Hlavní obsah

Dacia 1310 S/1410 Sport: Rumunský konkurent Rapidu

Foto: Archiv Garáž.cz

Tak jako jsme my měli Garde či Rapid, tedy modely vycházející z běžného sedanu Škoda, tak i rumunská Dacia dělala své kupé. A nutno říci, že tvarově šlo o opravdu zajímavý vůz, který je dodnes elegantní!

Článek

Který z lidových socialistických vozů považujete za ten vůbec nejlepší? Škodu 120? Ladu 2101? Anebo něco úplně jiného? Můj děda měl v tomto ohledu jasno, takže jezdil Dacii 1300, což byl v Rumunsku vyráběný licenční Renault 12, na svou dobu velmi slušný model. Renault se vyráběl i v opravdu rychlých verzích, kupříkladu sportovní Alpine měla 110 koní, Gordini dokonce 125 koní. A byl to výjimečně globální model - prodával se v USA, Austrálii, Jižní Americe, jeho výroba pak probíhala kupříkladu v Chile, na Novém Zélandu, v Kanadě či Turecku a Venezuele. A samozřejmě i v Rumunsku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přestože byl tento francouzský stroj úspěšný, světový a vyráběl se 31 let, nikdy nevznikl v jiné karoserii než sedan, kombi či van. Tedy s výjimkou právě Dacie. Rumuni se pustili do stavby dvoudveřového vozu právě na základě svého primárního modelu. Vznikla tak Dacia 1310 S, přičemž rozhodně nešlo pouze o auto, u kterého inženýři odebrali zadní pár dveří. Kupé má totiž dokonce o údajných 8 centimetrů sníženou střechu ve srovnání s běžnou Dacií, což ostatně dokládá i jedna z fotografií.

Foto: Archiv Garáž.cz

Z Dacie se tak stal opravdu krásný a přitažlivý stroj, který nám svým pojetím připomíná soudobá italská, francouzská či japonská kupátka. Ostatně recept se čtyřmi světlomety, splývajcí střechou a zajímavým masivním C-sloupkem nemůže nefungovat. A viděli jste ten úžasný interiér, s anatomickými sedadly s nápisem Dacia Sport a skvostným volantem? Na rozdíl od západních strojů se však pod kapotou stále ukrývala pouze třináctistovka s 54 koňmi, která poháněla skrze čtyřstupňový manuál přední kola.

Foto: Archiv Garáž.cz

Stejně jako běžnou Dacii 1300, i kupé však postihl facelift s větším motorem a ošklivější výraznou plastovou maskou. Tato modernizace však měla i přínos v podobě silnější čtrnáctistovky, která tak poskytovala 65 koní, 100 N.m a konečně pětistupňový manuál. To vše již stačilo na trochu lepší maximální rychlost 154 km/h, zatímco původní třináctistovka jela jen 142 km/h. Dacia 1410 Sport, jak se nyní vůz jmenoval, navíc dostala i delší řidičovy dveře, což pomohlo vzhledu z bočního pohledu. Kolik se těchto sportovnější modelů vyrobilo, není tak úplně jasné. Některé zdroje hovoří o pouhých 5000 kusech. Každopádně dnes se již jedná o raritní stroj. Jako důkaz, že i v Rumunsku uměli před mnoha lety vyrobit pěkné kupé, to však stačí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud vás tohle auto zaujalo, tak určitě nezapomeňte na článek o rumunském konkurentovi Toyoty MR2, Dacii MD87!

Reklama

Načítám