Hlavní obsah

Hybridní placka od Porsche je rychlejší než F1 od Mercedesu

Foto: Archiv Garáž.cz

Porsche ukázalo, co dokáže jejich vítězná placka z LeMans, když ji uvolní všechny restrikce. Je rychlejší než všechny Formule 1 světa. Dokáže srazit na kolena i Mercedes F1 W07 Hybrid.

Článek

Porsche se už ve vytrvalostních závodech se speciálem 919 Hybrid Spider neobjeví. Po loňské sezóně se rozhodlo odejít a udělalo to na vrcholu. Vždyť poslední tři roky vyhrálo, co se dalo, včetně nejlegendárnějšího závodu 24h LeMans. Během čtyř let co se vrátilo, získalo tři tituly. To je hodně dobrá práce. Jenže ani jednou v LeMans nemohlo ukázat reálný potenciál svého modelu 919 Hybrid. Neustále byli svázáni nějakými předpisy, aby bylo závodění mezi trojicí značek s odlišným přístupem k hybridu vyvážené. Až nyní se Porsche rozhodlo vyzkoušet opravdové možnosti otevřené verze 919 Hybrid EVO. Stalo se tak v rámci 919 Tribute Tour, kde se tento speciál objeví a bude tím Porsche oslavovat jeho úspěchy. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Speciální model EVO tedy nemá všechny omezení jako při regulérních závodech. Základ tvoří model roku 2017, na nějž byly aplikovány změny v předpisech pro letošní rok 2018 a ještě se k tomu přidaly změny v aerodynamice. První omezení, které padlo, se týkalo motoru. Porsche použilo klasický závodní benzín, upravilo elektroniku spalovacího motoru a výkon přeplňovaného čtyřválce do V vzrostl z 500 koní na 720 koní. K tomu se zvedl výkon elektromotorů, tady došlo o navýšení o 40 koní na 440. Důležité ale je, že došlo k navýšení využití elektrické energie. V roce 2017 mohli na okruhu v Belgii použít 6,37 megajoulu, teď měl Neel Jani k dispozici 8,49 megajoulu. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Pak tu je aerodynamika. Porsche 919 Hybrid Evo dostalo nový větší přední difuzor, lépe vyvažující velké zadní křídlo. Samozřejmě obě přítlačné plochy jsou aktivní a dokáží usměrňovat tok vzduchu. Celkové aerodynamické modifikace vedly ke zvýšení přítlaku o 53% a zvýšení účinnosti o 66% (ve srovnání s kvalitou WEC Spa 2017). Nakonec došlo k úpravě brzd a řízení, které muselo zvládnout větší zatížení. A výsledek? Tovární jezdec Porsche Neel Jani, zajel s upraveným Porsche 919 Hybrid Evo jedno kolo na okruhu ve Spa za 1: 41,770. Tím byl překonán rekord okruhu, který držel Lewis Hamilton za volantem formule 1 Mercedes F1 W07 Hybrid. Hamilton zajel čas 1: 42,553 v roce 2017. Neel Jani s Porsche jel maximálně 359 km/h a dosáhl průměrné rychlosti 245,61 km/h. A mimochodem ještě nebylo úplně ideální počasí, protože na okruhu Spa-Francorchamps bylo pouze 11 stupňů. 

Reklama

Načítám