Hlavní obsah

Subaru Impreza WRX STI Type R - Splněný sen

Foto: Archiv Garáž.cz

Člověk by se neměl potkávat se svojí modlou. Prý když v reálu potkáte oblíbeného zpěváka, zklame vás jeho vystupování, a když řídíte vysněné auto, připadáte si hůř než v obyčejném Golfu. Ale já to přesto risknu.

Článek

Seznámení s Karlem na jednom srazu japonských aut byla fantastická věc. Díky jeho vstřícnosti a důvěře jsem si mohl splnit svůj tajný sen. Když jsem si totiž před lety ujasňoval žebříček svých oblíbených aut, na druhém místě bylo Subaru Impreza WRX STI 22B. Ano, vím, že tyhle žebříčky se nám, petrolheadům, mění dvakrát denně, ale moje TOP 5 je stálá a Impreza je pořád na druhém místě. Karel pochopitelně nemá přímo 22B, která má mít volant vpravo a větší motor. Přesto je jeho Réza na české poměry unikátní. Jde totiž o dvoudveřový sedan, který se v ostré verzi dá u nás potkat zřídka, natož ve variantě Type R.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když nadchází osudový den, trochu se chvěji. Jaká asi Réza bude? Určitě senzační – je modrá, má zlatá kola, bezrámová okna a velké křídlo. Nemá zadní dveře a určitě se mi za volantem bude vybavovat Colin McRae. Ale nebudu i já zklamaný jako James May, když konečně usedl za volant svého v dětství vysněného Lamborghini Countach? Ale ne, určitě ne, vždyť tahle kráska se nevyráběla od roku 1993 do roku 2000 jen tak zbůhdarma. Náhrada modelu Leone měla v nabídce sportovní model WRX (World Rally Cross – technologie inspirované světem rally, v Británii pod názvem Turbo 2000 a na starém kontinentu jako GT). WRX znamenalo přeplňovaný motor, pohon všech kol a tužší podvozek.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zakoupením modelu Type RA jste dostali odlehčené, hůře vybavené auto, které se hodilo na přestavbu na závodní speciál. Subaru následně založilo divizi Subaru Technica International, zkráceně STI. Rok na to se Impreza začala prodávat jako dvoudveřový sedan a bylo jasné, že pevnější karoserie je na sportovní úpravy ještě vhodnější. Z něj odvozená syrová verze nese název Type R. Radikálním faceliftem Impreza prošla v roce 1996, sportovní modely WRX s interním kódem GC8 však procházely změnou každý rok a také každý rok dostali na konec svého kódu jiné písmeno.

Foto: Archiv Garáž.cz

Hrdinou našeho článku je tedy Impreza WRX STI Type R GC8G, která, jak písmeno naznačuje, pochází již z konce výroby první generace. Type R byl určen pouze pro Japonsko, takže už do Británie se dostal jako šedý import. Konkrétně skončila v garáži nadšence mezi Ferrari a Bentley, protože ty se na šotolinové cesty jeho rozlehlých pozemků moc nehodily. Po dvanácti letech Imprezu s nájezdem 60 tisíc mil prodal, ale během vlastnictví vyměnil písty a ojnice za kované a nahradil i výfuk. Následně auto putovalo k českému nadšenci, který flockoval palubku a vyměnil brzdy za větší. Japonskou specifikaci auta otipovala Dekra a Réza mohla vyrazit na české silnice. Poté se ještě dočkala Intercooleru z modelu 2004 a originálního lízátka (to ale až po nafocení).

Foto: Archiv Garáž.cz

Já jsem do Imprezy nadšenec, zvláště do první generace ve dvoudveřové verzi a pokud má modrou metalízu a zlatá kola, jen těžko budu ochoten jí za něco kritizovat. Třeba za vzhled to prostě nejde, protože její proporce jsou takřka dokonalé. Velké křídlo na zádi prostě k Impreze patří a navíc na ní funguje. Na mne pak fungují bezrámová okna a dokud si nekoupím nějaké auto, které je má, tak asi nebudu mít klid. A pokud někoho překvapí zadní stěrač, tak prý na rozmáčených šotolinových cestách je to velmi potřebná věc.

