Hlavní obsah

Fascinace japonskými sporťáky ne a ne skončit. Stará Honda stojí jako zánovní BMW

Foto: Bring A Trailer

Honda Integra Type R je vytříbené, řidičsky vděčné sportovní auto. Ale skoro 2,5 milionu korun? Tady už končí veškerá legrace

Růst cen a s tím související zájem o tzv. „klasická“ auta jsme patrně všichni zaregistrovali. Ať už jde o veterány, youngtimery, kousky z omezených sérií či ještě před doslova pár lety relativně normální auta, jejich ceny tak či tak stouply, byť v každé z těchto skupin trochu jinou měrou a trochu jinak procentuálně. Největší procentuální „boom“ aktuálně zažívají tradiční japonské sporťáky.

Článek

Japonských „sporťáků“ bychom byli společnými silami schopni vyjmenovat tolik, že by to vydalo na samostatný článek. Nissan 350Z a 300 ZX, Honda Prelude a Civic Type R, Mazda MX-5 a RX-8, Mitsubishi 3000GT a Lancer a mnohé a mnohé další. Všechna z nich jsou skvělá sportovní auta, pro nadšeného autíčkáře srdcovky a ano, i jejich ceny stouply za posledních pár let minimálně o cca pětinu až třetinu. To ale není nic ve srovnání s opravdovými klenoty japonské produkce.

Foto: GTR-Registry.com

Naprosto ukázkovým příkladem JDM klasiky je tento Nissan Skyline GT-R generace R33 v omezené sérii 400R. Raději se ani neptejte, za kolik se aktuálně v Japonsku nabízí…

Japonci jsou totiž pěkně mazaní, a tak si většinou to nejlepší nechávají doma. Proto vznikají, respektive vznikaly verze a dokonce i samotné modely, výhradně prodávané na tzv. „japonském domácím trhu“ neboli Japanese Domestic Market, zkráceně JDM. Tyto vozy se v relativně hojných počtech proháněly po Japonsku, a když se zadařilo, pár desítek se dostalo do USA, ale to je tak všechno. V Evropě aby člověk takové vozy pohledal, některým z nich dokonce zůstalo pravostranné řízení.

U takové Hondy Integry Type R byli Japonci poměrně shovívaví – díky tomu vzniklo i pěkných pár kusů s levostranným řízením, velká část z nich však putovala do USA a k nám do Evropy se dostala pouze hrstka z celkového počtu. Integra Type R jako taková si vydobyla svou pověst navzdory tomu, že nemá stovky koní výkonu, ani zadní pohon – ale její skvělý podvozek a vytříbené chování v kombinaci s řízným a točivým 1,8l čtyřválcem a přesným manuálním pětikvaltem si prostě získaly srdce „lidu“.

Exemplář z roku 2000 za cenu mírně ojeté M3

Sledovali jsme jednu online aukci, kde byla na prodej tato nesmírně zachovalá Integra Type R z roku 2000, která má navíc najeto pouhých 7 tisíc mil, tedy zhruba 11 tisíc kilometrů. Uznejte sami – to auto je opravdu jako nové!

Zajímavý byl i vývoj, respektive vyvrcholení dražby. Cena neustále stoupala a stoupala, až se na poměrně dlouhou dobu (cca na pět dní) ustálila na symbolické částce 111 111 dolarů. Nakonec však cena ještě o kousek poskočila, a to na konečných 112 112 dolarů – patrně se tedy o Integru ještě před ukončením online dražby strhla menší potyčka.

112 tisíc dolarů za 22 let starou Hondu je něco naprosto nevídaného, nezaujatému člověku to dokonce může připadat jako nesmysl a s velkou pravděpodobností jde o prozatímní rekord pro typ Integra – v přepočtu to dělá bezmála 2,5 milionu Kč a za takové peníze už koupíte BMW M3. Sice ojeté, pravda, ale koupíte. Krásně zachovalou Integru si můžete prohlédnout v galerii, pokud jste tak již neučinili.

Honda S2000 z roku 2008 za 150 tisíc dolarů

Podobný případ je to s Hondou S2000. Ta opět nedisponuje velkorážným výkonem, exceluje však hravostí, obratností a dalším faktorem je opět motor – atmosférický čtyřválec měl v závislosti na verzi objem 2,0 až 2,2 litru a výkon až 240 koní. Hlavní kouzlo však spočívalo v tom, jakým způsobem vůz uměl výkon podávat – s omezovačem až v 9 tisících otáčkách, na což už dnes člověk jen tak nenarazí. Samozřejmostí je potom manuální šestistupňová převodovka z dílen Quaife.

Tento konkrétní vůz je z roku 2008 (výroba probíhala v letech 1999 až 2009) a po prvním majiteli, nájezd přitom činí pouhých – chvíle napětí – 800 mil. Osm set mil čili necelých 1 300 kilometrů, takže vůz vlastně není ještě ani pořádně zajetý. Prodejce jej prezentuje jako „nejzachovalejší exemplář v USA“, čemuž také odpovídá cena 149 995 dolarů. Tedy bezmála 3,3 milionu českých peněz – za to už koupíte tu novou „em-trojku“ v plné palbě.

Skyline 400R coby dokonalý jednorožec

Opravdu ukázkovým příkladem „JDM jednorožce“ v tomto našem výběru je však Nissan Skyline GT-R generace R33 v limitované edici 400R. K této hvězdě devadesátých let se pojí i poměrně zajímavá historie související se světem motorsportu.

Jeho předchůdce, GT-R generace R32, vytíral se soupeři podlahu ve všemožných seriálech cestovních vozů, nabyté zkušenosti navíc Nissan dokázal posléze uplatnit také ve Skupině C. Ve třídě GT1 už to bylo těžší, neboť například v roce 1995 Nissanům Skyline GT-R LM vyfoukl místo na výsluní všudypřítomný premiant jménem McLaren F1, byť se Nissan umístil na vynikajícím 10. místě celkově. V dalších letech se už objevily Porsche 911 GT1 a naděje na triumf byly ty tam.

V Jokohamě se však přesto rozhodli oslavit své úspěchy ze světa motorsportu – právě prostřednictvím Skylinu 400R. Tehdy japonské sporťáky mohly (oficiálně) dávat výkon nanejvýš 280 koní, u limitované edice však úřady přivřely obě oči.

Jeden exemplář odlehčené a silnější verze 400R s vylepšenou aerodynamikou z roku 1998 je právě na prodej s překvapivě „vysokým“ nájezdem 60 tisíc kilometrů – v Japonsku je totiž „moderní“ s auty jezdit a setkávat se po večerech s dalšími autíčkáři, jakkoliv jde o vzácné vozy.

Má se za to, že dodnes se dochovalo z původně vyrobených 40 kusů pouhá polovina, a tak patrně správně tušíte, že cena bude opravdový nesmysl. Deset, možná dvacet milionů? Jenže chyba lávky – sedíte? 46,6 milionu korun. Tím pádem výrok „Jezdím starým Nissanem.“ nabývá zcela nových rozměrů.

Reklama

Načítám