Možná bych měl mladším připomenout, co je vlastně Škoda Garde? Garde nese interní název 743 a vychází ze sedanu 742. Jde tedy o kupé variantu sedanu Škoda 105 a 120. Tedy spíš jen 120 vzhledem k použitému motoru, ostatně i první prototyp z roku 1974 se jmenoval 120 GLC. Výroba Garde probíhala v letech 1981 a 1982 v Kvasinách a tyto první modely jsou vysoce ceněné. Ostatně i představované Garde je z Kvasin. V průběhu roku 1982 byla výroba přesunuta do továrny BAZ (Bratislavské automobilové závody), kde ovšem zpočátku došlo k nechvalně známému poklesu kvality. Zrovna u dražší a zajímavější varianty to představovalo problém s její popularitou. V roce 1984 je Garde nahrazeno typem Rapid, který vychází z modernizovaného sedanu 742 M s větším rozchodem kol a modernější přední částí. V automobilce BAZ navíc později vznikl prototyp Locusta, který měl české "kupátko" výrazně modernizovat. Konstruktéři počítali s přesunutím motoru dopředu a uvolněné místo vzadu mělo sloužit velkému zavazadlovému prostoru dostupnému výklopnou zadní stěnou. K jeho výrobě ale nikdy nedošlo.

Garde nahradilo výrazně elegantnější kupé 110 R. Ačkoliv nemohlo vzhledem erku konkurovat, i tak jde o velmi pohledné auto. Zvláště, když jej soudruzi v AZNP nalakovali třeba do výrazné žluté nebo červené, jako v tomto případě. Vyhněte se ale hnědé, v té prostě žádná stará škodovka nevypadá dobře. Sice mu schází ta chromovaná elegance 70. Let, ale i tak vypadá báječně. Může za to především splývavá silueta, která připomíná staré krásné fastbacky. Ani mi u Garde moc nevadí ta výrazně utopená kola v podbězích. Je pravda, že nějaké podložky by tento problém aspoň částečně vyřešily, ale ke Garde ten „tramvaj look“ prostě patří.

Otevírám dveře a vychutnávám si to typické cvakání, které vydávají všechny škodovky řad 742 a 743. Tady jsou to navíc pěkně dlouhé láptě, takže se nastupuje opravdu pohodlně. Interiér asi pamětníky a fanoušky tuzemských kupátek nepřekvapí. Tradiční palubka je zde doplněna lištou s nápisem Garde, jinak je to pořád maximálně sjednocené se sedany, aby se ušetřilo na výrobě unikátních dílů. Potěší ale sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou, o těch jste si v klasických čtyřdveřových modelech mohli nechat jen zdát. Jsou pohodlná, ale přílišnou boční oporu opravdu neposkytnou. Jinak je interiér celkem komfotní pro dvoučlennou posádku, cestující vzadu ale budou na jazyku pálit nějaké ty stížnosti už při nastupování. A na zavazadlový prostor vpředu s do strany otevíratelnou kapotou to s praktičností asi také moc neuhrajete.

Původ ze škodovky nezamaskuje ani koncepce, takže je vše vzadu a zadní kola pohání řadový čtyřválec 1174 ccm, který dosahuje výkonu 54 koní. K němu je připojen čtyřstupňový manuál. Motor pochází z typu 120 GLS, tedy z nejluxusnější a nejvýkonnější verze sedanu, která byla na trhu nabízena. Na dnešní poměry se nejedná zrovna o zázračný výkon (dnes by 54 koní bylo spíš leckomu k smíchu), ale na svou dobu to slušné bylo. Ostatně na silnicích Východního bloku se zase tolik konkurentů neprohánělo, a tak výkon na lehoučké kupé stačil. Navíc kromě silnic zvládá Garde i nezpevněné cesty, jako každá správná stará škodovka.

Celkem dobrý dojem jsem si odnesl z řízení. Není sice moc přesné, jak by mohlo být (protože na Rapidu je vidět, že to Škodovka uměla), ale zato je příjemně tužší. Automobil se tak velmi dobře nechá vodit zatáčkami a umí nabídnout i slušnou porci zábavy. A navíc, jelikož jde o starou škodovku, má i nějaké ty terénní schopnosti, aby dojel přes polňačku na chalupu. Tehdy to prostě byla nutnost.

Závěrem je potřeba Garde zhodnotit a tady se prostě neubráním srovnání s Rapidem. Rapid je prostě řidičsky o něco lepší. Svůj podíl na tom bude mít i výkonnější motor. Pokud se vám ale tvary Garde líbí víc, asi nebudete zklamáni. Pořád nabízí lepší jízdní vlastnosti než předchozí erko a pořádnou porci retro stylu. A pokud budete mít právě takové krásně červené, budou se za vámi lidé otáčet i tak. Ostatně tohle konkrétní je právě na prodej a v báječném stavu, pokud vás tedy svrbí peněženka, neměli byste váhat!

Na tomto článku jsme spolupracovali s Retro-auta.cz.

Foto: Mikka