Hlavní obsah

Škoda Felicia Kit Car – Konečně pořádný soutěžní speciál

Foto: Archiv Garáž.cz

Felicia byla pro automobilku Škoda důležitým modelem nejen v běžném prodeji, ale také v rally, kde Škoda do kategorie Formule 2 homologovala plnohodnotný speciál postavený dle pravidel kategorie Kit Car.

Článek

Škoda v roce 1994 získala titul mistra světa v kategorii Formule 2 ještě s letitým Favoritem. Na takový úspěch by ráda navázala i s novým modelem Felicia, aby ukázala, že i ten je skvělý. Ale nestačil jí jen běžný upravený vůz, tentokrát mělo jít o speciál dle pravidel kategorie Kit Car. Škoda se do stavby speciálu pustila spolu s Renaultem jako první značka. Francouzi ale měli výhodu a směli použít silný dvoulitr, Felicia se tehdy prodávala jen s letitým motorem 1.3 OHV. I tak ale práce začaly a Felicia brzy připomínala plnohodnotný speciál – rozšířené blatníky, samosvorný diferenciál, kotoučové brzdy na všech kolech, šestistupňová převodovka a kompletně upravený motor. Ten se dočkal třeba ocelové klikovky či kovaných ojnic a pístů. Novinkou bylo vícebodové vstřikování paliva EFI. Přední nápravy se stavěly v Anglii, umožnily nastavovat i odklon kol a další parametry, na které se majitelé sériových aut neodvažují ani pomyslet. Soutěžní speciál dostal navíc posilovač řízení, poněkud ironicky pocházel tento díl z Renaultu Clio, protože Felicia jej dostala až později. Zadní náprava vycházela konstrukčně z užitkového Pickupu, ve verzi pro šotolinu měla navíc dodatečné výztuhy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Při první homologaci byly představeny verze 1300 a 1500. Prvním startem byla Švédská rally 1995, kde Pavel Sibera vyhrál silnější třídu a Emil Triner nenašel přemožitele v té slabší, celkově dojeli na 5. a 6.pozici mezi dvoukolkami. Pak ale přišla série technických problémů a obhajoba titulu se rozplynula. Tým Škoda Motorsport následně upřednostnil spíše vývoj silnější varianty a spolehlivost auta se začala zlepšovat. Sibera nakonec dokázal vyhrát v Argentině, kde porazil i všechna dvoulitrová auta. Celkově skončila Škoda na třetím místě mezi týmy. Jezdci si pochvalovali hlavně lepší jízdní vlastnosti. U nás byla prvním startem Rally Šumava, kde Triner dojel pátý, nejlepší výsledek sezony zajistil Stig Blomqvist, když domácí Rally Bohemia dokončil na druhé pozici za čtyřkolkou Celica. Ve stejném roce už se objevil i krásný exemplář manželů Cvrčkových, kteří spolu s továrním jezdcem Štolfou patřili v našem mistrovství mezi nejrychlejší.

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 1996 Škoda homologovala Felicii Kit Car 1600 s motorem Volkswagen, který se objevil i v běžných verzích. Koncern tento motor nikdy na závodech nepoužil, vůbec poprvé se tak motor ladil až v dílnách našeho Motorsportu. Dostal kovanou kliku, ojnice a písty, vyměněna byla i vačka. Hmotností však nový motor vyladěnou patnáctistovku převyšoval o hrůzných 12 kg. Výkon 172 koní (o 8 koní více) byl ale slibnou náplastí na nárůst hmotnosti. Jezdci ocenili také větší rozsah použitelných otáček. Auto bylo poprvé nasazeno v Portugalsku, kde Sibera dojel mezi dvoukolkami druhý. První výhru si připsal v Austrálii, týmový kolega Triner přidal druhou na novém Zélandě. Blomqvist zajistil třetí výhru na RAC a dojel zde třetí absolutně. Kdyby zbylé speciály neodpadly, mohla mít Škoda tehdy druhý titul. Souboj se sesterskými Seaty Ibiza tak naše automobilka prohrála o pouhých 10 bodů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Drobnou změnou prošla Felicia v roce 1997, kdy na asfaltových soutěžích začala používat sedmnáctky a větší brzdové kotouče. V Monte Carlu z toho byla sladká porážka Seatů. V celém týmu ale bylo jasně vidět, že mnohem víc pozornosti na sebe strhává příprava nové Octavie Kit Car s dvoulitrovým motorem. Ta se objevila poprvé už ve Finsku a znamenala pro starší menší sestru konec v továrním angažmá. Jenže mladá Octavia byla velmi nespolehlivá a nedokončila ani jednu soutěž. Naposledy tedy ještě Felicie startovaly v Austrálii, kde Sibera dojel druhý a stejná pozice nakonec patřila i týmu Škoda, opět poraženému Seaty.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mnohem více se ale v tom roce Felicia rozšiřovala na našich tratích. Mezi jezdce s touto technikou se zařadili Jaroslav Starý, Karel Trojan, Miroslav Lank, Milan Vítek a Roman Kresta, který se stal mistrem mezi dvoukolkami a výrazně upozornil na svůj talent. Okamžitě po něm skočil tovární tým a jeho extovární Felici podědil Josef Peták. Až po několika letech začala Felicia Kit Car prohrávat nerovný souboj s moderními speciály S1600, stále je ale atraktivní a u českých fanoušků populární. Tak si jí ještě vychutnejte v pohybu.

Reklama

Načítám