Hlavní obsah

Čeští studenti postavili závodní Fabii TDI, výfuk má jako komín, brzdy z eresa a sání ve světle

Foto: Střední škola automobilní Ústí nad Orlicí

Jede jede mašinka… Tedy spíše Fabie TDI

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Možná to někoho překvapí, ale automobilní škola není jen učiliště Škodovky v Mladé Boleslavi. Rovněž v jiných krajích rostou talentované mladé naděje, které se učí motoristickému řemeslu i jinak, než že si o něm čtou v knížce. Například studenti z Ústí nad Orlicí postavili závodní Fabii TDI s výfukem připomínajícím komín.

Článek

Stavba či úprava nějakého sériového vozu je myšlenka stará jako motorismus sám, takže není divu, že se jí chytají i mladí lidé. Mezi nimi jsou také studenti Střední školy automobilní z Ústí nad Orlicí, kteří se vrhli na naftovou fabii druhé generace, ovšem s tím rozdílem, že na rozdíl od mnohých tunerských výtvorů se na jejich projekt dá dívat a realizované úpravy dávají smysl.

Foto: Střední škola automobilní Ústí nad Orlicí

Dieselové závoďáky sice nejsou úplně běžné, ale díky vysokému krouťáku ne úplně nesmyslné

Pod vedením a s pracovním přispěním odborného učitele Radka Štantejského se v dílnách školy postupně rodí závodní naftová fabia druhé generace. Vůz je určený pro hobby amatérské závody do vrchu, přičemž pod jeho kapotou pracuje čtyřválec 1.6 TDI, prozatím naladěný na výkon 170 koní a točivý moment 350 Nm.

Zatímco o odpovídající úpravu řídicí jednotky motoru se postaral sám Štantejský, studenti pod jeho lektorským dozorem vyvedli výfuk pod kapotu, takže nyní připomíná spíše komín.

Foto: Střední škola automobilní Ústí nad Orlicí

Horký vzduch v ČR nechceme… Tedy není vhodný pro motor

Mladé šikovné ruce dále nainstalovaly závodní vzduchový filtr s odstíněním proti teplu a soustavu sání zasadily od středu světla k motoru. Z toho důvodu není design přídě automobilu zásadně ovlivněn, jen s tou svítivostí už to bude o něco horší, což u závodního speciálu však nehraje žádnou roli.

Bezpochyby tým stavitelů nezapomněl ani na efektivnější mezichladič stlačeného vzduchu (intercooler), který si vypůjčil ze sportovní Audi S3. Velká originální plastová palivová nádrž šla pryč a nahradila ji malá závodní 10litrová hliníková.

Foto: Střední škola automobilní Ústí nad Orlicí

Toto světlo už v potkávacím režimu svítit nebude, jelikož místo něj vede sání

Automobil musí nejen jet, ale také umět zastavit, k čemuž mu pomáhají 312mm brzdové kotouče z první generace Octavie RS, k nimž patří i brzdové třmeny z Cupry Leon. A co těhlice? Tak ty si žáci vzali ze Škody Rapid.

Jistě si všimnete, že je vozidlo posazené níže než běžná Fabia II, která obyčejně vypadá jako by byla vyšší než širší. V případě studentského projektu nikoli, jelikož auto dostalo ještě sportovní podvozek. Samozřejmostí je též kompletní odlehčení, to proto, aby nepotřebná kila nepřidávala v závodu zbytečné sekundy navíc.

Foto: Střední škola automobilní Ústí nad Orlicí

Vůz je odlehčen, vpředu pak pracuje intercooler z Audi S3

Upravená „fábka“ má za sebou i několik ostrých startů, jmenovitě třeba jeden sprint na čtvrt míle a dva závody do vrchu, kdy u druhého podniku obsadil školní tým krásné třetí místo. Však se na auto v akci koukněte sami.

Škola na tento projekt sehnala několik sponzorů, takže už jej nefinancuje jen z vlastních zdrojů, nicméně případnou další podporu studenti určitě uvítají. Automobil totiž brzy dostane závodní sedačku, sportovní volant a větší turbodmychadlo, nicméně chybí mu třeba výkonnější vstřikovače nebo ochranný rám.

Práce studentů z Ústí nad Orlicí je tak další demonstrací českého automobilového umu, který pod dozorem zapálených odborníků může vypadat k světu i přes to, že se o jeho realizaci zasadili v podstatě adolescenti. Předmětná Fabia je toho důkazem a její stvořitelé se skutečně nemají za co stydět.

Reklama

Načítám