Hlavní obsah

WRC 2017 – Průvodce do nové sezóny

Foto: Archiv Garáž.cz

Svátek všech motoristů začíná a pro letošní rok navíc s velkými změnami. Po letech se totiž FIA rozhodla zatraktivnit závody Mistrovství světa v rally. A vypadá to, že se jim to i povede. Pojďme si říct, co všechno bude od letošní sezóny jinak.

Článek

Cíl FIA pro letošní rok byl jasný – maximální atraktivita šampionátu pro fanoušky. Akorát nám pořád nepředvedli to, co chceme. Tedy nepřinutily automobilky, aby homologační speciály na bázi soutěžních aut stály v showroomech i s cenovkou. Ale to je asi v dnešní moderní eko-době utopické, tak se pojďme podívat na realitu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Sezóna odstartuje již nyní v Monte Carlu a skončí třináctým závodem v Austrálii. Jelikož tovární týmy musí nasadit nové speciály, objeví se ty loňské v rukou soukromníků v rámci doprovodného šampionátu WRC Trophy. Další změnou je startovní pořadí, neboť lídr šampionátu pojede z první pozice jen úvodní den podniku. Od druhé etapy bude probíhat přeskupení jezdců dle průběžného pořadí. Novinkou je pak možnost nominovat za tým až tři jezdce pro bodování, body pak získají dva z nich s nejlepším umístěním. Týmy také nově mohou využívat více výrobců pneumatik během sezóny.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nové speciály WRC budou mít až 380 koní a 430 Nm, aktivní středový diferenciál a hydraulické sekvenční řazení. Hmotnost speciálů klesne na 1175 kg. Hodně benevolentní jsou předpisy v oblasti aerodynamiky a tak se dočkáme mohutně okřídlených speciálů. Uvidíme, co z obřích karosářských dílů zůstane po nějakém tom trefeném kameni a hlavně jak to ovlivní následné chování auta, protože doposud chybějící nárazník či křídlo speciály výrazně nezpomalily.

Foto: Archiv Garáž.cz

V týmech proběhla pořádná jezdecká rošáda, protože mistrovský Volkswagen se odebral do ústranní a vrhnul na trh tři perfektní jezdce v době, kdy již byla týmová místa z větší části obsazená. Na tom vydělal Malcolm Wilson, který od roku 2013 udržuje na tratích speciály Ford v týmu M-Sport po odchodu oficiálního továrního týmu. Wilson tradičně oznamoval sestavu těsně před uzávěrkou na Monte Carlo, jakoby přímo čekal, který pilot přinese největší balík. Díky tomu letos nažhavil telefon a získal do týmu úřadujícího Mistra světa Sébastiena Ogiera. Před několika lety už jej do týmu lákal, ale neúspěšně. Ogier tehdy kývl na nabídku Volkswagenu i za cenu jedné sezóny v nižším šampionátu se Škodou Fabia S2000. Nyní ale Malcolmovi vše klaplo, a tak po opravdu dlouhé době bude mít soutěžní speciál Ford na dveřích startovní číslo 1. Ogiera doplnili Ott Tänak a Elfyn Evans, kteří již mají zkušenosti za volanty speciálů Fiesta WRC a oba prokázali, že mohou zajíždět dobré výsledky. Wilson tak má jedinečnou šanci získat pro Ford druhý titul Mistra světa mezi jezdci (ten první získal Ari Vatanen s Escortem RS1800 shodou okolností také v polotovárním týmu). Cíle jsou jasné, Ogier chce obhájit titul a Malcolm by také rád ukázal, že se silnou sestavou může vyhrát mezi týmy jako v letech 2006 a 2007. Příležitostně nechá tým startovat i další jezdce – Teemu Suninena a Erika Camilliho.

Foto: Archiv Garáž.cz

Po odchodu Volkswagenu se nejprofesionálnějším týmem v poli stává Hyundai N Motorsport. Nový tým z roku 2014 nechal zcela zapomenout na nepodařenou éru z let 2000 až 2003. Během novodobého působení obsadil tým již čtvrtou, třetí a loni druhou pozici. Když tedy skončil mistrovský Volkswagen, je plán na titul asi jasný. Pomoci v tom má ustálená sestava Hayden Paddon, Thierry Neuville a Dani Sordo. Nejvíce tým věří Paddonovi, který loni vyhrál v Argentině. Neville je v týmu od počátku, ale na přelomu loňské sezóny se trochu trápil s formou. Trojici by mohl na některých závodech doplnit Kevin Abbring, který je ovšem primárně určen na starty se speciálem R5.

Foto: Archiv Garáž.cz

Po roční přestávce se soukromým týmem se vrací nepřekonatelný Citroën. Tým, s jehož speciály získával Sébastien Loeb nepřetržitě tituly od roku 2004, praktikoval před nasazením C3 WRC stejnou taktiku roční přestávky, jako před deseti lety. Tehdy tovární Xsary nasazoval tým Kronos a Loeb i tak vyhrál, zatímco automobilka vyvíjela novou C4 WRC. Tým tvoří jezdci Kris Meeke, Stéphane Lefebvre a Craig Breen. Vzhledem ke sponzoringu Abu Dhabí byl do sestavy nominován také Khalid Al-Qassimi, který ovšem nebude s ohledem na výkony, nominován na bodování týmu. Vzhledem k faktu, že jak Xsara, tak C4 a DS3 byly speciály schopné vyhrávat od prvního závodu, jsou očekávání Citroënu jistě vysoká. A Kris Meeke rozhodně na vyhrávání má.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když v roce 1999 odešla z WRC Toyota, byl to první konec továrního týmu v nejvyšší kategorii. Tento úprk postupně vedl až k roku 2006, kdy zůstaly v šampionátu jen dvě značky. Nyní se Toyota po dlouhé přestávce vrací a tým Gazoo Racing z Puuppoly sází na zkušenosti šéfa a čtyřnásobného Mistra světa Tommiho Mäkinena. Ten by rád prezentoval, že finská soutěžácká škola je stále nejlepší a tak na pozici týmové jedničky obsadil druhého jezdce VW – Jari-Matti Latvalu. Nejdéle je v týmu bývalý škodovák Juho Hänninen, který se podílel na vývoji. A i jméno třetího jezdce je spojené se Škodou. Je jím Esapekka Lappi, který se předvedl za volantem Fabie R5 ve velice solidním světle a získal titul Mistra světa ve WRC2. Tým Toyoty by rád časem viděl za volantem i japonské mladíky Hirokiha Arai a Takamota Katsuta, ale ti budou muset nejprve prokázat své jezdecké kvality.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod hlavičkou M-Sportu bude jezdit i jeden soukromý tým, jen tak totiž jeho jezdci mohou používat současné nové speciály a bojovat v absolutním pořadí. V tomto týmu bude bojovat český pilot Martin Prokop a k němu se připojí Mads Ostberg. V nižším šampionátu WRC2 bude titul obhajovat Škoda Motorsport a jeho jezdci Jan Kopecký a Pontus Tidemand. Ty v Monte Carlu doplní ještě třetí z Volkswagenu Andreas Mikkelsen, který má v paměti jistě své velmi úspěšné vystoupení za volantem Fabie S2000. Jestli se ale jedná o celou sezónu, není jisté, protože Mikkelsen by rád startoval spíše se speciálem WRC. Konkurenci Škodě bude tvořit tým M-Sport s Erikem Camillim a Teemu Suninenem. Několik soutěží by měl absolvovat i Kevin Abbring s Hyundaiem i20 R5.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám