Hlavní obsah

Studenti ČVUT ukázali novou elektrickou formuli, včetně autonomního provedení

Foto: ČVUT

Studenti Českého vysokého učení technického představili novou evoluci své elektrické formule FSE.11. Prezentaci doplnila i premiéra samořiditelného monopostu DV.01. Na projektu pracovala padesátka studentů zhruba rok.

Článek

Projekt studentských formulí má ve světě již více než čtyřicetiletou tradici. Vzniknul ve Spojených státech, do Evropy tato soutěž, ve které je nyní zapojeno na 800 univerzit z celého světa, dorazila v roce 1998.

Čeští studenti se přidali v roce 2007, kdy na ČVUT začal projekt stavby vlastní formule. Když píšeme vlastní formule, myslíme tím vlastní od naprostého základu. Původně šlo o vozy s pohonem zadních kol, v roce 2015 přešly na pohon všech kol a o rok později na samostatný monokok. Celkem vzniklo 11 formulí, na jejichž tvorbě strávili studenti tisíce hodin a posléze absolvovali desítky závodů. A dařilo se jim, v jednom závodě v USA dokonce porazili studenty z veleslavné MIT.

Zaplněný sál v mladoboleslavském Škoda Muzeu byl místem, kde 55 studentů z týmu eForce FEE Prague Formula ve středu představilo své dvě nové formule – FSE.11 poháněnou elektřinou a z ní vycházející model DV.01, která nabídne v rámci studentských formulí unikátní autonomní režim.

A jestli teď ohrnujete nos nad tím, že jde o elektrické stroje, z jejich zrychlení by se nám zamotala hlava. Na premiéře se tvůrci pro Garáž.cz pochlubili, že se FSE.11  z nuly na stokilometrovou rychlost dostane pod tři sekundy. Zrychlení 0–50 km/h se odehraje za 1,25 sekundy; obojí to jsou vynikající hodnoty. Maximální rychlost činí dle nastavení zhruba 125 km/h, ale ta u studentských závodů není tak podstatná.

Hodnotí se totiž statické a dynamické disciplíny, nejde o klasické rychlostní závodění. Samotná jízda v rámci závodu není dlouhá a trvá zhruba dvacet minut. I proto jsou baterie navržené na přibližně 22 km jízdy. Jezdci jsou v týmu tři až čtyři a jednou z podmínek je, že nesmějí mít profesionální závodní licenci. Zajímavostí je, že jezdci kromě jízdy na zkušebních tratích (většinou letištních plochách) využívají k tréninku i simulátor.

Samotná formule váží necelých 200 kilogramů. Poslední evoluce má poháněná všechny čtyři kola – v každém je jeden elektromotor. Každý jednotlivý motor Fischer má výkon 35,37 kW a maximální točivý moment 29 Nm. Celkový výkon všech čtyř motorů ale není 141,4 kW, kvůli předpisům závodu, které dovolují maximálně 80 kW, musel být snížen.

Foto: Martin Žemlička

První generace formule studentů ČVUT

Vývoj takové formule je velice komplexní a uplatní se při něm nejrůznější obory – zapojí se studenti z fakulty strojní, elektromechaniky nebo informačních technologií. Studenti si vyvíjejí vlastní senzory nebo kalibrují stávající (formule má LIDAR, ale třeba také vektorování točivého momentu).

Pokud byste se chtěli na závody Student Formula podívat na vlastní oči, nejbližší šanci dostanete 18. až 24. července na autodromu v Mostě. Ale jak již bylo naznačeno, závody probíhají nejen po celé Evropě, a mladí konstruktéři, mezi nimiž nechybí ani několik dívek, se podívají i do USA nebo Kanady. Heslo škola hrou tak nabývá svých konkrétních podob.

Reklama

Načítám