat, tak je to elektřina, hybridizovaná v první fázi druhou generací motorů SkyActiv.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kdo by se za tahle slova zlobil, stačí si uvědomit, že Mazda není žádný obr a na většině trhů dostává na frak od německé a japonské konkurence, ačkoliv vyrábí v mnoha ohledech líbivější a řidičsky zábavnější auta. Jenže do jejich autosalonu málokdo zabloudí, pokud začíná své hledání srovnáním cenových nabídek. Mazdy jsou prostě dražší, je to stejný syndrom jako u Subaru - pokud nejste vyloženě znalí předností konkrétní značky, pak prostě tu zlatku navíc neobětujete. A právě proto odbyt značky klesal, protože jak tradiční trojka a šestka, tak dokonce i povedené CX modely stály ve stínu levnější konkurence. Je to klasická množstevní ekonomika - ostatní vyrábějí víc aut, a tak je mohou prodávat levněji. Dostat se ze začarovaného kruhu není snadné, ale Mazda to chce řešit. Bohužel přesunem do prémie, což je podle nás přesně opačný směr, než kterým by se měla ubírat, pokud chce zvýšit prodeje. Nezbývá než jí popřát hodně štěstí.

Reklama

Načítám