Hlavní obsah

Andrzej Jaroszewicz – Slavný polský soutěžák

Foto: Archiv Garáž.cz

V Polsku patřila k nejlepším jezdcům rally dvojice soutěžáků. O Tomaszi Ciecierzynskem už jsme jeden článek měli, dnes vzpomínáme na slavnějšího Andrzeje Jaroszewicze, který byl úspěšnější.

Článek

Je vám to jméno povědomé? Možná nejenom z rally, ale i z politiky. Jeden z bývalých polských premiérů se jmenoval Piotr Jaroszewicz. A ne, nebyla to shoda jmen, Piotr byl otcem polské soutěžácké legendy. Andrzej sice vystudoval práva, ale hned s novým řidičákem amatérsky závodil s Moskvičem 407. Několikrát i navigoval slavného Sobieslava Zasadu, aby se něco přiučil od legendárního a několikanásobného mistra Evropy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Později se stal vedoucím sportovního oddělení automobilky FSO, která vyráběla licenční Polski Fiat 125p a později hatchback Polonez. Přímo on sám byl jedním z osmi řidičů, kteří překonali v roce 1973 s typem 125p rekord na 25 000 km průměrnou rychlostí 138,08 km/h. Rok poté se Jaroszewicz stal i továrním soutěžním jezdcem a hned v první sezoně si vyzkoušel Safari rally, byť ani jeden Polski Fiat nedojel.

Foto: Archiv Garáž.cz

Soutěžní verze obou aut pochopitelně vznikaly v továrně také. Automobilka navázala s Fiatem těsnější partnerství a měla k dispozici také jeho soutěžní speciály 124 Abarth s osmiventilovým a později s šestnáctiventilovým motorem. Na Rajdu Polském 1975 byl druhý za továrním jezdcem Fiatu Verinim, který byl Mistrem Evropy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pak se v halách týmu FSO objevila trojice Lancií Stratos. S dvěma jezdil Andrzej, který dostal přezdívku Rudý kníže, po závodech. Třetí sériový exemplář byl tréninkovým autem.  Jaroszewicz chtěl získat titul mistra Evropy, jenže ani se špičkovou technikou mu nebylo přáno. Bernard Darniche byl v tom roce prostě lepší. Nadějný Polák vyhrál domácí Rajd Polski 1976, celkově ale skončil třetí za Darnichem a Zaninim. Navíc ve Španělsku jeden Stratos rozbil. Zbylé dva pak odepsal při domácí soutěži v následujícím roce a posléze jejich komponenty přestavěl do karoserie Polonezu. Brutální Stratopolonez však nikdy nemohl získat mezinárodní homologaci.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tovární tým ale homologoval speciál Polonez 2000, se kterými došlo i na účast v mistrovství světa. V roce 1979 se polské automobily objevily například v Portugalsku, sám Jaroszewicz startoval na Monte Carlu a Rally Acropolis. Právě tam vybojoval nejlepší umístění, když skončil dvanáctý. Byla to ovšem jeho poslední sezona v továrním týmu FSO, mezitím už si načrtnul jiné plány.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jaroszewicze začaly lákat okruhy a chtěl v Polsku v Poznani uspořádat závod Formule 1. Aby svou myšlenku podpořil, zajistil si možnost vyzkoušet pravý monopost F1 – Wolf WR1, který patřil týmu Waltera Wolfa. Po změně politických poměrů v Polsku ale projekt Formule 1 nenašel pochopení na vyšších místech a to Jaroszewicze zklamalo. Stáhl se tedy do ústraní. Neměl ale klid, protože v roce 1981 mu například někdo ukradl jeho soukromou civilní Lancii Stratos HF, která se nikdy nenašla.

Foto: Archiv Garáž.cz

Motorsport vám ale často nedá spát, a tak Jaroszewicz dodnes jezdí soutěže. Chtěl se účastnit i polského mistrovství se soudobým autem, ale to se mu zatím nepodařilo. Startuje ale na Rally Revivalech s replikou Polonezu 2000, takže jej můžete vidět v akci.

Reklama

Načítám