Hlavní obsah

Dacia MD87 - Kupé s motorem uprostřed postavili za 3 měsíce!

Foto: Archiv Garáž.cz

V osmdesátých letech se v Rumunsku hojně vyráběly Dacia 1310, někteří tamní technici si však vysnili speciál ve stylu rally vozů Group B. Nicolae Cosmescu a jeho tým takový stroj vyrobili - měl pohon zadních kol a motor uprostřed. Zvládli to přitom za rekordní 3 měsíce!

Článek

Vůz na úvodní fotografii vypadá tak trochu jako Toyota MR2, co říkáte? Ve skutečnosti se však jedná o Dacii MD87, byť v mnohém jsou si tyto vozy podobné. Oba mají pohon zadních kol a čtyřválcový motor uprostřed. Rumunský sporťák ale vznikl jen v několika kusech, přičemž varianta na obrázku se jmenuje Evo 2. Původní stroj nesl označení jen MD87 podle jmen dětí hlavního konstruktéra (dcera Monica, syn Dragos) a roku, kdy byl vyroben. Navíc měl pevnou masku z modelu Dacia 1410 Sport, což ostatně můžete vidět na jiných fotografiích.

Foto: Archiv Garáž.cz

Základem pro automobil je právě model 1410 Sport, celé auto však bylo předěláno kvůli naprosto rozdílné koncepci pohonu. Motor údajně zůstal stejný, a to čtrnáctistovka o výkonu 65 koní. Některé zdroje ale uvádějí, že čtyřválec byl ještě mírně upraven.

Původní verze vypadá tak trochu jako nedochůdče. Tým pod vedením Nicolae Cosmescu jej však vytvořil za rekordně krátkou dobu, a to pouze 3 měsíce, přičemž to mohlo být i dříve, kdyby se jim líbil odstín červené barvy. Je obdivuhodné, že něco takového vůbec v Rumunsku v době socialismu vzniklo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když už tedy vzniklo takovéto tovární sportovní auto, je pochopitelné, že nakonec z něj vzešel i závodní speciál. Tužší podvozek doplnil výrazný bodykit s velkým křídlem a nasáváním. Bohužel není jasné, kolik se těchto vozů vlastně dochovalo, ať už závodních či civilních. Jakožto rarita z Rumunska se však rozhodně jedná o zajímavý stroj.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám