Hlavní obsah

Pět nejdéle vyráběných vozů na světě

Foto: Ford

Ford F-150 patřící do „Série F“ tu už s námi je nějaký ten pátek. Titul nejdéle vyráběného modelu mu však těsně vyfoukl jeden jeho krajan.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilový průmysl ušel za svoji více než stoletou historii slušnou cestu – nová auta přicházela a odcházela, tak jak je to koneckonců i s lidmi. Najdou se však určité modely značek, které na světě přetrvávají.

Článek

Úspěšné modely některých značek si zaslouží své nástupce. Díky tomu se pyšní oslavou dvacátých, mnohdy i třicátých narozenin. Existují však vozy s tak dlouhou tradicí, že i celé půlstoletí se najednou zdá jako relativně krátká doba – zde je pět rekordmanů, seřazených vzestupně.

5. Chevrolet Corvette – 70 let

Foto: Chevrolet

„Korvetě“ se daří dělat ve světě haló už 70 let – její první generace se začala vyrábět v roce 1953.

„Korveta“ původně vznikla coby jakási vlajková loď, auto způsobující „haló efekt“ ve prospěch automobilky – ne náhodou dostala jméno po obratné válečné lodi. První koncept sportovního vozu s plátěnou střechou se objevil v roce 1953, produkce začala o rok později.

Corvette nakonec pod tlakem konkurence přešla v roce 2020 na koncepci s motorem uprostřed, a dokonce i hybridní pohon. Od ladných křivek přešla v 80. letech i k ostře řezaným tvarům, Corvette tu však každopádně je s námi, navzdory všem a všemu.

4. Toyota Land Cruiser – 72 let

Foto: Toyota

Toyota soudobý Jeep Willys převyšovala jak rozměry, tak i výkonem. Vyrábět se začala v roce 1951.

Vůbec nejdéle vyráběný model automobilky Toyota v roce 2019 překonal desetimilionovou metu – a jeho počty stále rostou. V průběhu let se objevily dodávkové verze, verze s korbou i upraveným šasi pro hasiče. K položení základního kamene úspěchu Toyoty Land Cruiser však přispěl do značné míry mimo jiné i válečný konflikt.

Když japonská armáda v roce 1941 obléhala Filipíny, podařilo se jí ukořistit jeden Jeep Willys – ten byl okamžitě poslán do Japonska k rozboru. Japonská vláda vydala nařízení, aby automobilka Toyota v pozměněné formě tento vůz začala vyrábět. Následně se zrodil první prototyp, Model AK.

V roce 1942 pak Toyota začala vyrábět typ AK10, značně inspirovaný Jeepem Willys (tehdy už s vlastním pohonným ústrojím), pro armádní účely. Byť ne v takových počtech, jako tomu bylo u amerického originálu. V roce 1954 se pochopitelně společnost Willys dožadovala satisfakce vůči Toyotě, ta to vymyslela lišácky – Toyota BJ přezdívaná „Jeep“ se přejmenovala na Land Cruiser.

Sluší se říct, že poválečné typy BJ a FJ už nemají s původním Willysem nic společného – byla tu ovšem uplatněna velká část zkušeností získaných při práci na typu AK10, který z Willysu vycházel.

3. VW Transporter – 74 let

Foto: Volkswagen

Jelikož šlo o druhý model po legendárním typu „Brouk“, název „Typ 2“ se skoro nabízel. Začátek výroby původního modelu se datuje k roku 1949.

Ve svých začátcích pochopitelně nenesl jméno „Transporter“. Ale ať už máte ve firmě dodávku Transporter nebo denně jezdíte Multivanem, jejich kořeny nevyhnutelně sahají k Volkswagenu Typ 2. Oním „Typem 1“ byl samozřejmě Käfer čili „Brouk“.

Až posléze se vůz přejmenoval na T1, T2, T3 a nakonec i Transporter se všemi svými deriváty. Ať už mu říkáte jakkoliv, jde v každém případě o nejprodávanější dodávku na světě, dostupnou v několika variantách – dodávka, minidodávka, obytný vůz, minibus či dokonce pick-up. Do světa už vyjelo více než 12 milionů vozů.

2. Ford série F – 75 let

Foto: Ford

První série Fordu série F se začala vyrábět v roce 1948.

Takzvaná „Série F“, původně F-1 Pickup, dnes má podobně jako výše zmíněný Transporter celou řadu variant, neomezuje se tedy pouze na nám Evropanům nejlépe známou F-150.

