Hlavní obsah

Všichni z cesty! Přijíždí splašený mastodont Alpina XB7

Foto: Alpina Automobiles

BMW X7 je momentálně největším SUV mnichovské automobilky. Pokud jste však od uvedení modelu čekali na sportovní verzi X7 M, ale mnichovští vaše přání nevyslyšeli (nebo se vám zkrátka nechce čekat, až se „rozhoupou“), je tu více než dostatečná alternativa. Jmenuje se Alpina XB7 a aktuálně jde o jedno z nejrychlejších přerostlých SUV na trhu. A vsadíme boty na to, že jde taky o jeden z nejrychlejších autobusů světa.

Článek

O značce Alpina jste už jistě slyšeli – Alpina je pro ty, kteří by rádi výkony emkových bavoráků, ovšem v trochu decentnějším podání. Nejde o úpravce BMW v klasickém slova smyslu, Alpina totiž staví rovnou celá auta z dílů od BMW a je tak vedena jako samostatná automobilka. Před pár lety dostala „požehnání“ od německé vlády a Alpiny dokonce mají svá vlastní VIN čísla. Pojďme si představit její nejnovější kreaci.

Pohon

Foto: Alpina Automobiles

Alpina XB7 bude mít takřka celou příplatkovou výbavu X7 v základu a k tomu přidá pořádnou porci koní navíc…

Alpina samozřejmě nemá přístup k motorům divize M, jejich pohonné jednotky jsou proto vždy precizně vyladěné verze standardních bavoráků. A jelikož je X7 pořádný kus železa (v základu váží přes 2,3 tuny), sáhli hoši z německého Buchloe rovnou po dvakrát přeplňovaném osmiválci s objemem 4,4 litru. Po jejich posilovací kůře poskytuje výkon 621 koní a 800 Nm v širokém pásmu otáček, takže tento mastodont vždy bude mít nějaké to eso v rukávu.

K okamžité odezvě na plyn a přenesení síly na silnici je zapotřebí pořádné převodovky. Tou je upravený osmistupňový automat z dílen firmy ZF, který používá velká část evropských výrobců včetně konkurence – je prostě hladký, chytrý a snese opravdu velké porce výkonu. Pro sportovní vyžití nabízí možnost řazení pádly pod volantem.

Jeho prostřednictvím posílá osmiválec všech 621 koní na všechna čtyři kola, obutá do slupek 285/ 45 R21. Výsledkem je zrychlení z nuly na stovku za 4,2 vteřiny a pokračovat bude až na 290 km/h.

Alpina se ale od standardních BMW neliší jen stylovými znáčky, speciálním lakem a vyšším výkonem. Pohonné ústrojí každé Alpiny prochází úpravami, aby Alpiny měly svůj specifický (tj. razantnější) charakter. V XB7 je tedy stejná verze 4,4 V8, jako najdeme třeba v Alpině B7. Kromě elektroniky motoru došlo ke změnám v samotné převodovce, konkrétně ke „kompletnímu přepracování elektroniky a mechatroniky“, jak by řekli v Alpině. Projevuje se to například optimalizovanými přechody mezi jednotlivými kvalty a také razantnějším řazením v režimech Sport a Sport+.

Šasi

Foto: Alpina Automobiles

Alpina sice používá techniku „běžných“ bavoráků, v Buchloe ji však zásadně upravují k obrazu svému

V Alpině však vědí, že sportovní pohonné ústrojí je v ničemu, pokud tomu není přizpůsoben také podvozek. Proto má Alpina XB7 na zadní nápravě elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností, který inteligentně posílá výkon na to zadní kolo, které má nejvíce trakce a pomáhá 2,6 tuny vážící kolos rovnat do zatáček. Výsledkem je, že setřást tohoto mastodonta na točité okresce nebude tak snadné, jak se na první pohled zdá.

Inženýři Alpiny si také „pohráli“ s pohonem všech kol xDrive celkově tak, aby se auto za všech okolností chovalo maximálně neutrálně – tedy ani nedotáčivě, ani přetáčivě. Výsledkem má být absolutní stabilita a pocit jistoty, přičemž XB7 má ve standardu systém Integral Active Steering (natáčení zadní nápravy), které v nízkých rychlostech podporuje obratnost, ve vysokých potom zvyšuje stabilitu.

Volba vzduchového podvozku se může zdát jako překvapivá, má to ale jeden dobrý důvod – možnost upravení světlé výšky. V Alpině XB7 lze regulovat výšku podvozku v rozmezí až 40 mm, přičemž v nejsportovnějším režimu Sport+ si XB7 „přidřepne“ právě o tuto hodnotu blíže k silnici a sníží tak těžiště a zvýší obratnost.

Další oblast, které se v Buchloe podívali na zoubek, je geometrie podvozku, konkrétně zvýšení negativního odklonu kol. Jinými slovy při průjezdu zatáčkami můžete podstatně více tlačit na pilu než ve standardní X7. Hmotu tohoto čtyřkolového mastodonta potom mají pod kontrolou aktivní stabilizátory, pro všechny případy jsou tu masivní brzdy s kotouči o průměru 394 mm vpředu a 398 mm vzadu. Brzdové třmeny jsou pak stylově vyvedeny v typické barvě Alpina Blau s bílými logy Alpiny.

Design

Úpravy Alpiny jsou vždy decentní, takže si jen pozorní čtenáři všimnou nového předního nárazníku s většími otvory pro lapání vzduchu a nového zadního nárazníku se čtyřmi koncovkami výfuku a difuzorem mezi nimi. Jako třešnička na dortu jsou tu typické ráfky s 20 paprsky, které spolehlivě odhalí každou Alpinu.

Uvnitř jsou úpravy rovněž poměrně decentní, i tak ale poznáte, že sedíte v „jiném BMW“. Je tu nový volič převodovky, nový ovladač systému iDrive, výrobní plaketa (to kdybyste náhodou přes emblém na volantu zapomněli, že sedíte v Alpině) a v neposlední řadě podsvícení interiéru ladící s barvou karoserie. Nesmí chybět „alpiňácký“ sportovní volant zabalený v zakázkové kůži Lavalina s charakteristickým modro-zeleným prošíváním.

Ve zkratce se dá říct, že Alpina XB7 vlastně nabízí drtivou většinu příplatkové výbavy standardní X7 a přidává ještě „něco“ navíc – kromě masivního výkonu především ten pocit výjimečnosti typický pro všechny výrobky Alpiny. A to by v zásadě ospravedlňovalo cenovku přes 128 tisíc eur, tedy přes 3,5 milionu korun. Ovšem jak už víte, tady se nebavíme jen o upraveném BMW X7. Jde o alternativu k BMW X7 M, které (zatím) neexistuje. Svým způsobem jde tedy o výhodnou koupi!

Reklama

Načítám