E-Type byla opravdová legenda, která se často nerodí. I sám Enzo Ferrari uznal, že je to jedno z nejkrásnějších aut na světě a to už je říct. I proto bylo velmi těžké, aby v Jaguaru přišli s nějakým slušným nástupcem. Doba se navíc změnila a polovina sedmdesátých let přinesla velké kupé kategorie GT s názvem XJ-S. Tohle auto bylo postaveno na základech sedanu XJ, ale doznalo významných změn, aby bylo designově zajímavější. 

Jako první přišel Jaguar s velkým atmosférickým dvanáctiválcem s automatickou převodovkou. Za několik let se do modelu XJ-S dostal i menší řadový šestiválec, který měl vůz zlevnit a přinést nové zákazníky. Neuvěřitelné je, že Jaguar XJ-S a následně XJS vydržel na trhu neuvěřitelných 21 let až do roku 1996. A to téměř beze změn, protože se vyráběl vlastně pouze v jedné generaci. Za celou dobu proběhli pouze tři zcela zásadní facelifty, které se týkaly designu, ale také techniky.