Hlavní obsah

Yamaha Tracer 700 je motorka pro každého

Foto: Dalibor Žák

Tracer prodělal modernizaci a přešel na přísnější emisní normu. Pořád je to ale skvělá univerzální motorka pro každého, která uspokojí zkušené jezdce i relativní nováčky.

Článek

Stejně jako se mezi osobními auty dostávají do módy někdy už těžko definovatelné crossovery, i motocykly prožívají zvláštní dobu, kdy na trh míří různí kříženci evokující vzhled off-roadu či přesněji cestovního endura. Yamaha Tracer ale taková není a více se zaměřuje na silnici, protože v nabídce značky mají cestovní endura a tzv. Adventure bikes svojí vlastní řadu.

Dá se říci, že je Tracer pokračovatelem řady „sportovně-cestovních“ motocyklů, které u Yamahy v minulosti zastupoval třeba Fazer či model FZ6 v této nižší kubatuře. O stupínek výš s Tracerem 900 je to podobné.

Yamaha Tracer 700 pro letošní rok prodělala modernizaci, která přinesla vedle výrazné přídě s účinnými diodovými světly také přechod motoru na novou přísnější emisní normu Euro 5. O těchto normách pro motorky se dost diskutuje, ale nevím, zda je to u těchto moderních motorek tak zásadní téma.

Svoboda i s novými normami

Ačkoli se velkých motorek prodává hodně, nepředstavují v Evropě nějak zásadní podíl na celkovém objemu individuální dopravy. Je tak otázkou, jaký smysl má neustálé zpřísňování emisních norem i u motocyklů. Další povinnost plnit motorkovou normu Euro 5 od ledna 2020 znamená zase konec pro některé stroje, stejně jako před pár lety norma Euro 4 pohřbila většinu klasických vzducháčů.

Foto: Dalibor Žák

Na nějakém retro naháči by byl takovýhle design motoru a výfuku s čidly a katalyzátory nepřijatelný. Na moderní motorce je to ale asi jedno

Sám jsem patřil k velkým fanouškům klasických naked biků s vystrčeným žebrováním vzduchem chlazených motorů. Dnes už jsem starší a hlavně jsem zpohodlněl, takže už si sám sebe nedovedu třeba na Yamaze XJR 1300 představit. Ale určitě je škoda, že už si takovou motorku dnes nekoupíte.

Nová generace motorek s vodou chlazenými motory, katalyzátory a elektronicky řízeným vstřikováním už takový problém s plněním norem mít nebude, ale samozřejmě tu vstupují do hry i další důležité věci, jako je design a hmotnost.

Foto: Dalibor Žák

Tracer není žádné retro, ale moderní a možná i trochu futuristická motorka. Třeba ta diodová světla jsou v téhle cenové kategorii unikát. Divoký design některých prvků tak k téhle motorce spíše patří

Když přidáte autu, které váží 1 800 kg, další čidlo a další „bandasku“ za motor, sotva ten nárůst 10 kg hmotnosti poznáte. Navíc je vše ukryto, takže nějaké trčící kabely a nevzhledný spletenec trubek nikomu nevadí. U motorek se ale řeší i vnější vzhled sebemenších detailů na výfuku či vedení kabelových svazků (protože je všechno vidět) a hlavně přidaná hmotnost třeba těch 10 kg bude znát.

Na druhou stranu pořád se bavíme o motorce, která má i s jezdcem měrný výkon nějakých 250 koní na tunu. Pomalá tak rozhodně nebude. A protože Tracer je moderní typ motorky, klasické žebrování a tradiční tvary designéři rozhodně řešit nemusí. Mně osobně ta další „bandaska“ na výfuku nevadí, a jestli nám evropský úředník dovolí i takovouto formu svobody pohybu v roce 2020 a následujících letech, ještě to nebude tak hrozné.

