Hlavní obsah

Nissan 200SX S12 - Tunerská modla na erzetách neuspěla

Foto: Archiv Garáž.cz

Nissan Silvia patří mezi kultovní sporťáky naší generace. Symbolizuje dostupnou zábavnou zadokolku, která nás dokázala rozvášnit zejména v dobách, kdy jsme měli ještě vlhký řidičák v kapse. Ale že by mohla jezdit rally?

Článek

Když se v roce 2002 z nabídky Nissanu vytratila Silvia, ztratili jsme další dostupný sportovní vůz. A je jedno, která generace vám byla nejmilejší, v mém případě to vzhledem k roku narození byla S13. Dnes se ale chci vrátit ve vzpomínání k předchozí generaci S12, která se vyráběla mezi roky 1984 až 1989.

Foto: Archiv Garáž.cz

Právě s ním se automobilka Nissan rozhodla pustit do rally. Měla na co navazovat, sportovní sedany Bluebird a kupé 240Z , 260Z a Violet platily zejména v Africe za jedno z nejvhodnějších a nejspolehlivějších závodních náčiní. Když pak došlo ke změně z Datsunu na Nissan, pustil se tým do závodů ve skupině B s typem 240RS. Šlo o kupé předchozí generace modelu Silvia označované kódem S110. Opět patřilo k úspěšným autům zejména na šotolinových tratích v Africe, ovšem zůstalo trochu ve stínu Toyoty Celicy TCT. S koncem skupiny B však skončila i kariéra tohoto speciálu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Hranaté RWD kupé 200SX S12 s mrkačkami nasadil Nissan poprvé na Safari rally 1987. Jeho třílitrový šestiválec SOHC dosahoval výkonu 260 koní a točivého momentu 295 Nm. Přes pětistupňovou převodovku byla poháněna zadní kola na polovlečných ramenech, ta přední byla na McPhersonu. Celková hmotnost auta byla jen 1250 kg.

Foto: Archiv Garáž.cz

Japonské rally automobily sázely hlavně na spolehlivost, ale u typu 200SX S12 to příliš neplatilo. Když bylo potřeba něco opravit, dali si u Nissanu práci s tím, aby servisní práce zabraly pokud možno co nejméně času. Tým mechaniků tak zvládnul třeba kompletní výměnu zadní poháněné nápravy za 8 minut.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na Safari rally 1987 se tým moc nepředvedl. Shekharu Mehtovi explodovali tlumiče a Mike Kirkland dorazil do Nairobi až na osmém místě. Výsledková pohroma se trochu zlepšila na Acropolis rally a Olympus rally, kde dokončily vždy obě posádky. Většinou ale v rozmezí osmého až desátého místa, což bylo hluboko za očekáváním továrního týmu. Až na tradičně slabě obsazené Rally Pobřeží Slonoviny dokázal Shekhar Mehta vybojovat druhé místo. A znáte to, dnes už se historie neptá, zda na soutěži startovaly ty nejlepší soudobé konkurenční týmy.

Foto: Archiv Garáž.cz

V Nissanu pochopili, že jinde než v Africe nemají moc šancí a tak se v roce 1988 ani na jiné podniky nepřihlásili. Mike Kirkland skončil na Safari rally druhý, Alain Ambrosino s 200SX vyhrál Pobřeží Slonoviny. Současně s tím už ale naplno běžely práce na nástupci, který měl být plně konkurenceschopným autem na všech površích. Byl jím hatchback Pulsar GTi-R s pohonem všech kol. Typ 200SX se v továrním nasazení naposledy objevil na Safari rally 1989, kde Kirkland obhájil své druhé místo. Pak se nad tímto kupé zavřela voda a příliš se neobjevuje ani na veteránských akcích dnes.

Nissan v rally

Pro Nissan nebylo rally nikdy prioritou a na vsledcch je to znt. Přliš se neosvědčil ani nstupce Pulsar, ani Kit Car verze Almery a Micry. Nejslavnějš vtězstv totiž zskala automobilka ještě pod značkou Datsun. Sedany Bluebird a kup Violet byly spolehliv, rychl a dokzaly vyhrvat. Kultovn status pak m kup 240Z, kter je absolutně nejspěšnějšm modelem. S jednm jezd i česk posdka Coufal-Maděra na veternskch soutěžch.

Reklama

Načítám