Jsou tu také větší a odolnější F-250, F-350, F-450 a F-550, které spadají do speciální kategorie „heavy duty“, z nichž koneckonců vycházejí také masivní F-600, F-650 a F-750, které často slouží jako základ pro sanitky nebo hasičské vozy.

Nejvíce se prodává „malá“ F-150, což je však na Evropské poměry stále velké auto. Nejenže se vyrábí neskutečně dlouho, jde navíc o nejprodávanější vozidlo v domovských Spojených státech a jedno z nejprodávanějších na světě – každých zhruba 35 vteřin se v USA prodá jedna F-150.

Čistě teoreticky – kdyby nějak bylo možné zaparkovat všechny vyrobené „ef-stopadesátky“ bok po boku (nikoli za sebou!), vytvořily by šňůru tak dlouhou, že by to stačilo na omotání celého rovníku. Dvakrát.

1. Chevrolet Suburban – 85 let

Foto: Chevrolet

Výroba původního typu „Carryall Suburban“ se pořádně protáhla. Podle uvedení modelu by měl být ve výrobě dokonce 89 let, výroba však byla v letech 1942-1946 pozastavena.

Úplně první série Chevroletu Suburban se představila v roce 1934, do výroby pak šel v následujícím roce. Jinými slovy – typ Suburban je oficiálně nejdéle používanou značkou modelu v celém automobilovém průmyslu. Dnešní Suburban je velké SUV, první vozy však byly tzv. „station wagony“, tedy něco mezi kombi a pick-upem s uzavřenou korbou.

Název modelu jako takový se používá nejdéle na světě, pro korektnost je však dobré zmínit, že Suburban nějakou dobu (1937–1999) vystupoval pod značkou GMC, rovněž patřící pod koncern General Motors. Verze nesoucí znak GMC pak byla přejmenována na Yukon XL, dvojčeti nesoucímu znak Chevroletu zůstalo křestní jméno Suburban.

Dnes se Suburban prodává kromě USA a Kanady také v Chile, Střední Americe, Dominikánské republice, Bolívii, Mexiku, Peru, na Filipínách a Středním východě s výjimkou Izraele.

GMC Yukon zůstává exkluzivní pro Severní Ameriku. V prosinci 2019 se Suburban dostal dokonce na hollywoodský Chodník slávy, neboť se od roku 1952 objevil ve více než 1750 filmech a televizních pořadech.

Nekvalifikovaly se – VW „Brouk“ a další

Foto: Volkswagen

Ano, víme, že by tu správně měl být i VW Käfer neboli „Brouk“. S tím to ale není tak jednoduché.

Je evidentní, že si člověk vzpomene na celou řadu vozů, které se rovněž vyrábí déle než celé půlstoletí – ale na naše rekordmany jim stále chybí pěkných pár dekád. Těsně za Corvette, která náš výběr otvírá, se umístil třeba Mercedes-Benz třídy S, jenž je ve výrobě úctyhodných 69 let. Za zmínku rovněž nepochybně stojí třeba takové Porsche 911, Ford Mustang, Chevrolet Camaro nebo Toyota Corolla.

Dalším matadorem budiž legendární „Buchanka“ a její deriváty – ta se vyrábí už od roku 1958 (typ 450). V roce 2018 vznikla „závěrečná“ edice, díky zájmu Evropy se však vyrábí dosud, byť měla výroba skončit už začátkem roku 2019. Patrně nejznámější je potom UAZ typ 2206.

Že jsme zapomněli na VW Brouk? Ale kdeže! Výroba originálního „Brouku“ trvala (včetně těch licenčních) oficiálně 65 let a probíhala v letech 1938–2003. Tady je to ale trochu komplikovanější – typ New Beetle se vyráběl v letech 1998–2011 (výroba tedy začala v době, kdy se originál stále vyráběl), jeho přímý nástupce, „moderní“ Beetle A5, byl ve výrobě v letech 2011–2019.

Většina pramenů však tyto verze ikonického německého „lidového vozidla“ uvádí paralelně, resp. odděleně. Pokud bychom však výrobu původního „Brouku“, New Beetlu i moderního vozu překryli (1938–2019), vyšlo by 81 let, čímž by se VW „Brouk“ umístil na druhém místě. Oficiálně se mu však připočítává 65 let původního modelu.

Reklama

Načítám