Hlavní obsah

Vrátí se De Tomaso? Čínané mají velké plány!

Foto: Facebook

Aktuální foto z jedné výrobní haly kdysi slavné automobilky De Tomaso...

27. 12. 2018

Když v roce 1959 zakládal argentinský rodák Alejandre De Tomaso v Modeně firmu nesoucí jeho jméno, měl v kapse kontrakt na výrobu tří závodních aut a v hlavě sen o vlastním sportovním voze. Ten sen si splnil hned několikrát, ale dnes je osud automobilky De Tomaso spíš k pláči…

Článek

Než se dostaneme k tomu, co se děje s automobilkou De Tomaso dnes, dovolte mně krátký výlet do historie... Temperamentní Argentinec Alejandre De Tomaso, syn úspěšného politika, se v Itálii neocitl jen tak, musel utéct ze své rodné země, když byl za účast na neúspěšném atentátu na prezidenta Peróna odsouzen k doživotnímu vyhnanství. A protože od mala miloval závodění, měl hned jasno, že se svému koníčku bude věnovat i v Itálii. Prostředky si na to sehnal stylově, přesně tak, jak byste od divokého Argentince čekali – jen se místo nějakého loupežného přepadení oženil s dcerou bohatého amerického bankéře Isabellou Haskell a její věno napřed společně prozávodili (De Tomaso dokonce dvakrát startoval ve formuli 1), aby pak zbylé peníze jejího otce investoval do firmy nesoucí jeho jméno.

Jak už zaznělo, v počátcích stavěl pod jménem De Tomaso Automobili závodní auta na objednávku, aby se pak na začátku šedesátých let minulého století konečně odhodlal navrhnout svůj první sporťák. Kupé Vallelunga mělo laminátovou karoserii, čtyřválec z Fordu Cortina a nebyl to žádný zázrak – nakonec se jich prodalo jen patnáct. Kupé Mangusta z roku 1966 bodovalo už o poznání víc! Aby taky ne, karoserii totiž navrhl Giorgetto Giugiaro a srdcem auta byl pětilitrový osmiválec od Fordu. De Tomaso jich prodal čtyři sta, a získal tak prostředky nejen na stavbu svého vůbec nejslavnějšího auta, úžasné Pantery, ale taky získal majoritní podíl v automobilce Maserati. A díky šikovným transakcím se stal i majitelem továren na výrobu motocyklů Benelli a Moto Guzzi, podíl měl taky v automobilce Innocenti. V tomto nejzářivějším období taky podepsal smlouvu s Fordem o technické spolupráci a investicích.

Foto: RM Sotheby's

Nádherná Mangusta patří k nejúchvatnějším kupé všech dob!

Nádhera, co? A to ještě nevíte nic o Panteře, fascinujícím kupé, pod jehož designem byl podepsán Ghia Tom Tjaarda a jejíž podvozek navrhl mág Gianpaolo Dallara. Zkušený konstruktér závodních automobilů použil plně nezávislé zavěšení všech kol s dvojitými trojúhelníkovými rameny a vinutými pružinami, dal na všechna kola kotoučové brzdy, a tak se auto s tehdy novým motorem 5,7 l V8 „Cleveland“ nestalo strašákem, ale jezdicí legendou! De Tomaso vyráběl jednu inovovanou sérii za druhou, pustil se i do závodních modelů, a když pak zájem ke konci osmdesátých let polevil, představil modernizovanou verzi z pera italského návrháře Marcella Gandiniho. Ještě více změn než na první pohled se ale stalo pod kapotou. Samonosnou karoserii nahradil trubkový rám a skelet, což bylo náročnější, ale pro sportovní auto lepší řešení (váha a pevnost), o pohon auta se postaral pětilitrový osmiválec Fordu Mustang s elektronickým vstřikováním a výkonem 305 koní.

Foto: RM Sotheby's

Dočkáme se nové Pantery? A pokud ano, nebude náhodou na baterky?

Jestli jste si mysleli, že po tomhle všem musela čekat De Tomaso jen zářivá budoucnost, zklamu vás. Automobilka se topila v dluzích, další vůz, kupé Guara, se setkal s téměř nulovým ohlasem a plány na spolupráci s ruským UAZem se ukázaly taky jako slepá ulička. Automobilku koupil Fiat a neinvestoval do ní ani liru. V roce 2004 fima oficálně zkrachovala, v roce 2009 koupil Gian Mario Rossignolo značku De Tomaso a založil novou společnost s názvem De Tomaso Automobili SpA, aby byl v červenci 2012 zatčen za zneužití státních investic ve výši 7,5 milionu Euro. Od roku 2004 byly haly v Modeně opuštěné, před dvěma lety pak koupila značku De Tomaso čínská společnost Ideal TeamVenture za pouhých 1,05 milionu Euro od správce konkurzní podstaty.

Foto: Facebook

Opuštěné a několikrát vykradené haly, taky několik rozpracovaných aut s nulovou hodnotou... I to je stávající De Tomaso

Ale pozor, možná právě Čínané by mohli De Tomaso zachránit! Zaregistrovali si totiž ochranné známky na výrobu aut a jejich součástek, konkrétně na osobní automobily, sportovní vozy a závodní auta. Mluví se o nové Panteře a sportovním SUV, ve hře je i luxusní auto. Ale všechno to jsou jen spekulace a po té horské dráze za posledních třicet let je těžké uvěřit tomu, že by se kdysi slavná automobilka ocitla zpátky na výsluní. Ale bylo by to hezké, nemyslíte?

autowebAUTOWEBaUtOwEb