Hlavní obsah

Král Trpaslík měl být autem pro každého

Foto: Archiv Garáž.cz

Máte rádi taková ta čokoládová vajíčka s překvapením uvnitř ve formě malé hračky? Z dětských let jsem sice již před pár dny vyrostl, ale dodnes si pamatuji radost, která mně obestřela když oním překvapením bylo auto. Nebo spíše autíčko. A někdy vypadalo jako King Midget Model III.

Článek

Příběh “automobilů” značky King Midget nám připomíná klasický americký sen, ostatně evokuje i myšlenky Henryho Forda, když přišel s typem Ford Model T. V Athénách v americkém Ohiu se druhé polovině čtyřicátých let sešla dvojice Claud Dry a Dale Orcutt s ideou zkonstruovat a prodávat auta, která by si mohl dovolit úplně každý. Na všechno se šlo selským rozumem, který počítal s kompaktními rozměry a extrémně jednoduchou konstrukcí.

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 1947 tak začali nabízet svou prvotinu pro domácí kutily - Model I, resp.jeho základní kit. Stál 270 $, měl jedno sedadlo, základní rámovou konstrukci, nápravy a plány na plechovou karoserii, kterou mohl zhotovit kterýkoliv řemeslník. Výsledek byl i při sebepečlivější práci nevalný, přesto se modely King Midget uchytily.

Foto: Archiv Garáž.cz

Druhý typový model přišel ve stejném roce, byl nepatrně dospělejší, protože se do něj kromě řidiče vešel i jeden spolucestující a vzhled povozu dostal rysy více evokující plnohodnotný automobil. Tedy hodně z dálky nebo v příšeří. Ve vozítku s cenou 500 $ a hmotností 500 liber (ani ne čtvrt tuny), mohl v zádi trůnit jakýkoliv jednoválcový motor.

Foto: Archiv Garáž.cz

Posledním byl - v roce 1957 představený - Model III. Miniaturní kola, délka 3 metry, “design” přední části připomínající meziválečná auta se světlomety na blatnících, záď zase byla vizuálně adekvátní druhé polovině padesátých let, neboli stylizované “ploutve” ukrývající koncové svítilny. O pohon se staral jednoválcový agregát o výkonu 9 koní, později se montoval výkonější dvanáctikoňový motor. Prodalo se jich, nebo spíše postavilo, na 5000 kusů.

Foto: Archiv Garáž.cz

V druhé polovině šedesátých let se Claud Dry i Dale Orcutt odebrali do důchodu, společnost prodali, ale stále zůstavali v pozici konzultantů. Vize stanovené novými majiteli se však nedařilo plnit a i snaha o rozšíření nabídky o nový model typu buggy s jednodílnou bakelitovou karoserií vyšla - i díky požáru továrny - naprázdno. Následná nutnost investic kvůli opravě továrny a potřeba přizpůsobit vozítka novým nařízením vlády týkající se bezpečnostních prvků a provozních emisí pak v roce 1970 značku zcela pohřbila.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám