Hlavní obsah

Vyzkoušeli jsme řidičskou akademii od AMG! Co všechno naučí?

Foto: Jakub Deml

AMG Driving Academy

Škol jízdy nebo řidičských akademií existuje spousta. Ale těch, kde vám na to půjčí auta s výkonem přes 400 koní, je málo. AMG Driving Academy je jednou z nich!

Článek

Kurz jízdy pod hlavičkou značky z Affalterbachu je dvoudenní a je určen primárně pro zákazníky. Od letoška je poprvé vedený v českém jazyce, což otevírá dveře dalším potenciálním zájemcům. Přece jen není nad to dostávat pokyny na závodním okruhu v mateřštině. České mutace AMG Driving Academy jsme se dočkali díky rekordním prodejům vozů této značky v roce 2017, kdy se v Česku prodalo 379 aut s logem AMG, což je meziroční nárůst o 71 procent. Česká republika se tak zařadila mezi deset největších trhů značky AMG v Evropě.

Tyto údaje a mnoho dalšího jsem se dozvěděl hned první den školení, zvládlo se to za pár hodin a mezitím jsme ještě stihli večeři. Dozvídáme se informace o autech, se kterými budeme následující den jezdit, i o tom, jak se chovat na okruhu. Naší skupinu tvoří veskrze zkušení automobiloví novináři, takže většina pokynů a instrukcí je samozřejmostí, pro jiné ale mohou být dost podstatné. Instruktoři nám na velké obrazovce ukazují, jakou volit ideální stopu při jízdě na okruhu a prezentují správný posez ve voze: „Žádné natažené nohy, úhel v kolenou by měl být asi 220 stupňů,” vysvětlují. „Když natáhnete ruku na vrchol volantu, měli byste na volant dosáhnout zápěstím,” říkají a upozorňují, že na okruhu nebudou tolerovat lokty na bočním okénku. Správný posez ve voze totiž umožňuje pohotové reakce a usnadňuje ovládání auta.

To hlavní se odehrává druhý den akademie. Přesouváme se na mostecký autodrom a hned na začátek se rozřazujeme do tří skupin podle výkonnosti, kdy je dělítkem krátký slalom mezi kužely na čas. I těch pár metrů oddělí, jak se říká, zrno od plev. Snahou je mít výkonově vyrovnané jezdce vedle sebe, jenže když i relativně dobrý jezdec porazí jednu, nebo více kuželek, klidně se může stát, že bude v pomalejší skupině, tedy se mnou. Já měl kuželky všechny, ale čas byl spíše na pohodu. Ve finále ale nikdo o nic nepřijde. Nehledě na výkonnostní skupinu se všichni postupně vystřídáme ve stejných vozech i na stejných tréninkových cvičeních.

Po rozcvičce jako na táboře nás v dopoledním bloku čeká stanovišť hned několik, stejně tak aut. Začínáme vyhýbacím manévrem. Základní věc, přitom extrémně důležitá. Z kuželek je na dráze postavená překážka a my si postupně v různých rychlostech zkoušíme reakci auta na krizové brzdění i prudký úhybný manévr. Začínáme na padesátce. V té zastavíme auto s dostatečným předstihem ještě před překážkou, a tak není potřeba ani zatáčet před stěnou z kuželek. V rychlosti sedmdesát kilometrů za hodinu už auto zastaví až těsně u kuželek a pak zvyšujeme rychlost na devadesát kilometrů. Auta Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC, která máme k tomuto cvičení k dispozici, reagují i při plném brzdění a zatáčení perfektně, o všechno se stará elektronika, která prakticky nedovolí do překážky vlétnout. Důležité však je zahájit uhýbací manévr včas. Instruktor má spoustu práce: „Pozdě, musíš začít zatáčet dřív, s předstihem,” slyší alespoň jednou snad každý ze skupiny. Instruktor nabádá nejen ke včasné reakci, ale i k předvídání: „Dívejte se tam, kam chcete jet, ne slepě před kapotu,” radí a dodává železné pravidlo „Kam se dívám, tam jedu”.

K dalšímu stanovišti se přesouváme přímo na cílovou rovinku mosteckého autodromu. Čeká nás zdánlivě jednoduchý úkol, a sice po zhasnutí startovacích světel co nejrychleji vypálit vpřed a následně zastavit auto ve vyznačeném obdélníku, který není o moc větší než auto samotné, to vše v Mercedesech-AMG GLC 63 S 4Matic a GT. Jezdíme ve dvojicích - kdo první zastaví ve vyznačeném prostoru, vyhrává. Úkol je tedy jasný - plný plyn, poznat správně hraniční bod, kdy začít brzdit, a pak plné brzdy. Většina z nás začne brzdit dřív, a tak dochází k tomu, že auto má tendenci zastavit ještě před vyznačeným obdélníkem. Řidič pak povoluje nohu na brzdě, aby dojel tam, kam má. A to vidí i z dálky bedlivé oko instruktora a následuje pokárání. Zajímavé je taky srovnání obou vozů - AMG GT na vyznačeném úseku vyvine větší rychlost, u GLC 63 S je zase potřeba počítat s větší hmotností. Odhadnout, kdy začít brzdit, je tak u aut, která máme v ruce poprvé, těžší, než se mohlo na začátku zdát. Přesto se mi v této disciplíně, možná i dílem náhody, poměrně daří.

Posledním bodem dopoledního programu je cvičení přetáčivosti a nedotáčivosti. Vodou zkrápěný kruh vyznačený kužely a vozy Mercedes-AMG C 63 S a E 63 S 4Matic+. K dispozici tedy máme jak zadokolku, tak i čtyřkolku, jdeme se klouzat! Nejdříve jezdíme se zapnutým ESP, což je nuda. Instruktoři nám tím chtějí demonstrovat, že i na mokru umí elektronika auto se 375 kW výkonu spolehlivě podržet ve zvolené stopě. Pak volíme režim „ESP Sport Handling”, který už nám dovolí sklouznout se, ale nedovolí autu, aby se celé přetočilo. Tady už to chce určitou zručnost, hlavně stihnout točit kontra dřív, než zasáhne elektronika. Kdo chce, může si nakonec vypnout ESP úplně a naplno vyzkoušet vlastnosti obou aut. Řada účastníků po této zkušenosti možná trochu překvapivě tvrdila, že se jim driftovalo lépe se čtyřkolkou než s čistokrevnou zadokolkou.

Po obědové pauze a povinné skupinové fotografii hurá na okruh zúročit všechno, co jsem dopoledne na jednotlivých stanovištích absolvoval. Jezdilo se opět po skupinkách podle výkonnosti jezdců, auta se střídala. Kromě těch, která jsme již měli možnost vyzkoušet, jsme se svezli i s autem, které na první pohled tak úplně na závodiště nepatří - Mercedesem-AMG GLC 63 S 4Matic+. Na to jsem byl hodně zvědavý a musím říct, že i takhle velké a těžké auto umí být na dráze sakramentsky rychlé! Jezdilo se stylem „lead and follow”, tedy že v čele jede instruktor, který udává tempo takové, aby ve vláčku za ním stíhali i ti nejpomalejší ze skupiny. Pro ty rychlejší možná trochu škoda, ale je to záruka toho, že se po okruhu svezou svižně a bezpečně úplně všichni.

Odpoledního kroužení a střídání aut naplno ukazuje charaktery jednotlivých aut. Že okruh nejlépe sedí modelu GT není žádné překvapení, jízdu v nejsportovnějším AMGčku si užili všichni účastníci, a to nejen kvůli zvuku. Pro mě bylo největším překvapením AMG E 63. Nečekal jsem, že i takhle velký sedan bude na okruhu tak dobrý - i do ostřejších zatáček se hnal s přirozenou lehkostí a čtyřkolka tu pracuje zcela bezchybně.

Posledním bodem programu je krátký závod na kužely vytyčené technické dráze. Závodí mezi sebou jak jednotlivci, tak skupiny, do kterých jsme byli ráno rozřazeni. Bonusem jsou pak taxi jízdy v autě řízeném jedním z instruktorů. To kdybych snad měl pocit, že už nemám co zlepšovat. Celý den je pak zakončený předáním cen a certifikátů o absolvování akademie.

Kromě tohoto kurzu je v nabídce i kurz pro pokročilé, ten je však podmíněn dřívějším absolvováním tohoto základního, a chystá se dokonce i jeden termín určený výhradně pro ženy. Cílem akademie není udělat z vás za jeden den ostříleného řidiče, ani závodníka. Ukáží vám tady ale poměrně snadno, jakých chyb se za volantem dopouštíte, a nasměrují vás k tomu, jak je co nejrychleji odstranit. A taky si osaháte flotilu aut s logem AMG na kapotě, což je bezpochyby zážitek pro každého řidiče, bez ohledu na zkušenosti!

5 postřehů z AMG Driving Academy

  • dodržování správného posezu a úchopu volantu není jen tak z rozmaru
  • plné brzdy neznamenají ztrátu kontroly nad vozem
  • nejdřív brzdit, potom zatáčet
  • kam se koukám, tam jedu
  • velké a těžké auto neznamená nutně pomalé auto

Reklama

Načítám