Hlavní obsah

I tohle je Porsche 356, ale ještě vzácnější

Foto: RM Sotheby's

Když se řekne Porsche 356, většina lidí si představí slavný Speedster. Jen fandové dodají, že taky existoval klasický kabriolet s vyšším předním oknem a pořádnější plátěnou střechou a samozřejmě taky kupé. Teprve praví znalci pak začnou vyprávět o speciálních karoseriích, ale skoro bych se vsadil, že tu dnešní zná opravdu málokdo.

Článek

Příběh malého a nezvykle tvarovaného Porsche 356 Carrera Zagato začíná v roce 1957, když francouzský automobilový závodník Claude Storez, kterému se přezdívalo „princ mezi závodníky“, přišel do karosárny Zagato a zadal výrobu aerodynamičtější karoserie pro své Porsche 356 Carrera Speedster. Firmě to trvalo celý rok, ale výsledkem byl krásný roadster s nízkým zaobleným čelním sklem a pro Zagato typickými červeně lakovanými ploutvemi na zadních blatnících. Ještě než vůz putoval k natěšenému majiteli, udělal si zastávku přímo ve fabrice Porsche, kde ho mechanicky doladili, aby s novou karoserií fungoval co nejlépe.

Foto: RM Sotheby's

Výrazně nižší než původní Porsche 356. Tohle není auto pro dlouhány!

Porsche-Zagato Speedster vzápětí nastoupil se startovním číslem 139 do Tour de France Automobile, která se jela v září 1958, a v jedné z etap dojel na druhém místě, i když celkově podle dostupných záznamů závod nedokončil. V únoru 1959 Storez nastoupil s autem na start francouzské Rally International des Routes du Nord. V etapě, která se jela na okruhu v Remeši, ale v pravotočivé zatáčce vyletěl z trati, auto se převrátilo a Storez z vozu vypadl. Tento závod ho stál život a jeho zničené Porsche nenávratně zmizelo.

Příběh jako z tragického románu inspiroval amerického sběratele Herba Wetansona k tomu, aby se se slavnou karosárnou domluvil na reedici zajímavého auta. Zagato by takovou věc nedělalo poprvé, můžeme si vzpomenout třeba na Aston Martin DB4GT Zagato, který firma znovu vyrobila s dovětkem Sanction II a Sanction III, s použitím původních nákresů a v originální sérii nepoužitých sériových čísel.

V tomto případě se ale původní vůz nedochoval, takže se Zagato rozhodlo, že znovuzrozenou 356 nazve Sanction Lost. Nejdřív použili nejmodernější fotometrické metody, aby z dostupných fotografií vytvořili přesný 3D model vozu, ale v průběhu tohoto procesu se nečekaně podařilo najít původní koncepční kresby pro uzavřenou verzi – Porsche Carrera Zagato Coupe. To karosárnu vedlo k rozhodnutí, že vznikne celá série vozů, konkrétně devět speedsterů a devět kupé.

Foto: RM Sotheby's

Pouze tři z 18 znovu vytvořených aut mají původní ostrý motor Carrera

Každý z vozů má za základ pravé Porsche 356, což je už samo o sobě slavné auto. Pouze dvě kupé a jeden speedster jsou ale opatřeny i původním ostrým motorem Carrera. A jen tento jeden speedster a jedno z ostrých kupé dostaly původní bílý lak Bianco Gardenia s červenými zadními ploutvemi. Stavba nové série vozů Porsche 356 Carrera Zagato probíhala od roku 2015 do roku 2017 a teď jde jeden speedster a jedno kupé do dražby. Aukční síň RM Sotheby's předpokládá, že kupé se prodá za 550–600 tisíc dolarů, tedy v přepočtu 12–13 milionů Kč. Upřímně? Vůbec bychom se tomu nedivili.

Reklama

Načítám