Hlavní obsah

X5 Le Mans - Jediná X5, kterou doopravdy milujeme

Foto: Archiv Garáž.cz

Kdyby byly všechna BMW X5 jako tohle, asi bychom s tímhle modelem neměli sebemenší problém. Nakonec ale automobilka nenašla odvahu, aby podobně uhozený stroj uvedla coby sériový.

Článek

Sportovní SUV je sice pořád blbost, ale v dnešní době už celkem běžná. Máme Audi Q7, Subaru Forester XT, činí se i AMG a všechno to začalo u mnichovské divize M. Nebo ne? Ano, BMW s touhle bizarností opravdu začalo, ale bylo to ještě před X5 M. Jen to nakonec celé skončilo jen u prototypu, který obdivovali návštěvníci Ženevy v roce 2000. Ostatně BMW jeho výrobu ani neplánovalo, což byla škoda.

Foto: Archiv Garáž.cz

Experimentální prototyp byl přesně takový, jaké měl jméno. Le Mans v názvu totiž symbolizovalo použití motoru ze závodního speciálu. Takže tady je dvanáctiválec o objemu 6 litrů ze supersportu McLaren F1, jde tedy o jediné X5 s dvanáctiválcem. Navíc tady pohání zadní kola přes šestistupňový manuál. S výkonem 690 koní a krouťákem 700 Nm se může tenhle speciál vysmívat moderní X5 M. Stovku pokořil za 4,7 sekundy (tedy pomaleji, než současná X5 M) a maximálka je 278 km/h. Tedy vlastně ne, testovací jezdec BMW to v zeleném pekle vytáhl až na 310 km/h. Jezdec Hans-Joachim Stuck zvládnul jeden okruh zeleného pekla za 7:50, čímž o 9 sekund pokořil Porsche Cayenne Turbo S. Auto mělo tvrdší podvozek, oproti standardní X5 byl o 30 mm nižší.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tohle BMW není obyčejné, i když na pohled vypadá jako obyčejná X5. Například uveze jen čtyři pasažéry a má velká dvacetipalcová kola. Uvnitř jsou k dispozici sportovní sedadla s hliníkovým rámem. Hliník vůbec konstruktéři používali ve velkém (například na středovém tunelu), aby co nejvíce ušetřili hmotnost auta. A nebylo tu ani rádio, i když kdo by radši poslouchal sebedokonalejší song, když může vychutnávat zvuk dvanáctiválce McLaren. Uprostřed palubky tak byly raději jen užitečné ukazatele. Výslednou hmotnost automobilka nikdy neprozradila, jen uvedla, že je mezi nápravy rozdělena v poměru 51:49. Na SUV jde o fantastickou hodnotu. Škoda, že se o výrobě nikdy ani na okamžik neuvažovalo.

Reklama

Načítám