Hlavní obsah

Nissan Pulsar VZ-R N1: Nejvyšší litrový výkon 90. let!

Foto: Archiv Garáž.cz

Zatímco u nás se Nissan Almera stal synonymem nudy 90. let, tedy s výjimkou sportovní varianty GTi, v Japonsku byste našli opravdu ostré verze, včetně homologačního speciálu N1, který měl nejvyšší litrový výkon mezi atmosférickými vozy až do příchodu Hondy S2000!

Článek

U nás jsme měli modely Sunny a Almera, které vypadaly nudně, ale nabízely solidní techniku a ve verzi GTi i skvělé chování na silnici a příjemný točivý dvoulitr. V Japonsku se však tyto vozy jmenovaly Pulsar, stejně jako nyní prodávaný hatchback Nissanu, a mohly mít o poznání zajímavější motorizace! V té době byl synonymem ostrého hatchbacku ze země vycházejícího slunce stroj, který disponoval variabilním časováním ventilů a točil se až do nebes. Prim v tomto ohledu hrála Honda, ale to neznamenalo, že by ostatní nějak zaostávali.

V roce 1998 tak přišel Nissan Pulsar VZ-R, pravý JDM vůz, tedy automobil, který se prodával výhradně na japonském trhu. Pulsar disponoval atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 175 koní, což je nejen na tehdejší poměry velmi slušný výkon - dnes to nemívají ani mnohé přeplňované motory o stejném objemu. Motor označovaný jako SR16VE disponoval systémem Neo VVL, což doslova znamená Nissan Ecologically Orientated Variable Valve Timing and Lift, nicméně o ekologii tady vážně nežlo. Variabilní časování ventilů mělo za úkol hlavně zlepšit výkon motoru, což se povedlo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenže to hlavní mělo teprve přijít. Nissan se rozhodl vyrábět homologační sérii, která by bojovala s první generací Hondy Civic Type-R. Ve výsledku tedy vzniklo pouze 250 kusů (některé zdroje hovoří o 200 vozech) modelu Pulsar VZ-R N1, což bylo lehčí auto s motorem posíleným na 200 koní v 7800 otáčkách. Ano, tato krabička měla výkon 125 koní na litr, což bylo nejvíce ze sériově vyráběných automobilů té doby až do příchodu Hondy S2000! Převodovka byla pětistupňová napojená na samosvorný diferenciál. Mnozí o tomto stroji hovořili jako o jednom z mála sériových automobilů, které mají závodní motor. 1090 kg těžká Almera, resp. Pulsar, zrychlovala na stovku za 6,8 sekundy.

Později se objevila i modifikovaná druhá verze (VerII), která přinesla úpravy podvozku, ale také sedadla z Nissanu Skyline GT-R. Z hlediska barvy to s VZ-R N1 bylo jednoduché - měli jste na výběr jen mezi černou a bílou.

Motor SR16VE se dá sehnat i v Evropě a do místní Almery zastavět, mnohem častěji se však vezme varianta GTi a u ní se vymění motor SR20DE za jednotku SR20VE, což je legální a rovněž dostanete systém Neo VVL s ostrým zvukovým přechodem při přepnutí vačky. Tato auta se navíc vyznačují vysokou robustností, spolehlivostí a dobrým chováním na silnici, což z nich dělá ideální variantu, pokud chcete levné a rychlé auto na hraní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám