Hlavní obsah

Ze staré Pandy 4×4 vznikl v Británii závodní speciál

Foto: M-Sport

Malá italská krabička se změnila v seriózní závodní náčiní – co říkáte na tuto přestavbu od britské firmy M-Sport?

Je poměrně málo aut, na která se názory široké veřejnosti tolik liší, jako je tomu v případě Fiatu Panda. Pro někoho jde o překvapivě bytelné a sympatické autíčko, pro jiné jde prostě jen o malou italskou krabici. Britské firmě M-Sport však připadl hranatý nezmar jako skvělý základ pro stavbu zakázkového vozu pro rally, a tak se zrodila Panda 4×4 Pandamonium.

Článek

Firma M-Sport je společnost s tradicí od roku 1997 a od té doby vyrostla v seriózního hráče, provozujícího závodní vozy na nespočtu významných soutěží téměř po celém světě. Tento soukromý závodní tým poskytuje inženýrskou odbornost v oblasti závodů, a to v případě vavříny ověnčených rally speciálů značky Ford či seriózního závodního náčiní, jakým je třeba Bentley Continental GT3.

Foto: M-Sport

Splašená krabice o výkonu 300 koní? Lákavá představa

Firma sídlí v malebném sídle Dovenby Hall v hrabství zvaném Cumbria, které se nachází asi 200 km severně od Liverpoolu. Málokdo by čekal, že tu vznikají ostré závodní speciály, ba co víc – jen málokdo by asi čekal, že v takovém sídle mohlo vzniknout něco, jako je tato splašená Panda první generace s pohonem všech kol a výkonem tři sta koní.

Tento zakázkový vůz pro rally založený na první generaci Pandy, která se vyráběla v letech 1980–2003, se dá přestavět jak ve specifikaci pro asfalt, tak i pro šotolinu. Je však evidentní, že z původního vozu toho zůstalo jen poměrně málo.

Základem vozu je šasi z Fordu Fiesta R5, který se proháněl po rychlostních zkouškách WRC v letech 2013–2019. Pohon zajišťuje 1,6l přeplňovaný čtyřválec EcoBoost, který je v tomto případě nastaven na výkon 300 koní a 450 Nm točivého momentu. Výkon je posílán na všechna čtyři kola přes pětistupňovou sekvenční převodovku od renomované firmy Sadev. Adekvátní trakci na každém povrchu potom zajišťují dva zakázkové diferenciály, po jednom na každé nápravě.

I když se jedná o faceliftovanou verzi Pandy z devadesátých let, karoserie pochopitelně musela projít několik úpravami, aby vůbec na šasi závodní Fiesty pasovala. Ve skutečnosti vývoj trval několik měsíců a výsledkem je kompletní bodykit s hranatými a značně vystouplými blatníky. Rozvor vozu je delší, 2 480 milimetrů oproti 2 160 milimetrům originálu, rozšíření pak bylo nezbytné kvůli opatření novými koly s větším průměrem a širšími pneumatikami.

Do karoserie rozšířené o celých 360 milimetrů se teď bez problému vejdou i široké pneumatiky Pirelli P Zero. Hranaté blatníky, nový přední nárazník s integrovaným splitterem a většími vstupy vzduchu, rozšířené boční prahy a dokonce i zadní nárazník s difuzorem a centrálně umístěnou koncovkou výfuku – to vše je vyrobené na zakázku.

I když je projekt Pandamonium trochu divočina, je tu stále vidět dotyk profesionality – uvnitř najdeme ochrannou klec vyhovující pravidlům FIA, šestibodové bezpečnostní pásy, závodní volant a pochopitelně chlapáckou páku sekvenčního řazení. Dle dostupných informací více těchto kreací bohužel nevznikne, ale v M-Sportu slibují, že se můžeme těšit i na další šílené projekty speciální divize MS-SV tedy M-Sport Special Vehicles.

Asi není překvapením, že Malcolm Wilson, zakladatel firmy, je bývalý závodník rally a velký automobilový fanda. „Panda M-Sport je jedním z prvních zakázkových a maloobjemových projektů, které nepochybně ještě vzniknou u nás v Dovenby Hall. Projekt ukazuje, že jsme skvěle připraveni pro stavbu dalších zakázkových projektů v rámci divize M-Sport Special Vehicles, a dokážeme tak vyhovět nárokům i velmi náročných klientů se zálibou v motorsportu.“

Reklama

Načítám