Hlavní obsah

Attila Ferjáncz – Populární čabajka závodil i u nás

Foto: Archiv Garáž.cz

Pravděpodobně je to nejslavnější maďarský jezdec rally. Často pilotoval kvalitní západní auta a vozil je i na naše soutěže, čímž si vybojoval obrovskou popularitu. Ostatně, vždyť se mihl i v československém filmu.

Článek

Ferjancz studoval na strojní průmyslovce v centru Budapešti, ale k autům měl kladný vztah. Jednou před jeho školou pořádali jízdu zručnosti, kterou s Wartburgem 311 půjčeným od otce vyhrál. A to i přes to, že se porouchala převodovka a on poslední úsek jízdy odcouval. To bylo v roce 1964, v roce 1966 už byl totiž Ferjancz mistrem Maďarska ve třídě do 1000 ccm.

Foto: Archiv Garáž.cz

Těch titulů nasbíral během kariéry nakonec celkem 29, a převážně za volanty francouzských Renaultů. Poslední z jeho 26 výher přišla v roce 1990, ještě později ale bojoval o stupně vítězů v Mégane Maxi. A vyzkoušel si i závody do vrchu, kde během života vyhrál třikrát.

Foto: Archiv Garáž.cz

Prvním zahraničním startem byla československá Rally Vltava, kde tak zaujal svými výkony, že se stal jedním z oblíbenců značky Renault. Ta zapůjčila nejlepším jezdcům východního bloku svůj soutěžní typ 8 Gordini. Ferjancz s novým kvalitním autem okamžitě dominoval domácímu šampionátu a brzy se přesunul za volant silnějšího Renaultu 12 Gordini. Vyhrál i slavnou Rally Zlaté Písky, která tehdy patřila do Mistrovství Evropy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ferjancz přesedl do speciálu Alpine A110 po Thérierovi, ale s tím se mu na náročných tratích východní Evropy moc nedařilo. Mnohem úspěšnější byl po návratu za volant konvenčnějšího Renaultu 17 Gordini, ještě lépe se mu dařilo, když pilotoval Renault 5 Alpine. Za jeho volantem opanoval domácí podniky a skončil druhý na Barum rally 1978, což byl jeho první úspěch u nás. Mimochodem kvůli původu se mu u nás přezdívalo „čabajka“.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud se zajímáte o historii rally u nás, určitě víte, že se stejným autem zde startoval za Agroteam JZD Slušovice i Leo Pavlík. Domácí soutěže se tak staly velkým soubojem obou jezdců, na Rally Škoda 1979 Pavlík vyhrál těsně, ačkoliv s Renaultem startoval potřetí. Na Barumce se Ferjancz snažil porážku oplatit, ale vylomil si u pětky kolo. První vítězství na našem území získal až za volantem Renaultu 5 Turbo v roce 1982.

Foto: Archiv Garáž.cz

Následovala kariéra s béčkovým speciálem Audi Quattro a opět krvelačné souboje s naším Leo Pavlíkem o setinky. Pavlík totiž v roce 1987 pilotoval stejný automobil. Jenže Ferjanczovi se dařilo často lépe, měl víc zkušeností z Mistrovství světa a ještě byl tehdy ve skvělé formě. Naopak našeho Pavlíka provázela smůla a problémy s posilovačem řízení. Místo Quattra v barvách Agroteamu a cigaret HB se tedy radoval konkurenční Camel. A to nejen na Barumce, ale i na Rally Bohemia. O rok později Pavlíkovi nevyšla odveta, když měl defekt. Skvělý Maďar tehdy dojel druhý za Wittmannem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když skončila homologace Audi, přišel čas opět změnit značku. Ferjancz si vybral Lancii Deltu 4WD, se kterou startoval ještě v roce 1990 u nás a na Barumce dojel třetí. Jenže v devadesátých letech se firma Camel rozhodla ukončit podporu a on už startoval jen sporadicky. Přesto ještě ve svých padesáti letech vyhrál Esztergom rally s Escortem RS Cosworth. Když odešel do penze, předsedal maďarskému autoklubu MNASZ. Zemřel ve věku nedožitých 70 let.

Reklama

Načítám