Hlavní obsah

Zapomenuté kouzlo manuálního řazení

Foto: Hagerty

Přímo řazené převodovky pomalu vymírají. Čím dál línější majitelé nových aut se stále častěji vrhají do pohodlné náruče automatických převodovek, kvedlání šaltpákou a šlapání na spojku se tak pomalu ale jistě stává zapomenutou dovedností dávných mistrů horkého volantu. Poslední ránu z milosti dá manuálům definitivní přechod k elektřině. Než se tak stane, pojďme si připomenout, co bylo na manuálním řazení tak báječného.

Článek

Většina řidičů nebude vědět, proč kvůli ztrátě manuálního řazení pláčeme. Málokdo zažil, jak úžasně uspokojující může být, když s dokonalým meziplynem a vyštěknutím motoru přesně a rychle podřadíte z trojky na dvojku s mechanickým cvaknutím. Většina spotřebních aut má totiž mizerné převodovky – pomalé s dlouhými dráhami, nepřesné a gumové… tfuj! Ty nikomu vážně chybět nebudou. Jenže pak jsou tu takové mechanické skvosty, které zážitek z řízení posouvají na zcela novou úroveň, a patří tak do automobilového nebe.

Magické propojení

Kouzlo manuálu spočívá ve větším zapojení člověka do procesu řízení – je to další činnost, na kterou se musíte soustředit a musíte ji perfektně zvládnout. A to nejtěsnější propojení člověka se strojem dokáže vytvořit pouze skvělá převodovka s jasně definovanými, krátkými dráhami, mechanickým chodem pro lepší pocit a hlavicí umístěnou na dosah od volantu. Příkladů je celá řada, ale my nejvíc vzpomínáme na tu v Hondě S2000 – i proto, že ovládala uječený atmosférický dvoulitr točící devět tisíc otáček. Ještě teď nám běhá mráz po zádech…

Foto: Honda

Pravidla dobré řazení jsou jasná, přesto to spousta automobilek dokázala pokazit. Honda však u S2000 trefila přímo do černého

Otevřená kulisa

Srdcem každého Ferrari je fantastický motor, ale pokyny mu dáváte řadicí pákou. Když Ferrari definitivně přešlo pouze na pádla pod volantem, brečeli jsme jako malé děti – svět totiž přišel o tu nejkrásnější otevřenou kulisu manuálu na světě. Byla kovová s tvarem H, takže minout rychlost bylo naprosto nemožné, každé zařazení navíc doprovázelo typické kovové zacvaknutí. Čistá pornografie!

Foto: Ferrari

Jízda s Ferrari je vždy výjimečný zážitek a přispívá k tomu i řazení

Psí noha

Naprostá většina převodovek s kulisou tvaru H je poskládaná tak, že jedničku řadíte k sobě a nahoru a dvojku najdete hned pod ní. Jenže to je u sportovních/závodních aut nešikovné – na jedničku se totiž jen odpíchnete z místa, při jízdě nejčastěji pendlujete mezi dvojkou a trojkou. Proto někteří výrobci upřednostnili řazení s jedničkou k sobě a dolů (nahoře je zpátečka), aby dvojka a trojka byly přímo proti sobě, a řazení těch nejdůležitějších kvaltů tak bylo snazší a rychlejší. Právě kvůli vystrčené jedničce se tomuto uspořádání říká „psí noha“ (dog leg). Když ho někde uvidíte, máte jistotu, že jde o hodně rychlé auto... třeba jako v případě homologačního speciálu Mercedes 190E Cosworth.

Foto: Motor Trend

Vytrčená jednička dala tomuto typu uspořádání převodovky jméno „psí noha“

Páka nemusí být jen rovná

Většina řadicích pák je kousek rovné trubky. Jenže někdy konstrukce nejde naproti řidičské ergonomii a je třeba přizpůsobovat. Třeba jako to udělal Shelby u své Cobry – převodovka umístěná za motorem končila v interiéru až někde u řidičova loktu. Jak tedy dostat hlavici řadičky blíž k volantu, aby na ni řidič snadno dosáhl? Snadno, stačí ohnout páku! Vypadá to divně, ale řadilo se s ní vážně skvěle. Dobrá práce, Carrolle!