Foto: Archiv Garáž.cz

V interiéru se zdá, že japonští inženýři mysleli na vše. Je tu třeba velká přihrádka na dnešní smartphony, které ovšem tehdy ještě neexistovaly. A také tu jsou bezvadná sedadla s příkladným bočním vedením, na která se můžete spolehnout v každé zatáčce, ale současně nejsou tak otravně nepříjemná na vystupování, jak tomu občas bývá v dnešních moderních autech. Prim tu zkrátka hraje univerzálnost a každodenní použitelnost. Tím pravým testem na jejich funkčnost však bude ostrá subarácká jízda. Nechám tedy naskočit čtyřválcový boxer a zaposlouchávám se do jeho jadrného zvuku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Raději si půjčím rukavice a pokusím se zakurtovat do čtyřbodových pásů. Bohužel, moje postava vykazuje jiné tělesné míry, než Karlova a pokud mu je nechci totálně rozštelovat, vezmu zavděk běžným tříboďákem. Na krátké přesné kulise zařadím jedničku a nevěnuji pozornost Karlovu hraní s diferenciálem. Ten mi tak v nestřežené chvilce nastavuje 35:65 ve prospěch zadní nápravy. Co to znamená v praxi, se ukazuje v první ostré zatáčce. Když se totiž zadní kola utrhnou, pošle se jim ještě víc výkonu. Vývojáři si mysleli, že tak docílí zábavnějšího auta. Stačí vám tak sešlápnout v každém oblouku pedál do podlahy a záď už se hrne ukázkově bokem jak na prezentaci fyzikálních zákonů. Vy to ale víte! Víte to přesně v té tisícině vteřiny, kdy k tomu dochází, protože váš zadek dostává ze sedačky jasné informace a díky úžasnému řízení přesně víte, jak jsou na tom přední kola. Jediné, co nesmíte, je zpanikařit a zašlápnout brzdu, pak by vás auto nemilosrdně poslalo no příkopu. Ale stačí jen ovládat smyk plynem a lehce směrovat přední kola a můžete si vychutnávat ten pocit, že jste trochu jako Colin. A že je to vysoce návykový pocit.

Foto: Archiv Garáž.cz

V poměru 50:50 se ale ostře zábavné auto promění na sebejistou a nerozhoditelnou zbraň k zesměšnění jakéhokoliv auta na silnici. Je jedno, jak moc přidávám a jakou stopu zvolím, v reálné situaci prostě nejsem schopen Imprezu utrhnout ze zvoleného směru. Musel bych si pomoci ručkou nebo rozhozením, ale to je u auta zbytečné, když stačí přenastavit diferenciál zpět do předchozí situace. V tomto rovnoměrném režimu se z hravého sedanu stane chirurgicky přesný nástroj ke zdokonalování řidičské techniky, se kterým si můžete dovolit učit se za jízdy výběr ideální stopy a nájezdové rychlosti. Impreza se prostě bude snažit vás v každé situaci podržet a je jen na vás, na kolikátý pokus najdete ten nejideálnější průjezd ve své oblíbené zatáčce.

Foto: Archiv Garáž.cz

Než jsem si sedal do Imprezy, mučila mne myšlenka, že moje oblíbené auto bude hrozné. Že mi z nějakého důvodu nebude vyhovovat a že budu hodně zklamaný a budu si vybírat něco jiného na druhé místo v seznamu vysněných aut. Jenže to dopadlo právě naopak! Kdyby na prvním místě seznamu netrůnilo Ferrari F40, tak by se tam možná první WRX STI mohlo posunout. Tahle modrá kráska mi totiž přichystala asi ten nejlepší řidičský zážitek v životě a ještě předčila moje očekávání. Na jejích skvělých jízdních vlastnostech jsem se stal závislým.

Foto: O. Kroutil

Opravdoví sportovci

Verze WRX Type RA a Type R patří opravdu k tomu nejlepšímu, co se dalo z nabídky Subaru vybrat, alespoň co se jízdních vlastností týče. Poprvé se WRX Type RA objevilo už u první verze Imprezy GC8A. Puritánské auto mělo být vhodné k přestavbě na soutěžní speciál, proto mělo chudší výbavu – manuálně ovládaná okna, méně zvukové izolace, žádné ABS ani klimatizace. Auto mělo kratší převody a tříramenný volant Nardi. Výkon dosahoval hodnoty 271 koní. V roce 1996 se však i RA dočkalo klimatizace a rádia, alespoň pokud jste si koupili jedno z 555 aut speciální V-Limited Edition. Od následujícího roku bylo v nabídce i dvoudveřové kupé, které ve stejně očesané verzi dostalo název Type R.

Reklama

Načítám