Hlavní obsah

Všechno nejlepší! Toyota Corolla slaví 55. narozeniny

Foto: Toyota

Ikonická toyota slaví 55. narozeniny. Všechno nejlepší, Corollo!

Dlouhodobě si drží status nejprodávanější vozu světa, nabízí se už ve své dvanácté generaci, našla si více než padesát milionů zákazníků a letos Corolla slaví 55. narozeniny. Pojďme si velmi stručně připomenout historii ikonického vozu, jenž japonskou automobilku Toyota proslavil po celém světě.

Článek

První Corolla byla uvedena na trh v roce 1966, tedy v časech, kdy se Japonsko nacházelo uprostřed strmě stoupajícího ekonomického růstu. Bavíme se o časech, v nichž kralovaly barevné televizory, klimatizace a automobily, které představovaly veledůležité reprezentativní komodity. Vzpomeňme na Cimrmany a jedno vyřčené moudro, co se do kontextu hodí: „...kdo má peňauze, je ještě větší pán.“

Foto: Toyota

Toyota Corolla druhé generace

Jedním z vedoucích pracovníků makajících na Corolle byl Eidži Toyoda (†17. září 2013), který už tehdy stavěl vůz s vizí, aby po něm vytvořil vysokou poptávku. Dnes už můžeme s klidným svědomím napsat, že se to vývojářům (a tedy i Eidžimu) skutečně povedlo.

První generace přinesla několik revoluční prvků, mezi něž řadíme například aerodynamicky zakřivené čelní sklo, motor s pěti ložisky, vzpěry MacPherson pro přední zavěšení nebo zadní koncová světla v oranžové barvě.

Foto: Toyota

Toyota Corolla čtvrté generace

Ale kde se název Corolla vlastně vzal? Od automobilů musíme na skok do říše flóry, konkrétně k označení prstenců okvětních lístků situovaných kolem centrální části květu, což má představovat nejkrásnější část rostliny. Toyota tvrdí, že název Corolla evokuje stylizované, poutavé, kvalitní a kompaktní vozidlo.

Až do páté generace byla úspěšná toyota obdařena pohonem zadních kol, nicméně od pětky výše se z ní stala předokolka, což konstruktérům umožnilo nadělit posádce uvnitř daleko více životního prostoru.

Foto: Toyota

Toyota Corolla Levin má poháněná zadní kola

Výjimkou bylo kupé Corolla Levin s novým motorem 1,6 litru 4A-G, které si zachovalo pohon na ta zábavnější kola (zadní) a jemuž se přezdívalo Hachi Roku (japonsky osmdesát šest). Mimo karoserie čtyřdveřový sedan se v nabídce objevil rovněž praktičtější pětidveřový hatchback, působící spíše jako malý kombík, avšak automobilkou označovaný jako liftback.

Foto: Toyota

Toyota Corolla osmé generace pro USA

Listopad roku 1973, Spojené státy americké. Toyota Corolla TE25 vybavená motorem 1,6 litru 2T-B (dva karburátory) vítězí v závodě Press-on-Regardless Rally a rozhodně nejde o jedinou událost, ve které japonská ikona kralovala. Vůz sbírá ocenění dodnes, například moderní vodíková varianta letos zvítězila v domácí čtyřiadvacetihodinovce Fuji Super TEC. Automobil tehdy řídil sám prezident společnosti Akio „Morizo“ Toyoda.

Corolla se tedy stala součástí životních příběhů mnoha lidí, ovšem některé jsou s ohledem na nájezd skutečně zajímavé. Zabrousili jsme na web Toyoty a vyšťourali pár zajímavostí.

Jistý pan Asada si Corollu koupil v roce 1969, tedy ve svých 24 letech. Za více než 47 let s autem najel přes 560 000 kilometrů, což je ekvivalent 14 cest okolo zeměkoule. Recept na úspěch? Šetrné zacházení a výměna oleje každé 3 000 kilometrů. Pokud japonskou kulturu konzumujete do hloubky, předmětný vůz najdete i ve filmu 300 million yen robbery incident.

Foto: Toyota

Žádný long life olej, pan Asada mění mazivo každých 3 000 kilometrů

Ještě větším rekordmanem je Ind Rajah Sellathurai, který se přestěhoval do Kanady před více než 30 lety. Po tom, co vyzkoušel toyoty, byl ke značce vždy loajální a vlastnil nejméně šest modelů Corolla. S tím pátým z roku 2001, zeleným, namotal až do roku 2016 úctyhodných 998 665 kilometrů.

Foto: Toyota

V roce 2016 měla zelená Toyota Corolla z roku 2001 namotaný skoro milion kilometrů

Další krásný příběh se datuje k roku 1970, kdy si paní Tomoko Miyazaki pořídila zbrusu novou Corollu druhé generace ve velmi výrazné červené barvě. Tomoko tvrdí, že už tehdy v ní rudý vůz probudil radost z řízení, která se jí drží více než 50 let. Dnes už starší dáma stále jezdí do autorizovaného servisu a pokaždé si vyžádá stejného mechanika – nehledě na to, v jakém středisku dotyčný zrovna pracuje, zkrátka jezdí jen za ním. K vozidlu si tedy chová velmi silné citové pouto, přičemž široké okolí vnímá paní Miyazaki a Corollu spíše jako pár.

Foto: Toyota

Rudá Corolla, symbol lásky k automobilu

Vysoké oblibě se Corolla těší i dnes, přičemž v Česku ji koupíte jako hatchback, sedan nebo kombi, a to jak s benzinovým, tak s hybridním pohonem, v němž je japonská Toyota na světové špici. Jelikož se 12. generace blíží do poloviny svého životního cyklu, začínáme být pomalu napjatí z toho, co si pro nás vývojáři projektu 13. generace nakonec připraví…

Reklama

Načítám