Foto: StarCars Agency

Stačí trochu ohnout páku a hlavici řadičky má řidič zase po ruce

Na velikosti a tvaru záleží

Jediným účelem hlavice řadicí páky je, aby dokonale padla do ruky – aby nebyla moc velká, nebo moc malá, aby netlačila, neklouzala a dobře se držela. Je fascinující, kolik automobilek si na tom trestuhodně vylámalo zuby. Přitom je řešení zcela prosté: koule. Kulatý tvar nejlépe padne do ruky a ze všech možných úhlů a světových stran je stejně oblý. Řazení je pak hračkou. Když máte navíc ještě smysl pro humor a cit pro detail, použijete pro model Golf GTI kopii golfového míčku. Jak okouzlující!

Foto: Volkswagen

Jakou jinou hlavici řazení by měl mít VW Golf než golfový míček?

Materiálové inženýrství

Hmat je veledůležitým lidským smyslem a ani při řízení by neměl být ochuzen o vjemy. Uchopit tak do dlaně precizně vysoustruženou hliníkovou hlavici (jako třeba tu ve Fordu GT) potěší výrazně víc než nevábný plastový výlisek. Jenže pozor, hliník je v létě horký a v zimě nepříjemně studí, při ostré jízdě se od motoru umí taky pěkně rozpálit. Daleko vhodnější je titan, který použila Honda pro svou nabroušenou Integru Type-R. Kůže je taky v pořádku (jen pozor na jemnost švů, ať nedřou do dlaně!) třeba jako u Dodge Viper. Lepší je však jemná Alcantara jako u Porsche 911 GT3, která vám nikdy nevyklouzne ani ze zpocených dlaní. U svého vrcholného modelu Carrera GT si Porsche zavzpomínalo na své závodní počátky a použilo balzu jako u lehoučkého speciálu 917, který několikrát vyhrál Le Mans. Nádhera!

Řadička jako umění

Přepákování řazení je sofistikovaná konstrukce, tak proč se nepochlubit jeho vnitřní mechanikou? Některé automobilky to tak udělaly a manuální řazení posunuly na úroveň uměleckého díla. Jako první s tím přišel extravagantní Spyker C8 a je to vážně úžasná podívaná a ještě větší radost z řazení!

Foto: Spyker

Tohle není jen řazení, to je umělecké dílo!

Mít to pevně v ruce

Pak je tu podivuhodný Hurst Pistol Grip, který vybráním pro prsty připomíná pažbu pistole (proto to jméno). Původ má na konci šedesátých let v USA (konkrétně u Chrysleru), ale ne proto, že tam byli (jsou a budou) takoví blázni do zbraní. To proto, že dělali (a dělají) tak mizerné manuály – dřív jste u opravdu silných aut potřebovali pořádnou fyzickou sílu, aby kvalt skutečně zapadl a nevyskočil po opětovném puštění spojky. Běžné hlavice při tomto chvatu nedávaly řidiči dostatečnou oporu, proto vzniklo vybrání pro prsty. A tak se zrodila legenda.

Foto: Hurst

S pistolovým gripem vám řadička nikdy nevyklouzne z ruky

Tak už chápete, proč nám bude manuální řazení tolik chybět, až se definitivně stane pouhou vzpomínkou na zlaté automobilové doby? Nebude to dlouho trvat, tak si ho užijme, dokud ještě můžeme!

Jak nejraději řadíte v autě?
Jedině poctivý manuál
82,5 %
Preferuji pádla pod volantem
2,3 %
Rád to nechám na automatu
15,2 %
Celkem hlasovalo 5086 čtenářů.

Reklama

Načítám