Hlavní obsah

Volkswagen SP2: Sportovní kupé vzniklo jako z nouze ctnost

Foto: Archiv Garáž.cz

V sedmdesátých letech byl brazilský trh uzavřen pro dovoz automobilů, prodávat se na něm mohly tedy jen vozy, které se v Brazílii také vyráběly. Z toho plynul jasný nedostatek jakýchkoliv sportovních modelů.

Článek

Volkswagen byl jasnou jedničkou na brazilském trhu a zároveň jediný masový výrobce, který tam prodával sportovní model. Šlo o pohledný, avšak výkonově značně poddimenzovaný model Karmann Ghia, který již v té době působil trochu zastarale. A tak se VW rozhodlo začít s vývojem nového sportovního vozu, protože až na malosériové karosárny typu Miura či Puma nikdo sportovní vozy neprodával. Základ měl mít v třídveřovém kombi pro tamní trh, které se jmenovalo Variant.

Foto: Archiv Garáž.cz

Koncepce vozu byla stále podobná Brouku, tedy vzduchem chlazený motor umístěný vzadu a pohánějící zadní kola. Brazilský Volkswagen byl tehdy na tom německém tak trochu nezávislý, takže si vývoj nového vozu mohl řídit sám. Podporu vozu ale dal samotný Rudolf Leiding, později generální ředitel celého VW. Vzniklo tak zajímavé kupé se čtyřmi světlomety v ostře řezané přídi.

Vlastně vznikly varianty dvě - SP1 a SP2. První jmenovaná měla šestnáctistovku s pouhými 65 koňmi a lišila se od SP2 pouze výbavou a detaily. Tuto verzi však nikdo nechtěl, nakonec se jich vyrobilo jen 88 kusů a dál již produkce nepokračovala. I přes revoluční a velmi moderní vzhled auto nedokázalo porazit tamní Pumu. Ta sice měla stejnou jednotku, ale byla výrazně lehčí díky karoserii z laminátu. Zato SP2 se těšila velkému zájmu, a to jak veřejnosti, tak médií. Už jen díky propracovanému interiéru, dobré kvalitě zpracování a pěkným tvarům. Pod kapotou již byla sedmnáctistovka, která nabízela slušných 75 koní, což stačilo na maximální rychlost 160 km/h. Průměrná spotřeba se pohybovala okolo 10 litrů na sto kilometrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nakonec se vyrobilo 10.205 kusů, z toho 670 šlo na export. Do Evropy se oficiálně dostal jen jeden kus, šel do Portugalska. Nicméně občas lze natrefit na importovaný kousek, celkově je však SP2 velká vzácnost. Nejsnažší možnost, jak si vůz prohlédnout, je navštívit muzeum Volkswagenu ve Wolfsburgu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Hlavním problémem vozu se nakonec ukázal nedostatek výkonu. Řešení existovalo v podobě varianty SP3, která měla dostat již vzduchem chlazenou jednotku o objemu 1.8 litrů. Díky dvěma karburátorům měl být výkon rovných 100 koní. Na výrobu však nakonec nedošlo, byť existovaly drahé kity, které dovolovaly zastavění tohoto motoru z Passatu TS.

Reklama

Načítám