Hlavní obsah

Porsche 911 996 GT3 RS – jak se zrodil kult

Foto: Archiv Garáž.cz

Generace 996 to má mezi fanoušky nejtěžší kvůli změně chlazení motoru a dodnes kontroverznímu designu. Nebýt ale jí, nedostali bychom fantastickou verzi GT3 RS, která se u ní objevila vůbec poprvé.

Článek

Pokud budeme hledat nejméně oblíbenou verzi Porsche 911, jednoznačně anketu vyhraje generace 996. Ta jako první uvedla vodou chlazené motory a moderní design bez kulatých světel, který nebyl fanoušky nikdy akceptován. Aby se reputace modelu zlepšila, přivezla automobilka do Ženevy v roce 1999 model GT3 s výkonem 360 koní. V zádi byl tradiční plochý atmosférický šestiválec "metzger". Auto mělo nově naladěný podvozek a bylo lehčí než běžné verze.

Foto: Archiv Garáž.cz

Teprve v roce 2003 ale přišlo opravdu ostré GT3 RS, které zhublo dalších 50 kg ze své už tak nízké hmotnosti. Dietou prošlo zadní okno, kde sklo nahradil polykarbonát, kapota a blatníky byly pro změnu z karbonu. Lehčí byly i kompozitové keramické brzdy. Zkratka slov RennSport byla zpět a opět dokazovala, že si ji ostré Porsche 911 zaslouží. Navíc Porsche sáhlo i k polepům na bocích ve stylu původní 911 Carrery RS 2.7 ze 70. let. Jen polepy by ale nemohly splatit šeky, které vystavovalo očekávání zákazníků. Takže plochá tři-šestka nabízela plnotučných 381 koní v 7400 otáčkách a 385 Nm v 5000 otáčkách. To vše šlo přes šestikvalt pouze na zadní kola. Oproti GT3 mělo auto jiné sací a výfukové kanály v hlavách válců.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když jste to s autem uměli, mohli jste okusit jeho maximální hodnoty – 306 km/h a zrychlení na stovku za 4,4 sekundy. Tlumiče, pružiny a vlastně vůbec celý podvozek byl mnohem tužší. Také křídlo na zádi dostalo jiný tvar, aby se dosáhlo lepšího přítlaku. Barevné kombinace a polepy připomínaly původní 911 RS 2.7. Těchto aut ale vzniklo jen 682, takže jde o sběratelský artikl. Ovšem nezavírejte ho do garáže, ochudíte se o nevšední zážitky.

Reklama

Načítám