Hlavní obsah

Polský závodník se po hrůzostrašné nehodě posadil do F1

Foto: Archiv Garáž.cz

Tento týden se stalo to, v co nikdo už ani nedoufal. Polský jezdec Robert Kubica se po šesti letech po velké havárii na rally opět posadil do formule 1. Renault mu dokonce půjčil letošní monopost. A nevedl si vůbec špatně.

Článek

Robert Kubica byl prvním a zatím posledním polákem, který se dostal do formule 1 a také proto byl pro tamní fanoušky něco jako národní hrdina. Robert svoji formulovou kariéru začal v roce 2001, kdy se poprvé posadil do oblíbené formule Renault 2000. Hned v následujícím roce skončil celkově na druhém místě v italském šampionátu, aby se následně posunul do vyšší ligy, tedy do Formule 3 Euro Series. Tam se mu tolik nedařilo, ale zásadní zlom přišel v roce 2005, kdy se opět vrátil do formulí značky Renault, tentokrát do šampionátu 3,5 Series, který hned vyhrál. Díky tomu se poprvé posadil do kokpitu formule 1. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Šlo také o tým Renault, který Kubicu dlouhodobě podporoval. Trošku překvapivým krokem pak byl vstup do týmu BMW Sauber, se kterým začal jezdit od sezóny 2006. A nebyl na tom vůbec špatně. Hned v prvním roce si vyjel jedno pódium, další rok zažil velikou nehodu v Kanadě a následující rok získal své první vítězství ve formuli 1 a v celé sezóně skončil na 4. místě. Z Roberta Kubici se tak stala opravdová hvězda královny motorsportu. 

Pro rok 2010 navíc došlo k opětovnému spojení s týmem Renault. I tady ukázal svůj jezdecký potenciál. V sezóně se třikrát postavil na pódium a skončil na celkově 8. místě. Testy před sezónou 2011 ukazovaly, že by mohl být adeptem na titul, ale přišlo osudové rozhodnutí. Kubica miloval rally a občas se na nějakém závodě i sklouznul. A to se mu stalo osudným. Na začátku února 2011 se posadil do Škody Fabie S2000 a účastnil se jedné z italských rally. Bohužel na první rychlostní zkoušce havaroval do svodidel, které se utrhly a pronikly do jeho vozu. Výsledkem bylo fatální zranění pravé ruky, které mu znemožnilo další účinkování v závodech formule 1. 

Po relativně dlouhé rekonvalescenci se však Robert Kubica závodění nevzdal a přesedlal na automobilové soutěže. Nejdříve se značkou Citroen a dvojicí speciálů DS3 RRC a WRC, v následujících letech s Fordem Fiestou WRC. Bohužel většina soutěží skončila nevalně, často velikou ránou. Přeci jen mu omezená hybnost pravé ruky neumožňovala plné ovládání vozu, což byl velký problém. V roce 2016 tak předčasně ukončil rally kariéru. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Ale letos Kubica všechny překvapil návratem do formule 1. Poprvé se posadil za volant starší verze efjedničky z roku 2012, která měla atmosférický osmiválec. Pak stejný vůz vyzkoušel ještě na okruhu Paul Ricard v červenci a teď už mu Renault poskytl nejnovější verzi formule 1 pro rok 2017. Robert Kubica si ji vyzkoušel na oficiálních testech po velké ceně Maďarska. V druhém testovacím dni ujel 140 kol a nevedl si vůbec špatně, protože byl zhruba o 0,5s pomalejší, než Jolyon Palmer v kvalifikaci. V celkovém pořadí testů nakonec skončil na 4. místě. Teď samozřejmě začínají vyskakovat spekulace o tom, jestli se Robert Kubica vrátí do závodů. Nikdo nic neví a zatím asi ani není rozhodnuto, protože Renault má podepsané dva jezdce a otázkou zůstává, jestli by Robert vydržel fyzickou zátěž dvouhodinového závodu. My mu však návrat do formule 1 přejeme. 

Start v českém týmu

Robert Kubica se na okruhy podval i v roce 2006, kdy v českm tmu Martina Prokopa jel vytrvalostn zvod v italskm Mugellu. Šlo o logick propojen, protože Prokop s Kubicou byli kamardi z rally. Pro Kubicu šlo o prvn start s vozem GT3 a Martin Prokop se zase poprv objevil na okruzch.

Reklama

Načítám