Hlavní obsah

Alpine W71 – Poslední výkřik francouzské hrdosti

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Alpine už jsme se v rubrice historie několikrát věnovali. Dnes chci se slzou oku vzpomínat na poslední model, kterým se francouzská automobilka rozloučila se svým prvním obdobím.

Článek

Jistě, Alpine existuje, žije a vyrábí (pravděpodobně) skvělý sporťák. Ale před rokem tahle věta neplatila a značka byla mrtvou legendou starých sportovních aut. Kultovní postavení má speciál A110, já se ale chci vrátit k typu W71, kterým automobilka končila.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jean Redele představil základní koncepci nových modelů Alpine v roce 1971, kdy byl uveden čtvrtý model A310. Většina jeho následníku se od něj příliš nelišila. Na konci osmdesátých let, kdy běžela výroba typů GTA a A610, však už tahle koncepce zastarávala. Proto začal vznikat nový model W71, který měl být v dosavadní historii značky značně revoluční.

Foto: Archiv Garáž.cz

Alpine s ním mělo opustit výrobu těžkých GT s přeplňovanými šestiválci a vrátit se k výrobě lehkých kupé. Motivací bylo uvést konkurenci pro Lotus. A nová Alpine byla právě taková, s motorem vzadu uprostřed a puritánským interiérem. Šestiválci dali Francouzi vale a spolehli se na čtyřválcový dvoulitr J7R s výkonem 140 koní. Přesto tahle verze na testovacím okruhu standardní A610 porazila. Bylo to díky jízdním vlastnostem, které byly dle svědectví jezdců fantastické. Na projektu tenkrát pracovali specialisté z projektu závodního A442.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kdyby se tohle auto dostalo do výroby, patrně by slavilo úspěch. Bylo právě takové, jako Toyota MR2, Lotus Elise nebo Porsche Boxster, které se prodávaly dobře. Jenže osud mu nepřál a mateřský Renault v roce 1993 celý projekt zastavil. To už existoval první prototyp s kompletním interiérem a naladěným podvozkem. Automobilka tím vlastně vyhodila do popelnice 10 milionů dolarů a ještě ukončila aktivity celé značky Alpine na dlouhá léta. O prototypu nikdo nevěděl, jen zaměstnanci značky. Koncept nebyl světu ukazován, neobjevil se na žádném autosalonu. Přednost ale dostalo založení divize Renault Sport, která začala používat právě továrnu v Dieppe i její zkušené zaměstnance. Technika prototypu W71 ale nepřišla úplně na zmar, použil jí první model nové divize – Renault Sport Spider. Ano, tohle auto nemá s Renaultem vůbec nic společného, jen znak na kapotě. Dnes byla značka Alpine opět vzkříšena z mrtvých a nový model s retrodesignem A110 již brzy dorazí na trh.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám