Hlavní obsah

Závodní Shelby Cobra je na prodej. Její cena je astronomická

Foto: RM Sotheby's

Shelby Cobra 427 Competition, verze přímo z továrny připravená k závodění. Číslo 427 odkazuje na objem motoru v kubických palcích – jde tedy o 7,0l V8

Je jen omezený počet padesátiletých aut, o která je i po tolika letech enormní zájem. A Shelby Cobra je jedním z nich. Hodnota vzácných vozů v dobrém stavu pak jde do milionů korun… a někdy i dolarů. Hraje v tom roli celá řada faktorů – zajímavá historie (ideálně závodní), zajímaví jezdci nebo majitelé, a taky se hodí, když si auto „zahrálo“ v televizi. Tato Cobra v podstatě splňuje vše.

Článek

Ceně v řádu milionů dolarů by se pak jen málokdo divil… Tato Cobra se bude dražit 8. – 9. března v aukční síni RM Sotheby’s a jde o hodně vzácný kousek. Celým názvem Shelby 427 Competition Cobra, jedna z pouhých 19 produkčních exemplářů, a jedna ze zlomku těch, kterým se dochovala původní karoserie.

Tento kus s číslem šasi CSX 3006 má za sebou také slušnou závodní historii. V roce 1966 se účastnila tehdejší verze dnešního šampionátu FIA World Championship, v závodě sportovních vozů v Brands Hatch dokonce vyhrála, což je i zdokumentováno fotografiemi. Navíc ji neřídil nikdo menší než tehdejší jezdci Formule 1 – Chris Irwin, David Piper a Bob Bondurant.

Zdá se, že auto není tak úplně „leštěnka“ – zúčastnilo se různých událostí, jako je Přehlídka elegance v Pebble Beach 2012, přehlídky ve Villa d’Este 2014 a rok poté i Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Vzhledem ke stavu a historii jde podle znalců možná o nejvýznamnější závodní Cobru ze všech.

Bystré oko si všimlo, že ačkoliv je Shelby Cobra americký sporťák, tak tato má pravostranné řízení. To je také takový malý příběh. V dubnu 1965 si auto koupil jako nové jistý William G. Freeman z Muncie ve státě Indiana. Auto mělo modrou barvu, zlaté pruhy ve stylu Le Mans a samozřejmě levostranné řízení. Krátce nato ale majitel dostal z Evropy lukrativní nabídku k závodění, a na auto by tak nezbýval čas. Z počátku se nedařilo Cobru prodat – přece jen šlo o zdánlivě nepoužitelné závodní auto. Po pár měsících ji ale koupil kapitán amerického letectva z Ohia, a ten ji začátkem roku 1966 prodal do Anglie týmu „The Chequered Flag“, neboli „Šachovnicová vlajka“. Auto tak bylo přestavěno na pravostranné řízení, změnilo zbarvení tak, jak ho vidíte na fotografiích, dostalo přídavné sání na kapotě, a jinak už mu k závodění nic nechybělo. Ochranný oblouk proti převrácení i kola Halibrand, schválená tehdejší Mezinárodní automobilovou federací, už mělo. K závodění už mu tedy nic nechybělo.

Cobra pak aktivně závodila až do konce 60. let, když ji s vidinou investičního potenciálu koupil jistý John Carden, načež se v roce 1977 opět vrátila do vlastnictví „Šachovnicové vlajky“. Pak ji vlastnila spousta sběratelů a expertů přes Cobry, přičemž prodělala i řadu renovací, včetně navrácení do původního stavu, tak jak vyjela z továrny – tedy modrá metalíza a zlaté Le Mans pruhy. V roce 2003 ale prošla renovací tzv. „od podlahy“, jejíž součástí byl i návrat ke specifikaci, ve které vyhrála Brands Hatch v šestašedesátem. V roce 2009 se jí ujal evropský sběratel veteránů a následně ji prodal současnému majiteli, Garymu Bartlettovi, který shodou okolností žije v tom samém městě, kam si ji jako novou přivezl před půlstoletím její první majitel.

A právě v tom tkví kouzlo veteránů – mají příběh. Tato Cobra během let měnila závodní zbarvení i majitele, cestovala z jedné strany Velké louže na druhou, aby se nakonec vrátila do svého „rodného“ města. A možná tomu nebudete věřit, ale auto je nejen zcela provozuschopné, údajně by bez obtíží sneslo i jízdu na okruhu v plném tempu, i když by se k tomu asi málokdo odvážil.

A to vystoupení v televizi? Ne, nebudeme vás mystifikovat, v žádném filmu tato Cobra nehrála. Ale zahrála si hlavní roli v jedné z epizod pořadu Dream Car Garage. A to už stačí, ostatně na jedno auto je těch perliček i perel až dost. Něco nám říká, že až se začátkem března vydraží, nový majitel nebude litovat jediného centu. A to i přes to, že se odhadovaná cena pohybuje mezi třemi až čtyřmi miliony dolarů.

Reklama

Související témata:
Načítám