Hlavní obsah

Škoda 2000 MI Turbo - Brutální závodní bestie

Foto: Archiv Garáž.cz

Závodních přestaveb automobilů Škoda byla v minulosti celá řada. Ale jen některé se mi líbí dodnes. Ovšem verze 2000 MI Turbo mezi ně rozhodně patří, protože má v upravené kastli erka domácí motor, byť také upravený.

Článek

Celý tenhle příběh začal v roce 1975, kdy se Bořivoj Kořínek z Dobrovice rozhodl postavit závodní auto na okruhy. Jako základ si vzal populární kupé Škoda 110 R, ale velmi důkladně jej přestavěl, což je na první pohled patrné i na karoserii, která připomíná spíše závodní 130 RS. Například motor byl umístěn uprostřed, ne vzadu, jak tomu bylo u erka zvykem. To vyjadřovalo i písmeno M v názvu. Už podle číslovky je ale jasné, že šlo o dvoulitr a podle I si zase odvodíte, že byl vybavený vstřikováním. Čerpadlo Schäfer z BMW 2002 Tii vstřikovalo palivo do sacího potrubí jen těsně před hlavou válců. A ano, měl přeplňování turbodmychadlem KKK, upravené z funkčního vzorku používaného na zkušebně.

Foto: Archiv Garáž.cz

Základ motoru pocházel z prototypu Škoda 720. Má ale zmenšený objem na 1771 ccm, aby byl při koeficientu za turbodmychadlo přiřazen do kategorie B5 s objemem do 2500 ccm. Motor měl nové písty s vyztuženým dnem a výztuhu mezi blokem a olejovou vanou. Když proběhly první zkoušky motoru, bylo dosaženo výkonu 238 koní v 6000 otáčkách. Jenže reálně se příliš zahříval odpouštěcí ventil výfukovými plyny, což značně snižovalo spolehlivost. Mimochodem kdyby vám přišlo, že autu chybí zadní boční okna, tak se často nepoužívala, aby teplý vzduch z auta lépe unikal.

Foto: Archiv Garáž.cz

Původně byla použita čtyřstupňová převodovka ze Škody 100, ale lépe se hodil pětikvalt Porsche, za který byla posléze vyměněna. Přední náprava z kupé 110 R byla upravena s prodlouženými rameny, ta zadní měla stejnou konstrukci, jako závodní 200 RS. Na obou byly nastavitelné tlumiče a kotoučové brzdy, vpředu se čtyřpístkovými třmeny (vyráběly se v Jablonci pro automobily Wartburg), vzadu s dvoupístkovými třmeny ze škodovek. Plocha destiček vzadu však byla o pětinu zmenšena. Používala se závodní brzdová kapalina ATC. Auto mělo pochopitelně i větší chladič.

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 1975 skončil Kořínek pátý ve své třídě okruhového mistrovství. A to jej ještě limitovaly staré závodní Dunlopy, protože lepší gumy prostě nesehnal. Lépe se mu dařilo na závodech do vrchu, kde skončil celkově druhý. V roce 1976 dojel v okruhovém mistrovství až sedmý. Dnes je auto součástí jedné soukromé sbírky, na tratích ale můžete potkat celkem povedenou repliku (která je i na některých fotografiích v tomto článku). Ta ovšem nemá přeplňovaný motor jako originál.

Za laskavé svolení k použití fotek děkujeme webům Auta 5P a Foltyn

Reklama

Načítám