Hlavní obsah

Pět netradičních policejních aut v Rusku

Foto: Archiv Garáž.cz

Policie v Rusku, nebo v Sovětském svazu, občas používala auta, která nebyla a nejsou v tamním provozu příliš rozšířená. Pojďme si představit 5 nejzvláštnějších služebáku tamních strážců zákona.

Článek

Američané se občas Sovětům posmívali, že nepotřebují silná policejní auta, když stíhají jen cyklisty. Po zahájení výroby automobilů Lada ale motorizovanost největší země světa rostla a tamní strážci zákona potřebovali silnější auta. Občas taková, že jste je na silnicích východního bloku nečekali.

Tatra 613

Foto: Archiv Garáž.cz

Dobrá, Tatra asi není v zemi východního bloku až tak výjimečná. Ostatně u nás jezdily služební vozy VB a TAI také. Ale v Sovětském svazu překvapí, vždyť měli policisté dobrý výběr z domácích automobilek. Prostorná limuzína byla sice zamýšlena pro papaláše, ale osvědčila se i při jiných příležitostech. Sovětským soudruhům se ale patrně vidlicový osmiválec o objemu 3,5 litru pod zadní kapotou líbil. Produkce nikdy nedosáhla ani na 1000 kusů ročně, takže se do Sovětského svazu dovážela v minimálních počtech a stejně jako u nás sloužila hlavně politikům, úředníkům a diplomatům. Dnes patří k těm nejkrásnějším autům tehdejší doby a podobně nezvykle působila i ve flotile moskevských milicí, kam se několik služebních aut dostalo. Nebyly ovšem všechny zcela přelakovány a po pár letech si je převzalo Ministerstvo zahraničních věcí. Moc jiných policejních aut s V8 ale policie v Moskvě neměla, nakonec je však nahradily sedany Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz 450SEL W116

Foto: Archiv Garáž.cz

A právě na jeden Mercedes se podíváme nyní. V Moskvě se totiž v omezené míře objevila jako služební auto stuttgartská třída S generace W116. A to hned v jedné ze svých nejlepších verzí 450SEL. Opět šlo o dost vzácné služební auto, které bylo nakoupeno jen v několika málo exemplářích. A spíš než v reálné službě se uplatnilo coby symbol prestiže, často bylo totiž doprovodným autem v kolonách politiků. S Mercedesy měli v Moskvě už dobrou zkušenost, dříve tam dobře fungovaly sedany W108 ze 70. Let. Pravda, osmiválce nabízely i sovětské automobilky, ale jejich výrobky se prostě neřídily tak dobře. Mercedesy tak byly tím nejrychlejším, co tehdy v Sovětském svazu jezdilo.

BMW 5 E12

Foto: Archiv Garáž.cz

Model E12 byl prvním BMW řady 5. Představilo se v roce 1972 a zahájilo éru číselného značení jednotlivých řad, kterého se BMW drží dodnes. BMW s ním tehdy vyrazilo proti Mercedesu W114, který rozhodně vedle něj nevypadal tak moderně. A nakonec si tohle auto získalo oblibu mnoha policejních sborů, nejen toho německého. V sedmdesátých letech se pár BMW dostalo i k moskevskému sboru. Byly určeny k běžné službě, nic speciálního. Díky tomu nebyl takový problém potkat je i přímo na ulici. Ale více než deset let v aktivní službě mnichovské vozy nevydržely. Mohl za to nekvalitní benzín, rozbité silnice a hlavně nekvalitní posypová sůl v zimních měsících, která po pár letech začala německé sedany rozežírat. Dokud ale fungovaly, patřily k tomu nejrychlejšímu na tamních silnicích. Nahradil je mělo pár kousků generace E28, ale ty byly ještě sofistikovanější.

Iž 412

Foto: Archiv Garáž.cz

Jo, fakt mě překvapil. Tak nějak jsme si myslel, že ve službě byly jen Moskviče a ne od nich odvozené automobily Iž. Jejich patnáctistovka poháněla zadní kola a nabízela výkon 75 koní. Ano, na sovětské silnice v té době vtrhla nová Lada 2101, která byla populárnější. Jenže Iž byl rychlejší a vy jste za volantem Žigulíku neměli šanci. A ještě se prý o něco snáze opravoval a často měl plnější nádrž. Navíc se vyráběl prý ve stejné továrně, jako samopal Kalašnikov, což je vždycky cool.

Ford Crown Victoria

Foto: Archiv Garáž.cz

Ne, nejsme z Kriminálky Miami, ale stále v Rusku. Právě sem zamířily k policejnímu sboru americké ikony – Fordy Crown Victoria. A nešlo o obyčejné verze, ale právě Police Interceptory s motory SOHC 4.6 V8 Modular a čtyřstupňovým automatem. A právě policejní verze mají posilněné motory (až 250 koní) a vpředu většinou typický rám na odhazování narušitelů zákona. Ten ale na ruských služebních autech nenajdete. Ruští příslušníci si i tak ve Fordech jistě připadali jako šerifové.

Reklama

Načítám