Od první chvíle jako doma

Vracím se na motorky po skoro deseti letech a co si tak pamatuj, dříve se motorky kroutily, nesvítily, špatně brzdily, občas nechtěly nastartovat a celkově s nimi bylo soužití o spoustě kompromisů. Dnes mi přijde, že už se můžeme na nové motorky spolehnout stejně jako na moderní auta. Bez problémů nastartují, aniž byste museli někde lovit sytič nebo přepínat benzin, svítí a brzdí.

Foto: Dalibor Žák

Nepřestává mne fascinovat, jak moc se moderní motorky posunuly po stránce spolehlivosti a bezpečnosti. Osobně si myslím, že pro širokou motorkářskou veřejnost je to jedině dobře

Nejsem ale zas tak zkušený harcovník, který by za rok vystřídal velké množství motorek. Vlastně teď jen jezdím na tom velkém a těžkém cestovním bavoráku, o kterém jste si mohli nedávno přečíst v trochu netradičním testu ojetiny. A občas sedlám kamarádovo Suzuki SV650. I tak mi přijde, že zrovna Tracer 700 je motorka, která by dokázala oba tyhle stroje zastoupit. Jasně, nemá takovou komfortní výbavu jako bavorák, ale je lehčí a obratnější a delší cesta na ní není takové utrpení jako na klasickém naháči typu SV650. Především se mi ale líbí, že Tracer nepůsobí jako vysoká motorka.

V poslední době jsem pár „zvýšených“ motorek vyzkoušel, a ačkoli jsem se opravdu těšil třeba na V-Strom od Suzuki, v nižší kubatuře mě trochu zklamal, hlavně neustálým pocitem příliš vysokého těžiště, jako by motorka chtěla neustále padat do zatáček. Na Traceru ale takový problém nemám, neujel jsem na motorce snad ani kilometr a už jsem si na ní připadal jako doma. Vážně se mi zvykalo rychle. Vždycky mi trvá, než si motorku osahám a získám v ní důvěru hlavně v nízkých rychlostech. Ale s Tracerem jsem se už na druhých světlech odvážil prokličkovat mezi auty dopředu a za chvíli mi přišlo, jako bych na téhle motorce jezdil snad už deset let.

Foto: Dalibor Žák

Zkušení jezdci by určitě našli spoustu chyb, ale já si na Traceru připadal jako doma. Je lehký, snadno se ovládá a velice rychle si člověk zvykne na jeho charakter a přesně ví, co v příští zatáčce udělá

Za městem jsem už ani nepřemýšlel nad tím, co že to vlastně řídím, a všechno mi přišlo naprosto přirozené. Lehkost, s jakou se dá Tracer překlápět ze strany na stranu, opravdu na tom obřím bavoráku neznám. A klidně se přiznám, že limity 180 mm zadní pneumatiky Traceru jsem odhalit nedokázal. Snad není žádná ostuda, když člověk vrací motorku s dvoucentimetrovým „poserproužkem“. Já si v těch spíše výletních hadrech opravdu na půjčené motorce netroufnu hledat hranu v místech, kde jsou v protisměru stromy a občas i autobus. Z toho jsem už vyrostl.

Spodový charakter Traceru sedí

Řadový dvouválec CP2 o objemu necelých 700 kubíků s novou emisní normou možná trochu změkl a přišel o posledních 250 otáček, ale co si tak matně vzpomínám na minulou verzi, pocitově jede úplně stejně. Někdo možná bude namítat, že motor nemá výbušný zvuk, ale osobně mě akustický projev motorky neurážel, a to, že neřve jako píchnuté prase, je spíše dobře. Nemám rád nesmyslně uřvané motorky. Vlastně mě příšerně štvou.

