Hlavní obsah

Aleš Loprais: Nejtěžším soupeřem budou Kamazy

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Měsíc před odplutím závodní Tatry Queen 69 ReBorn do Jižní Ameriky, jsme se v Pánově u Hodonína potkali s českým pilotem Alešem Lopraisem. ‘Královnu’ tady ve spolupráci se svým týmem ladil na Dakar 2018. V jaké je formě a v čemu bude příští rally jiná než ty předchozí?

Článek

Aleši, co očekáváte od Dakaru 2018?

Jako každý rok bude i tento závod v mnohém jiný. Největší novinkou bude, že závod odstartuje v Peru. Všechno bude přesně naopak než tomu bylo v minulosti: budeme rovnou vhozeni do dunových polích, horkých teplot a vysokých nadmořských výšek. Zde hodně rozhodují jezdecké momenty, ale i štěstí, a proto v této oblasti očekávám větší časové rozdíly. Potom sjedeme do Bolívie a Argentiny, která je známá spíš šotolinou a rallyovými etapami.

V čem se pro vás liší šotolinová pasáž od písečných dun?

Zatímco v dunách se bojuje o minuty, na šotolině v Argentině se loví cenné vteřiny na úsecích, kde hrozí nedobrovolné opuštění trati a jiné nástrahy.

Kdo pro vás bude největší konkurent?

Za hlavního soupeře považuji tým Kamaz, ale myslím to v dobrém, protože mi v minulosti pomohli a vnímám je jako největší a nejlepší tým. Ale proč se s nimi nezkusit poměřit?

Jsou v Česku vůbec lokality, kde se dají simulovat jihoamerické podmínky?

V minulosti jsem často trénoval v aktivních vojenských prostorech, ale tam dneska hrozí, že se neplánovaně vyhlásí cvičení se střelbami a moje akce, na níž mívám pozvané i partnery nebo sponzory, by se musela ze dne na den zrušit. Proto se rádi vracíme sem do Pánova. Občas se mi podaří domluvit s provozovateli nějaké štěrkovny nebo pískovny, kde na chvíli zastaví stroje - já jim to tam rozorám -  a pak zase spustí provoz (smích).

Foto: Archiv Garáž.cz

Právě za sebou máte čtvrtý den testování, jak hodně je to náročné?

Na testech se nezastavíme - v 11 hodin dopoledne nakopneme motor a auto jezdí až do západu slunce.

Co všechno během testů ladíte?

Během testů se zkoušejí všechny díly i systémy zkouší počínaje chlazením a konče turbem, které se v noci v bivaku měnilo. Hodně práce měli mechanici i ideálním nastavením podvozku a stabilizace.

Jak testy hodnotíte?

Povedlo se nám odstranit problém s chlazením, který nás zlobil poslední půl rok. Už jen to je obrovské plus.

Stalo se, že něco nevydrželo nápor?

Testování probíhalo během vožení vítězů fanouškovské soutěže uspořádané s Budweiser Racing Team a v kabině jsem tak měl i jednoho pasažéra, který měl 150 kilo. Na jednom hupu pod ním praskl držák sedačky, který se musel svařit. Jsem za to rád - třeba by nám ten samý díl praskl v polovině Dakaru. Náš mechanik váží zhruba polovinu, ale člověk nikdy neví. Je dobré auto prověřit větší zátěží.

Foto: Archiv Garáž.cz

Co bych ve vaší kabině zažil jako úplný nováček ježdění v závodním náklaďáku?

Spousta lidí si řekne, že je to jenom jízda v kamionu, ale k tomu je třeba dodat, že na posádku působí přetížení až 6 G. Vzhledem k tomu, že Královna má i s palivem zhruba 10 tun, pocit vnímání jízdy z výšky tři metry nad zemí je úplně jiný než z osobního auta

Dá se říct, v jaké fázi je vaše Tatra Královna zajetá na závod?

Za ideálně zajetou pro závod ji považuji po nalítání zhruba 1500 km. Během Dakarské rally ji pak čeká něco mezi 9 a 10 000 km.

Kolik v ní najedete za rok?

V součtu se Silk Way Rally a všemi testy to vydá na nějakých třicet tisíc kilometrů. Když se k tomu připočítá šedesát tisíc v osobním autě, moje celkové skóre za volantem se blíží stovce tisíc za rok.

Myslíte, že bych se s vaší tatrovkou dokázal rozjet?

Pokud umíte řídit nákladní vůz, měl byste to zvládnout i s královnou, která má klasické ‘áčko’ a 32 rychlostí. Stačí najít startovací knoflík.

Zdroj: Text Adam Maršál, Foto Adam Maršál a Radek Miča

Reklama

Načítám