Hlavní obsah

Zase o kus lepší závodní Porsche 911 GT3 Cup

Foto: Porsche Motorsport

Pokud ještě nevíte, s jakým autem byste chtěli v sezoně 2021 startovat, tak tady ho máte

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Věděli jste, že Porsche 911 GT3 Cup je nejprodávanější závodní auto na světě? A nejen nejprodávanější. Patří i k těm nejrychlejším, nejspolehlivějším a nejlépe ovladatelným závodničkám. Takže filozofická otázka zní, může být dobré ještě lepší? To se dozvíme už v příštím roce!

Článek

Bylo jen otázkou času, za jak dlouho po prvním představení nové silniční GT3 přijde na řadu i okruhová verze. A vidíte, došlo na to ještě před Vánocemi, snad abychom věděli, co si přát pod stromeček. Přednostně bude tato nová zbraň nabídnuta týmům série Porsche Mobil 1 Supercup, ale také zákaznickým týmům v národních šampionátech Carrera Cupu v Německu, Francii, Asii, Beneluxu a v Severní Americe. A pak dojde na zbytek světa.

Přestože by se mohlo zdát, že už není moc prostoru ke zlepšení, tak Porsche opět udělalo celou řadu změn, takže GT3 Cup bude zase o kus lepší. Pořád má atmosférický plochý šestiválec o objemu 4,0 l, ale vymáčkli z něj dalších pětadvacet koní, takže na zadních kolech teď má 510koňové stádo. A výfuk zůstal téměř beze změn, takže si i diváci přijdou na své. Porsche se ale zároveň chlubí, že provoz auta je naopak levnější než u předchozí verze. Servis motoru je po 100 hodinách, převodovka má malý servis po 70 hodinách a velký po 120. Působivé. Nejspíš ho ale dřív rozstřelíme, než abychom s ním museli na velký servis.

Foto: Porsche Motorsport

Porsche 911 GT3 Cup

Na první pohled poznáte novou Cupovku podle širší karoserie. Porsche totiž použilo skořápku z Turba, a díky tomu dostalo větší rozchod na přední i zadní nápravě. Je to přesně 28 mm, takže 1 902 mm vzadu a 1 920 vpředu. Rozšířené blatníky pak skrývají 18palcové ráfky s pneumatikami širokými 12 palců (305 mm) vpředu a 13 palců (330 mm) vzadu, což je pro vozy třídy GT nejlepší možná konfigurace. Zároveň došlo k dalšímu aerodynamickému vylepšení, podívejte se na zadní křídlo, přední nárazník a na přívody vzduchu k brzdám. Auto váží 1 260 kg, má tedy o třicet kilo víc, ale jedním z důvodů jsou výztuhy podvozku, přepracovaný bezpečnostní rám a víko ve střeše. Dveře, kapota motoru a zadní křídlo jsou vyrobeny z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Další významné vylepšení se odehrálo v závodní kabině, na první pohled je vidět inspirace ryzím speciálem GT3 R. Sedačka je nastavitelná ve dvou výškových úrovních, stavitelný je i sloupek řízení. Takže žádné kompromisy, když se za volantem střídá víc jezdců. Kokpit má velký barevný displej, kde se vedle otáček motoru zobrazují teploty vody a oleje, aktuálně zařazený rychlostní stupeň a případné chybové hlášky. Po načtení dat je sladěn design displeje i počítačů závodních inženýrů, což pomůže při práci s telemetrií.

Velká osvětlená tlačítka na ovládacím panelu připomínají panel z 919 Hybrid a nový je i multifunkční volant. Tady je zkrátka jasně vidět, že u navrhování auta vycházeli konstruktéři z potřeb závodních týmů. Paráda. Novinkou je i přesunutí elektroniky z místa u spolujezdce, takže nová GT3 Cup může mít druhou sedačku.

„Je to nejlepší cupové auto, jaké kdy Porsche vyrobilo,” říká vedoucí projektu Jan Feldmann. Společnost Porsche představila vůbec první vůz 911 Cup v roce 1990. Vycházel z generace 964 a odstartoval nový závodní seriál Porsche Carrera Cup. Od roku 1993 se jezdí taky Porsche Supercup, součást cirkusu jménem Formule 1. Od té doby vzniklo 4 251 aut v celkem pěti generacích.

„Naším cílem je v příštích letech překonat hranici 5 000 aut,“ říká Michael Dreiser, ředitel prodeje Porsche Motorsport. První auta obdrží týmy v únoru příštího roku a jejich cena je 225 000 euro, tedy skoro šest milionů korun. Takže… milý Ježíšku!

Reklama

Související témata:
Načítám