Foto: Dalibor Žák

Dvouválec CP2 je nesmírně univerzální motor s širokým spektrem použitelných otáček. A prý je i velmi spolehlivý

Jelikož jsme si musel nastudovat, co o Traceru 700 a hlavně tomhle motoru píšou jinde, čekal jsem zvadlý vršek a absenci charakteru. No, já nevím, ale nepřijde mi, že by motorka, která má tendenci se na dvojku zvedat přes plyn na zadní, byla „zvadlá“. Naopak mi spodový charakter tohoto dvouválce vyhovoval, protože jsem z velkého bavoráku zvyklý jezdit na nižší otáčky. Tracer vlastně pobere všechno od 3 000 otáček nahoru a neměl jsem pocit, že by při výletu do 9 000 otáček zvadnul.

Tenhle motor jede vážně pěkně a k univerzální povaze motorky se hodí. Nemusíte ho neustále ždímat v posledních 1 500 otáčkách a nestane se nic hrozného, když si zapomenete podřadit. Dvouválec ale nemá problém udržovat vysoké tempo a snad jen ty vibrace by mohly být trochu menší. Už jsem ale zažil horší a co tak zkušenější kolegové říkali, není tohle vzhledem ke kategorii motorky a její ceně nic hrozného.

Cestovatelé budou muset připlácet

Na takové ty výlety v okolí je standardní Tracer 700 určitě naprosto dostatečný, ale já osobně bych uvítal přeci jen velkorysejší sedlo a větší ochranný štítek. Ten sériový sice v horní poloze velice dobře chrání hrudník, ale helmu už ne, takže jsem se vždycky vrátil s plexi obaleným mouchami.

Foto: Dalibor Žák

Štítek si nastavíte rychle ručně, ale i v té nejvyšší poloze to sotva stačí na to, aby vám nefoukalo na hrudník. Helmu tenhle malý štítek neochrání

V ceníku Yamahy je ale něco, co se jmenuje „cestovní sada“. Dostanete dva velké kufry (otázka je, jestli se do nich vejde helma), nabíječku a především větší plexi a pohodlnější sedlo. Stojí to asi 32 000 korun. Ještě bych si připlatil čtyři tisíce za vyhřívané rukojeti a možná bych si nechal domontovat centrální stojan, který třeba péči o řetěz usnadní.

Pak by mohl Tracer fungovat jako plnohodnotný cesťák, protože výkonu na cestování bez spolujezdce má dost a vyloženě únavný není. Ale i bez těch brašen se dá Tracer používat normálně každý den, takže kdo nepotřebuje vozit velké množství věcí, bude mu tahle Yamaha určitě stačit. Vždycky si člověk může vzít batoh.

Motorka pro každého

Asi mi nepřísluší hodnotit vlastnosti Yamahy Tracer 700 ve vztahu ke konkurentům, protože nemám přímé srovnání a zase tolik  moderních motorek jsem nevyzkoušel. Berte to spíše jako takové povídání o zážitcích od někoho, kdo má motorky rád, nepotřebuje za každou cenu lítat dvoustovkou po zadním a uvažuje, že by si zas nějakou motorku na občasné výlety koupil.

Tahle Yamaha není úplně dokonalá. Vadí mi trochu lacině působící ovladače (nikdy jsem pořádně nevěděl, jestli jsem zapnul nebo vypnul blinkr) a na přímém slunci prakticky nečitelný displej (to třeba Suzuki s řadou V-Strom a SV působí v tomhle líp). Taky bych uvítal větší štítek a lepší sedlo, ale to se dá vyřešit dodatečným příplatkem.

Celkově je ale Yamaha Tracer 700 i po modernizaci opravdu moc příjemná motorka, kterou bych si dovedl v garáži představit. Za těch 209 900 Kč dostanete dynamicky naprosto vyhovující stroj, se kterým se dá vyrazit i na delší cestu. S pár příplatky se člověk pořád vejde do 250 tisíc a to mi přijde jako férová cena za tak univerzální a snadno ovladatelnou motorku. A můžete ji mít i ve verzi A2, pokud nemáte „otevřený“ řidičák.

Reklama

Související témata:
Načítám