Hlavní obsah

Volkswagen v Číně poprvé ukázal nový vůz levné značky Jetta

Foto: Redakce Garáž.cz

Volkswagen Jetta VS3

Automobilový trh v Číně zažívá raketový vzestup. Země se postupně mobilizuje a stále více a více zákazníků dosáhne na svoje první auto v životě. V Číně jdou na odbyt auta drahá a luxusní, stále však převažují hlavně ta levná. A tak se automobilky, které mají pro Čínu mnohdy samostatnou modelovou řadu, předhání v tom, kdo nabídne zdejšímu trhu víc. Třeba Volkswagen se pustil zcela novou cestou – v rámci koncernu založil úplně novou levnou značku Jetta.

Článek

Volkswagen Jetta u nás sice v současné době neseženete, ale třeba v Americe je menší sedan, vyráběný od roku 1979 a stojící na stejné platformě jako Golf a další modely, velmi úspěšný. Podobného úspěchu dosáhla Jetta i v Číně, kde se vyrábí v továrně v Chengdu od roku 1991, a stala se jedním z prvních dostupných aut pro širší veřejnost. Teď ovšem název Jetta nabírá úplně nové obrátky. Po mnoha odkladech a komplikacích Volkswagen totiž oficiálně spouští novou levnou značku aut se stejným názvem.

Oznámení o spuštění značky proběhlo před necelými dvěma měsíci, ale důležitý je právě probíhající autosalon v Šanghaji, kde Jetta ukázala svůj úplně první model – je jím kompaktní SUV VS5. Následovat bude také sedan VA3 (prakticky půjde o „osekanou“ verzi Volkswagenu Jetta), a dále větší SUV VS7.  Na konkrétní detaily jednotlivých vozů je bohužel značka zatím poněkud skoupá. Na vzniku značky Volkswagen už delší dobu spolupracoval s čínskou automobilkou FAW, což vyžadovala i čínská vláda. Zákon totiž umožňuje zahraničním automobilkám v Číně prodávat teprve tehdy, když dojde ke spolupráci s jinou čínskou společností.

Cíl Volkswagenu je docela jasný. Německá značka chce zapůsobit na stejném rybníčku, na kterém s ohromným úspěchem působí třeba Renault se svojí Dacií. Německý koncern má (stejně jako ten francouzský) k dispozici ohromnou spoustu postarší techniky, kterou už na současném západním trhu nelze nabízet, ale jinde ve světě by ještě mohla slavit úspěch, především pro svou nižší cenu. Takže stejně jako využívají modely Dacie starší techniku Renaultu, bude Jetta využívat starší techniku Volkswagenu.

Podobný přístup mimochodem ukázala na čínském trhu i tuzemská Škodovka. Už delší dobu zde totiž prodává model Kamiq, který ale s „naším“ evropským Kamiqem nemá vůbec nic společného. Zatímco Kamiq na čínském trhu používá starou platformu PQ34, ten evropský už využívá služeb daleko modernější platformy MQB. Přičtěte si k tomu obecně nižší a „zastaralou“ výbavu a výsledná cena je třeba pro čínský venkov vyloženě lákavá. Právě mimo velká města Číny chce Jetta koneckonců směřovat.

A vyvstává tu samozřejmě otázka – dostane se Jetta postupem času i do Evropy? Žádné oficiální stanovisko zatím neexistuje, ale něco nám říká, že by tato situace nastat mohla. Když už jsme u toho přirovnání k Dacii, tak právě ta se měla původně prodávat pouze ve východní Evropě. Jenomže v návaznosti na úspěch se Dacia rozjela i dál na západ a dnes je populární například v Německu a Francii. Něco nám říká, že by Jetta mohla mít podobný příběh – dnes levná značka pro Čínu, zítra levná značka i pro Evropu.

V Číně jde Jetta na trh v září letošního roku a ceny nejlevnějšího modelu – tedy sedanu VA3, by se měly vejít pod hranici 200 tisíc korun. Pokud vás zajímá více informací o Jettě, ale i o dalších vozech na čínském autosalonu v Šanghaji, sledujte Garáž.cz. V následujících dnech se zde objeví video od našeho týmu, který mapuje veletrh přímo na místě.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama