Hlavní obsah

Unikátní kříženec rolby a sněžného skútru z roku 1938 se prodal za cenu nového Porsche

Foto: Mecum Auctions

Sno-Motor z roku 1938 je dost možná nejpodivnější rolba na světě, i přesto se však vydražila za slušný balík peněz – je totiž jediná svého druhu

Tento zvláštní kříženec mezi rolbou a sněžným skútrem se jmenuje Sno-Motor. Pochází z roku 1938 a tato pozoruhodná ukázka meziválečného inženýrství byla nedávno zrenovována, načež se prodala za slušný obnos peněz, který by vystačil na zbrusu nový sporťák.

Článek

Asi jen málokdy se najde taková kuriozita, jako je tento Sno-Motor. Tenhle kousek totiž v určitých aspektech překoná leckterý veterán Porsche nebo superluxusní Bugatti – má se za to, že je jediný na světě.

Foto: Mecum Auctions

Sno-Motor vznikl v továrně Monarch Forge and Machine Works v americkém Portlandu k obsluze tamních lyžařských středisek, ve své době byl revoluční a dodnes jde svým způsobem o kuriozitu

Toto pozoruhodné vozidlo původně bylo nasazeno při výstavbě lyžařského střediska poblíž hory Mount Hood v americkém státě Oregon jen několik měsíců před vypuknutím druhé světové války. Později Sno-Motor sloužil k údržbě svahů a přepravě lyžařů.

Ve dvacátých potažmo třicátých letech se vozidla pro přepravu po sněhu a ledu teprve rozvíjela, a tak byl Sno-Motor svým způsobem revoluční. Tehdy bylo potřeba vyvinout stroj, který by dokázal sloužit k přepravě nákladu, dřeva či personálu ve ztížených podmínkách divoké oregonské přírody.

Tento úkol byl zadán jistému T. P. Flynnovi, vrchnímu strojnímu inženýrovi tamní lesní stráže. V zimních měsících stát Oregon trpěl velmi silnými vánicemi, které mnohdy dokázaly paralyzovat i ostřílená terénní vozidla – na Flynnovi tedy ležela velká tíha očekávání.

Foto: Mecum Auctions

Sno-Motor lze používat i bez zadního vozíku, bez něj je však manévrovatelnost dost omezená. Do sněhu se pak zakusuje 45 ocelových pásů, které motor tlačí k zemi svojí vlastní vahou

Flynn se rozhodl na zimu vyzrát lišácky. Tehdy bylo poměrně běžné, že podobně koncipované stroje měly obvykle vzadu dva hnací pásy po stranách a vpředu byla kabina, pod níž se nacházely dvě ližiny, pomocí nichž se zatáčelo. Flynn se však rozhodl pro jeden široký hnací pás s větší styčnou plochou umístěný vpředu, kabina se potom posunula dozadu, načež by za sebou vůz táhl sáně plné dříví, pasažérů a podobného harampádí.

Zajímavý je způsob, jakým Flynn vyřešil zatáčení. Ony zmíněné sáně totiž měly podstatně důležitější roli, než by jeden byl řekl – právě s jejich pomocí se zatáčelo. Sáně sloužily jako jakýsi opěrný bod, který v závislosti na natočení pomáhal celou soupravu „natlačit“ do levého nebo pravého oblouku. Ve své době šlo o naprosto revoluční technický postup a dodnes jde o velmi vzácné řešení.

Foto: Mecum Auctions

Ovládání je dost neobvyklé – zadní saně se natáčejí pomocí dvou pák proti směru předního vozu, díky čemuž celá souprava vykrouží buď levý, nebo pravý oblouk

Hnací sílu tu poskytuje šestiválcový naftový motor Hercules o výkonu 90 koní, který měl být schopen vyšplhat až 40stupňové stoupání, což byl na svou dobu velmi slušný výkon. Díky tomuto houževnatému motoru pak Sno-Motor údajně utáhnul náklad o hmotnosti až 2,5 tuny, případně osazenstvo více než osmnácti pasažérů, a byl schopen rychlosti až 25 mil za hodinu, tedy 40 km/h.

Na celé této koncepci je pozoruhodná jeho překvapivá efektivita – samotný motor je totiž uložen právě v přední hnací části, díky čemuž sám o sobě tlačí svou vlastní vahou pásy k podkladu, a tak pomáhá celkové adhezi. Po stranách přední „strojovny“ návrhář Flynn umístil revizní dvířka pro zlepšený přístup pro mechaniky, a tím i lepší údržbu.

Tohle obdivuhodné vozidlo vzniklo v továrně Monarch Forge and Machine Works of Portland ve státě Oregon a v průběhu let dokonce vzniklo několik dalších variant, má se však za to, že tento konkrétní kus z roku 1938 je úplně poslední svého druhu.

Sno-Motor sloužil převážně v zimních měsících v oregonském středisku Mount Hood Ski Lodge, kde pomáhal také s přepravou nákladu, dříví nebo třeba zraněných lyžařů k lékaři, když na to přišlo. Nedávno byl za svoji oddanou službu odměněn rozsáhlou renovací a nyní je po letech opět plně pojízdný.

Kdo už začal shánět letenku do USA, toho bychom rádi zastavili, a ušetřili mu tak peníze za cestu – Sno-Motor už zná svého nového majitele. A věřte nebo ne, milí čtenáři, tento pozoruhodný kus meziválečného inženýrství se vydražil za 101 850 dolarů, tedy něco přes 2,5 milionu korun, což je stejně jako cena základního Porsche 911!

Reklama

Související témata:
Načítám