Hlavní obsah

Zemřel otec Opelů Calibra a GT. Díky za vše, pane Schnelle

Foto: Opel

Opel Calibra byl ve své době designovou revolucí

Opel Calibra a Opel GT. Dvě úžasná auta, která se zapsala zlatým písmem do historie německé automobilky Opel, dokázala pozvednout zájem o značku víc než sebelepší reklama. Technikou možná nemohla konkurovat sportovním autům od konkurence, ale jejich design bere dech ještě dnes. Pod nimi je podepsán jistý Erhard Schnell...

Článek

Věřím, že si většina dnešní populace vůz Opel Calibra vůbec nevybaví. A není divu. Na českých silnicích je to skutečná vzácnost. A to je škoda. Je ale pravda, že toto krásné auto jezdilo jen na průměrném podvozku a v základní verzi mělo pohon předních kol a jalový dvoulitr. Ale ten design...

Psal se rok 1989, když designéři popustili uzdu fantasii a nově představená Calibra se rychle stala snem nejen mladých tunerů. Jen těžko se mi smiřuje s faktem, že od představení Calibry uběhlo přes třicet let. Vzpomínku na začátky tohoto krásného stroje nyní připomíná čerstvě oznámené úmrtí duchovního otce Opelů GT a právě Calibry Erharda Schnella, který se dožil požehnaných 92 let.

Foto: Opel

Erhard Schnell nenavrhl jen Calibru, je podepsaný i pod prvním sportovním Opelem vůbec, modelem GT

Calibra byla ve své době nejen revoluční, co se designu týče, ale měla taky přísně aerodynamickou karosérii s koeficintem odporu 0,26. Všechny ostatní stroje mohly jen závidět, v té době to byl rekord mezi sériovými vozy! Jak už zaznělo, základní dvoulitrový motor s osmiventilovou hlavou byl nedůstojný zbytku auta, ale rychle se objevila i přeplňovaný šestnáctiventilová verze s pohonem všech kol a pak i šestiválec 2,5 l, ale vždy platilo, že Calibra vypadala, že zvládá větší rychlosti, než si s ní nakonec řidič užil. A upřímně, ani ta spolehlivost nebyla nic moc. Přeplňovaný dvoulitr byl sice potentní, ale převodovka byla mizerná a šasi převzaté z obyčejné Vectry mělo pevnost želatiny.

Jenže víte co? Podobné hodnocení platí i pro spoustu jiných TŘICET let starých aut a jen málokteré z nich se může chlubit tím, že jeho závodní derivát se objevil i v seriálu DTM! A závodní Calibra, to bylo teprve něco! Šestiválec o objemu 2,5 l totiž ladil Cosworth a měl výkon 500 koní, ale hlavně točil přes deset tisíc otáček! V roce 1996 vyhrálo auto mistrovský titul a fabrika pak udělala i speciální silniční verzi DTM se sníženým podvozkem, s lepšími brzdami a na pěkných BBS kolech.

Pravda je taková, že ani druhé auto, které vzniklo pod rukou Erharda Schnella, nebylo žádná raketa, ale spíš kousek pro potěchu oka. Ano, řeč je o nádherném Opelu GT ze šedesátých let, se kterým kdysi jezdil můj bývalý šéf a které jsem si sám dvakrát málem koupil. Už jen kvůli tomu, že se jeho světla vyklápí mechanicky – jednoduše zatáhnete za páku pod palubní deskou. Strašně se mi to líbilo.

Foto: Opel

Opel GT se vyráběl ve dvou karosářských provedeních

Podobně jako Calibra, tak i Opel GT měl zvýšit zájem o značku jako takovou. Designéři se mohli sice rozmáchnout, ale peníze na techniku nebyly. K úžasné karoserii ve stylu evropské Corvette zkrátka čtyřválcové motory 1,1 l (60 koní) nebo 1,9 l (90 koní) úplně napasovaly.

Vývoj GT začal už v roce 1962 a konstruktéři použili komponenty z Opelu Kadett. První prototyp s označením Opel Experimental GT se představil ve Frankfurtu v roce 1965 a pak i v Paříži, Ženevě, Turínu a New Yorku. Všude ho chtěli. Jenže Opel musel vyřešit nejen spoustu technických problémů, ale taky kde ho bude vyrábět, protože sám neměl kapacity. Nakonec to bylo tak, že karoserie se lisovaly a svařovaly v karosárně Chausson, lakovaly se a dodělávaly u Brissonneau & Lotz. Pak se polohotová auta posílala na železnici do továrny Opel v Bochumi, kde dostala podvozek a motor z Kadettu. Výroba byla zahájena až v roce 1968.

I tohle auto pochází z pera Erharda Schnella, který do Opelu nastoupil hned po škole. V Německu už jako jeho zaměstnanec studoval komerční grafiku v Offenbachu. Své dovednosti ještě zdokonalil v GM Tech Centru v Detroitu.

Schnell začínal tím, že navrhl loga pro vozy Rekord a Kapitan, ale pak povýšil a Opel GT byl už jeho prvním celým autem. Kromě něj a Calibry je ale Schnell považovaný za duchovního otce Corsy - navrhl její první generaci, která se začala vyrábět už v roce 1982.

Talentovaný designér odešel do důchodu v roce 1992, ale se značkou dál spolupracoval jako konzultant a když se v roce 2018 zúčastnil padesátiletých oslav Opelu GT, řekl, že si neumí představit den, kdy by nevzal do ruky pero, tužku nebo štětec.

Děkujeme za vaši práci, pane Schnelle!

Reklama

Související témata:
Načítám