Hlavní obsah

Zajíždění nového auta je stále aktuální. Na co si dát pozor?

Foto: Shutterstock
6. 8. 2018

Ačkoliv se v posledních letech vyrojilo dost lidí s názorem, že nová moderní auta již není nutné nijak zajíždět, opak je pravdou. I dnes platí, že správným chováním k motoru v záběhu můžeme prodloužit jeho životnost a ušetřit na dlouhodobé spotřebě.

Článek

Pravdou je, že zajíždění nového auta už není zdaleka taková věda jako dřív. Naši tatínkové a dědečkové zajížděním embéček a trabantů strávili klidně i několik měsíců, k novým vozům se běžně dostávala i cedulka „V záběhu”, která auto zdobila první tisícovky kilometrů. Jelikož se tehdy jezdilo méně, znamenalo to klidně i několik měsíců.

Dříve bylo skutečně nutné motor mechanicky zaběhnout. Až v reálném provozu se vymezily potřebné vůle a vše se zabrousilo tak, aby byl chod co nejhladší. Dnešní moderní výroba chrlí motory mnohem přesněji vyrobené a z lepších materiálů. I tak se ale jedná o mechanický stroj a určitý záběh je namístě. Proto informace o zajíždění nového motoru nezmizely navzdory slovům řady prodejců ani z manuálů jednotlivých vozů.

Foto: Škoda Auto

Kapitola „Záběh a hospodárná jízda” z uživatelského manuálu Škody Superb

A potřebu záběhu nového auta potvrzuje i tiskový mluvčí automobilky Škoda Zbyněk Straškraba: „Přestože se jednotlivé součásti motorů vyrábějí nejmodernější technologií, tak stále mikrogeometrie povrchu je v určitém výrobním rozptylu. A u navzájem se pohybujících součástí dochází při záběhu motoru k přizpůsobení kontaktních povrchů součástek navzájem a tím k dosažení optimálních funkčních vlastností,” sdělil mluvčí pro Garáž.cz.

Jak se tedy k novému vozu během prvních několika tisíc kilometrů chovat? Níže jsme pro vás připravili několik bodů, které je dobré u nového auta dodržovat.

  • studený motor by se neměl zahřívat na volnoběh, ale klidnou jízdou
  • během první tisícovky kilometrů by se neměl motor příliš vytáčet (nepřekračovat cca 2/3 maximálních otáček)
  • nepodtáčet motor (to mu ale neprospívá ani po zajetí)
  • během prvních cca dvou tisíc kilometrů nezapřahovat za vůz naložený přívěs
  • nejezděte stálou rychlostí, ale tempo střídejte, aby se komponenty zaběhly v různých rychlostech i teplotních zatíženích
  • u motorů s turbem posledních pár minut před dojetím do cíle zvolnit, případně po dojetí vyčkat ještě chvíli s vypnutím motoru, aby se turbodmychadlo stačilo vychladit
  • dodržovat termín první výměny oleje a olejového filtru (zpravidla přibližně po tisíci kilometrech)
  • nezapomínejte také na zajetí brzd - brzděte plynule a vyvarujte se přehřátí brzd

Po ujetí přibližně pěti tisíc kilometrů by měl být motor již zajetý a v tu chvíli se ho nebojte občas vytočit do vysokých otáček. Tím se v něm vypálí nechtěné usazeniny a motoru to prospívá. I nadále se ale vyvarujte podtáčení, studenému chodu na volnoběh nebo svižné jízdě s turbem do posledních metrů cesty. To jsou činnosti, které škodí i motoru zajetému.

Dáváte si pozor, jak s autem zacházíte? Nebo zastáváte názor, že si dnešní moderní auta poradí sama? Podělte se o svůj názor v diskuzi!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama