Hlavní obsah

Říkali mu Černý duch: Challenger legendárního pouličního závodníka se prodal za miliony

Foto: Mecum Auctions

Amerika žije osmiválcovými muscle cars a už v šedesátých letech si majitelé užívali brutální sílu svých bestií, když v noci závodili v ulicích měst. Jenže pak se objevil „The Black Ghost“, drtil jednoho konkurenta za druhým a nikdo nikdy nezjistil, kdo jej řídí. Skutečnou identitu neporazitelného majitele černého Challengeru se Američané dozvěděli teprve nedávno. Měl „placku“.

Článek

Červená na semaforu se zdá až nekonečná. Obrovský osmiválec zlověstně bublá, když konečně padá zelená a tajemný Challenger začíná zrychlovat za doprovodu hrubého burácení a hořících zadních pneumatik. Jen o pár sekund později vítězí nad dalším soupeřem a pokračuje v hrdé jízdě nočním Detroitem. Za další okamžik už se ztrácí ve tmě a další poražený přemýšlí, s kým se teď setkal. Nikdo z ostatních závodníků nezná jméno řidiče, všichni znají jen auto. Přezdívají mu „The Black Ghost“ (Černý duch).

Je to až filmový příběh, ale opravdu se stal a po dlouhých desetiletích znovu ožil v roce 2015. Tehdy zemřel Godfrey Qualls, tajemný první majitel černého Challengeru s nejsilnějším osmiválcem, a slavná legenda byla znovu na světě. Když se objevily první zprávy o znovuoživení vozu, američtí automobiloví nadšenci si uvědomovali, jaká ikona pouličního závodění znovu ožívá, a začali vzpomínat na životní příběh muže stojícího na obou stranách zákona. Ve dne byl policejním strážníkem, v noci ilegálním pouličním závodníkem.

Foto: Mecum Auctions

Ilegální závodníci tehdy nemohli vědět, kdo je drtí v ulicích Detroitu. Byl to dopravní policista užívající si svůj volný čas.

Godfrey Qualls z Detroitu byl v roce 1964 povolán do americké armády, kde se ukázal jako velmi schopný voják. Přidal se k elitní 82. výsadkové divizi jako parašutista a následně byl nasazen v Dominikánské republice při operaci Power Pack. Spolu se svou divizí sehrál klíčovou roli v bojích proti komunistickému odporu. Jenže utrpěl zranění při útoku granátem a po zbytek života nosil šrapnel ve svém těle.

Unikátní spojení nejsilnějšího V8, manuálu i luxusnější výbavy

Godfrey Qualls si objednal Challenger hned v prvním modelovém roce 1970 a vyzvedl si jej ještě před koncem roku 1969. Během objednávání příplatkové výbavy rozhodně nešetřil, protože si vybral nejžádanější variantu R/T (Road/Track) spojenou se sedmilitrovým osmiválcem HEMI o 425 koních a vylepšil ji luxusnější výbavou specifikace SE (Special Edition). A díky čtyřstupňovému manuálu nakonfiguroval jeden ze svatých grálů muscle cars. Celkem se takových Challengerů prodalo jen 23. Zcela jedinečnou zajímavostí pak byla černá střecha imitující hadí kůži, kterou si Qualls objednal omylem. Nejprve chtěl klasický vinyl.

Foto: Mecum Auctions

Dodge Challenger R/T SE „The Black Ghost“ je v unikátní specifikaci, v níž se vyrobilo jen 23 vozů.

Americká armáda ocenila jeho zásluhy Purpurovým srdcem a po čestném propuštění se Qualls vrátil zpět domů do Detroitu. Začal pracovat jako policista na dopravním oddělení, během celkem 37leté služby tasil zbraň pouze jedinkrát a většinu pracovní doby trávil vypisováním pokut za rychlost. Pamětníci na něj však vzpomínají jako na strážníka, který nikdy nepostihoval překročení nejvyšší povolené rychlosti o bezvýznamných 5 mil za hodinu a soustředil se jen na závažnější přestupky. Na „závodníky“ jezdící mnohem rychleji.

Foto: Mecum Auctions

I dnes je kultovní Challenger v originálním původním stavu. Godfrey Qualls s ním hlavně závodil, a tak se o něj zodpovědně staral.

Koncem šedesátých let se pak definitivně rozhodl pro nákup nového auta, a když zaškrtával výbavu na objednávkovém listu prodejce Dodge, zřejmě ani netušil, že zrovna vytváří významnou legendu kultovních amerických muscle cars. Godfrey Qualls si udělal radost zbrusu novým Dodgem Challenger R/T SE modelového roku 1970, prvního ročníku jednoho z nejslavnějších amerických bouráků všech dob. Už moc dobře věděl, k čemu bude silnou „ameriku“ využívat.

Jen 23 zákazníků si objednalo originální Challenger R/T SE s nejsilnějším sedmilitrovým osmiválcem 426 HEMI o 425 koních s čtyřstupňovým manuálem s obdivovanou rukojetí „Pistol Grip“. Jedním z nich byl i Godfrey Qualls, který si s ním začal užívat kouzlo a adrenalin pouličních závodů. Jako policejní strážník se nikde neobjevoval na dlouho ani se neukazoval na srazech. Z garáže jezdil rovnou závodit a zase zmizel pod rouškou tmy. Až jednoho dne v roce 1976 vůz zaparkoval a už s ním nikdy nevyjel. Detroitská komunita závodníků se nikdy nedozvěděla, kdo řídí onu neporazitelnou bestii. Vždy přijel, zvítězil a ještě rychleji zmizel. A někdy až na měsíc nebo dva.

S legendou přezdívanou „The Black Ghost“ znovu vyjel na svět až syn Gregory poté, co vůz zdědil po svém otci. Unikátní Challenger R/T SE s nejvýkonnějším V8 je i dnes kompletně originální, včetně autentického laku, nikdy neopravovaného motoru nebo původního čalounění interiéru. Je jednou z nejžádanějších „amerik“ a už brzy změní svého majitele.

Tento konkrétní vůz se totiž stal velkým lákadlem aukce v Mecumu, kde se o něj sběratelé porvali. Nakonec se prodal za částku lehce přes jeden milion dolarů, tedy v přepočtu přes 23 milionů korun. Takto obrovská suma ale není žádným překvapením, vždyť jde o ohromující bourák s fascinujícím příběhem válečného veterána a policisty žijícího na obou stranách zákona.

Reklama

Související témata:
Načítám